HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Peňažné a nepeňažné príjmy poskytovateľov zdravotnej starostlivosti

Vzhľadom na pretrvávajúce ťažkosti s uplatňovaním osobitného daňového režimu v podobe zrážkovej dane pri poskytovaní peňažných a nepeňažných plnení zo strany subjektov farmaceutického trhu pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti článok ponúka systematický prehľad platnej a účinnej daňovej právnej úpravy s cieľom popísať spôsob fungovania osobitného režimu zrážkovej dane.

Autori: JUDr. PhDr. Michal Kočiš, PhD. LL.M.
Právny stav od: 1. 1. 2016
Právny stav do: 31. 12. 2017
Dátum publikácie: 16. 8. 2016
Prameň: Dane a účtovníctvo / DaÚ - 2016 / DaÚ - 8/2016
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov



1. Úvod

V oblasti farmaceutického trhu je možné pozorovať členitú štruktúru spoločensko-ekonomických vzťahov, ktoré sa vyznačujú svojou komplexnosťou a podstatne sa odlišujú od vzťahov v iných hospodárskych odvetviach. V oblasti právnej regulácie sú preto tieto vzťahy reflektované v podobe špeciálnych právnych noriem. Z celkového rámca vzťahov existujúcich v rámci farmaceutického trhu sa na tomto mieste zameriavame na daňové aspekty poskytovania peňažných a nepeňažných plnení poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. Ide o problematiku, ktorá bola v poslednom období premietnutá vo viacerých legislatívnych zmenách, čo nesporne prispelo k vytvoreniu komplexného súboru právnych pravidiel vyžadujúcich zvýšenú pozornosť z pohľadu právnej interpretácie a praktického uplatňovania.

Z pohľadu štruktúry právnej úpravy a záujmu štátu na regulácii tejto oblasti spoločensko-ekonomických vzťahov môžeme konštatovať, že zvýšená miera právnej regulácie bola premietnutá predovšetkým v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej ako „ZPD“) a v zákone č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej ako „zákon o liekoch“). Kým v pomerne veľkom počte prípadov sa rozsah peňažných plnení a nepeňažných plnení podľa zákona o dani z príjmov prelína so zákonom o liekoch, stále je možné identifikovať viaceré oblasti vzťahov držiteľov a poskytovateľov, v ktorých sa tieto dva režimy právnej úpravy vzájomne odlišujú.

Na tomto mieste sa zameriavame na daňové aspekty problematiky poskytovania peňažných a nepeňažných plnení zo strany subjektov farmaceutického trhu pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Vychádzame pritom z aktuálnej právnej úpravy a poukazujeme na viaceré súvislosti uplatňovania osobitného daňového režimu v podobe zrážkovej dane. Vzhľadom na pretrvávajúce ťažkosti s uplatňovaním týchto pravidiel ponúkame v tomto príspevku systematický prehľad platnej a účinnej daňovej právnej úpravy s cieľom popísať spôsob fungovania osobitného režimu zrážkovej dane.

POZNÁMKA

Dávame do pozornosti, že v tejto oblasti je dôležité prihliadať tiež na celkové právne súvislosti problematiky a tomuto pohľadu prispôsobiť aj štruktúru existujúcich a plánovaných ekonomických vzťahov. Izolovaný prístup, ktorý by zohľadňoval výlučne len daňové alebo len administratívne povinnosti subjektov farmaceutického trhu, by mohol mať za následok neúplné právne posúdenie ich spolupráce s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a mohol by vyústiť do porušenia zákonných povinností a následných daňových alebo administratívnych sankcií. S cieľom praktického prínosu preto na vybraných miestach dávame daňové povinnosti do súvisu aj s povinnosťami podľa zákona o liekoch, aby sme tak priblížili vzájomnú previazanosť týchto dvoch právnych režimov.

2. Všeobecné daňové východiská

Peňažné a nepeňažné plnenia poskytnuté držiteľom pre poskytovateľa zdravotnej starostlivosti boli v poslednom období už viackrát predmetom novelizácie ZDP. V dôsledku postupného sprísňovania daňových povinností sa táto téma stala dôležitým predmetom záujmu tak pre držiteľov ako subjekty farmaceutického trhu, ale aj pre samotných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, keďže práve ich príjmy sú predmetom osobitného režimu zrážkovej dane.

Záujem zákonodarcu o peňažné a nepeňažné plnenia poskytované poskytovateľom od držiteľov je možné pozorovať predovšetkým od roku 2011, kedy sa tieto príjmy zahŕňali do základu dane a zdaňovali prostredníctvom podaného daňového priznania k dani z príjmov. S účinnosťou od 1. 1. 2015 sa zmenil spôsob zdaňovania uvedených príjmov a zaviedol sa osobitný režim zrážkovej dane. Takýto spôsob zdanenia sa však uplatňoval len na príjmy plynúce zo zdrojov v Slovenskej republike a príjmy zo zdrojov v zahraničí sa aj naďalej zdaňovali prostredníctvom podaného daňového priznania. Najnovšie zmeny v zákone o dani z príjmov, ktoré nadobudli účinnosť 1. 1. 2016, priniesli ďalšiu modifikáciu doterajších pravidiel. Podľa platnej a účinnej právnej úpravy už osobitnému režimu zrážkovej dane (vo vzťahu poskytovateľov a držiteľov) podliehajú jednak príjmy poskytovateľov zo zdrojov na území Slovenskej republiky, ako aj príjmy poskytovateľov zo zdrojov v zahraničí. Navyše sa upravili peňažné a nepeňažné daňové povinnosti jednotlivých zúčastnených subjektov, pričom vo viacerých ohľadoch priniesla nová právna úprava sprísnenie doterajších povinností držiteľov a poskytovateľov.

POZNÁMKA

V súvislosti s uplatňovaním režimu zrážkovej dane je potrebné dať do pozornosti aj nový metodický pokyn Finančného riaditeľstva SR (ďalej ako „FR SR“ a „Metodický pokyn FR SR“), ktorý prináša výklad jednotlivých právnych noriem vytvárajúcich osobitný režim zrážkovej dane a prostredníctvom praktických príkladov objasňuje výkladový prístup finančnej správy.

Aj keď s viacerými názormi prezentovanými v metodickom pokyne je možné polemizovať, ich poznanie môže byť pri praktickom uplatňovaní zrážkovej dane veľmi nápomocné. V tomto príspevku prinášame okrem popisu zákonných ustanovení aj vymedzenie interpretačného prístupu finančnej správy na vybrané problematické aspekty režimu zrážkovej dane.

3. Osobná pôsobnosť zrážkovej dane

Uplatňovanie osobitného režimu zrážkovej dane je podľa ZDP limitované na špecificky vymedzený okruh príjmov a tiež na špecifický okruh subjektov, ktoré si tieto príjmy poskytujú. Môžeme preto ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: JUDr. PhDr. Michal Kočiš, PhD. LL.M.

Súvisiace vzory

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.