Obsah:
1. Úvod
2. Základné atribúty zrážkovej dane
3. Zľavy pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti
4. Vzorky liekov a darovanie liekov
5. Poskytovanie liekov na terapeutickú indikáciu
6. Klinické skúšanie
7. Uplatňovanie zrážkovej dane v pracovnoprávnych vzťahoch
8. Záver
Ekonomické vzťahy držiteľov a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti sa vyznačujú členitou štruktúrou a komplexnosťou ich usporiadania. Z pohľadu uplatňovania dane z príjmov je dôkladné poznanie obsahu týchto vzťahov potrebné predovšetkým s cieľom správneho uplatňovania zrážkovej dane, ktorá sa vzťahuje na peňažné a nepeňažné plnenia poskytované poskytovateľom zo strany držiteľov.
Peňažné a nepeňažné plnenia poskytnuté držiteľom pre poskytovateľa zdravotnej starostlivosti boli v poslednom období už viackrát predmetom novelizácie ZDP. V dôsledku postupného sprísňovania daňových povinností sa táto téma stala dôležitým predmetom záujmu tak pre držiteľov, ako subjektov farmaceutického trhu, ale aj pre samotných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, keďže práve ich príjmy sú predmetom osobitného režimu zrážkovej dane.
1. Úvod
Osobitnú daňovo-právnu úpravu týchto vzťahov môžeme pozorovať predovšetkým od roku 2011, kedy sa tieto príjmy zahŕňali do základu dane a zdaňovali prostredníctvom podaného daňového priznania k dani z príjmov.
Od 1. januára 2015 sa zmenil spôsob zdaňovania týchto príjmov a zaviedol sa osobitný režim zrážkovej dane. Takýto spôsob zdanenia sa však uplatňoval len na príjmy plynúce zo zdrojov v Slovenskej republike a príjmy zo zdrojov v zahraničí sa aj naďalej zdaňovali prostredníctvom podaného daňového priznania.
Najnovšie zmeny v zákone o dani z príjmov, ktoré nadobudli účinnosť 1. januára 2016, priniesli ďalšiu modifikáciu týchto pravidiel.
Podľa platnej a účinnej právnej úpravy už osobitnému režimu zrážkovej dane (vo vzťahu poskytovateľov a držiteľov) podliehajú jednak príjmy poskytovateľov zo zdrojov na území Slovenskej republiky, ako aj príjmy poskytovateľov zo zdrojov zahraničí. Navyše sa upravili peňažné a nepeňažné daňové povinnosti jednotlivých zúčastnených subjektov, pričom vo viacerých ohľadoch priniesla nová právna úprava sprísnenie doterajších povinností držiteľov a poskytovateľov.
Aktuálnosť tejto problematiky je možné vidieť okrem iného aj vo vzájomnej väzbe daňových povinností a povinností podľa zákona č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej ako „zákon o liekoch“). S novou úpravou zákona o liekoch sa do slovenského právneho poriadku zaviedol nový systém hlásenia peňažných a nepeňažných plnení pre poskytovateľov, pričom povinným subjektom týchto oznamovacích povinností sú výlučne zákonom identifikované subjekty farmaceutického trhu.
Zmenila sa súčasne aj periodicita podávania hlásení a podľa novej právnej úpravy sa hlásenia pre Národné centrum zdravotníckych informácií (ďalej ako „NCZI“) podávajú dvakrát ročne, a to do 31. 1. a do 31. 7. príslušného roka.
Uvedené subjekty sú povinné podávať tzv. správu o výdavkoch na propagáciu, marketing a na peňažné a nepeňažné plnenia. V tejto súvislosti je potrebné upozorniť, že rozsah peňažných a nepeňažných plnení na účely zákona o liekoch nie je totožný s rozsahom plnení podľa zákona o dani z príjmov. V každom individuálnom prípade je preto potrebné skúmať rozsah povinností ...