Zaujíma vás, ako takticky a operatívne riadiť firmu? Manažérske účtovníctvo (Management accounting) je pojem, ktorý sa v praxi často nepoužíva, ale jeho postupy a zásady sa bežne aplikujú – či už v základných princípoch, alebo na úrovni profesionála. Predstavuje totiž nástroj v oblasti riadenia nákladov, no slúži i pre účelové využitie existujúcich a budúcich zdrojov podniku. Informácie z manažérskeho účtovníctva je možné využiť pri riešení dôležitých úloh v oblasti marketingu, výskumu a vývoja, návrhu výrobkov, ale i na oddeleniach zásobovania, výroby, predaja, prípadne pri poskytovaní zákazníckeho servisu.
Poväčšine každý riadiaci pracovník pri svojich výpočtoch, kalkuláciách a prepočtoch zohľadňuje i iné informácie ako tie, ktorých zdroj pramení z finančného účtovníctva. Hoci vo veľkej miere analýzy vychádzajú z účtov hlavnej knihy, peňažného denníka a na konci roka z údajov zo súvahy alebo výkazu ziskov a strát, operatívne riadenie chodu spoločnosti by malo zohľadňovať aj inú perspektívu.
Tento iný pohľad otvára „brány poznania“ do vnútorného sveta firmy a vzťahov medzi relevantnými údajmi často skrytými vo finančných výkazoch. Je možné konštatovať, že manažérske rozhodovacie procesy v každej firme určitý stupeň manažérskeho účtovníctva využívajú.
Manažérskemu účtovníctvu sa v našej právnej úprave najviac približuje vnútropodnikové účtovníctvo. Je však redukované len na úzky rozsah podkladov, ktoré primárne poskytuje pre potreby finančného účtovníctva. Preto je nutné ísť hlbšie do podstaty.
Rozdiel medzi finančným a manažérskym účtovníctvom
Účtovné informácie sú v manažérskom účtovníctve zobrazené duálne – ide o obsahovo rozdielne ponímanie, ktoré sa prejavuje hlavne týmito dvomi odlišnosťami:
1. Iné vymedzenie aktív a pasív
Vyplýva napríklad zo systému vnútropodnikového účtovníctva pri zachytávaní stavu a zmien materiálu, nedokončenej výroby a služieb v jednotlivých strediskách vnútropodnikových útvarov. Avšak iné vymedzenie aktív a pasív je uplatnené napríklad i pri dlhodobých záväzkoch z titulu lízingových splátok, a to s prihliadnutím na časový faktor, pri aktivácii nákladov, ktoré by inak z pohľadu finančného účtovníctva nebolo možné aktivovať atď.
2. Rôznorodosť (variabilita) oceňovacích princípov
Platí tu zásada, že „informácie o minulosti môžu byť zlým radcom do budúcnosti“. Uplatňuje sa teda ocenenie napríklad na úrovni vopred stanovených cien, pričom sa zohľadňujú i tzv. oportunitné náklady a výnosy vyjadrujúce buď ...