Vzájomný vzťah vnútroštátneho daňového práva a práva Európskej únie bol na tomto mieste priblížený už vo viacerých súvislostiach, či už z hľadiska zdaňovania dividend, príjmov fyzických osôb, ako aj vo vzťahu k problematike podkapitalizácie a transferového oceňovania. Uvedené oblasti zdaňovania tu však nepredstavovali vyčerpávajúci okruh daňovo-právnych inštitútov, pri ktorých je možné pozorovať relevanciu práva EÚ, ale slúžili ako názorný príklad limitácie vnútroštátneho daňového práva právom EÚ.
V tomto príspevku pokračujeme rozborom dvoch ďalších rozhodnutí Súdneho dvora, ktoré je možné z vecného hľadiska, ako aj z hľadiska zamerania posudzovanej vnútroštátnej právnej úpravy zaradiť do rámca transferového oceňovania v užšom (pri prvom rozoberanom rozsudku) a širšom zmysle slova (pri druhom rozoberanom rozsudku).
NEPREHLIADNITE!
Transferové oceňovanie je dôležitou témou vnútroštátneho a medzinárodného daňového režimu a požiadavka na dodržanie súvisiacich povinností (vrátane vedenia dokumentácie o transferovom oceňovaní a dodržiavaní princípu nezávislého vzťahu) aktívne zamestnáva veľké množstvo tuzemských a zahraničných závislých osôb.
Aj s ohľadom na neustálu aktuálnosť problematiky transferového oceňovania je preto veľmi zaujímavé sledovať, ako sa so základnými konštitutívnymi prvkami uplatňovania tohto režimu vyrovnáva Súdny dvor EÚ, a to v nadväznosti na zodpovedanie prejudiciálnych otázok týkajúcich sa uplatňovania vnútroštátnych daňových režimov z pohľadu, či takýmto vnútroštátnym právnym úpravám bránia požiadavky práva EÚ.
Nižšie diskutované rozhodnutia sa dotýkajú vzťahov medzi závislými osobami v podmienkach konkrétnej posudzovanej vnútroštátnej právnej úpravy, a to pokiaľ ide o ich uplatňovanie vo svetle slobôd vnútorného trhu, menovite slobody usadiť sa a voľného pobytu kapitálu:
- Článok 49 a nasledujúce ZFEÚ upravujú zákaz obmedzení slobody usadiť sa štátnych príslušníkov jedného členského štátu na území iného členského štátu. Súčasne sa zakazujú obmedzenia zakladania obchodných zastúpení, organizačných zložiek a dcérskych spoločností štátnymi príslušníkmi jedného členského štátu na území iného členského štátu. Sloboda usadiť sa pritom zahŕňa tiež právo začať a vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť, založiť a viesť podniky, najmä spoločnosti pri dodržaní podmienok stanovených pre vlastných štátnych príslušníkov právom štátu, v ktorom dochádza k usadeniu, a to pokiaľ pravidlá pre voľný pohyb kapitálu neustanovujú inak.
- Právne zakotvenie voľného pohybu kapitálu vychádza z ustanovení čl. 63 a nasl. Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ZFEÚ), z ktorých vyplýva, že v rámci tejto kapitoly zmluvy sú zakázané všetky obmedzenia pohybu kapitálu medzi členskými štátmi navzájom a členskými štátmi a tretími krajinami. Rovnako sú zakázané aj obmedzenia platieb medzi členskými štátmi navzájom a členskými štátmi a tretími krajinami. Z rozhodnutí Súdneho dvora vyplýva, že vnútroštátne opatrenia zakázané čl. 63 ZFEÚ ako obmedzenia pohybu kapitálu zahŕňajú aj tie opatrenia, ktoré by boli spôsobilé odradiť osoby bez bydliska v určitom členskom štáte od investovania v tomto štáte alebo odradiť osoby s bydliskom v tomto členskom štáte od investovania v iných štátoch (pozri napr. pozri rozsudky Van Hilten-van der Heijden, bod 44, a Festersen, C-370/05, Zb. s. I-1129, bod 24). Ustanovenia ZFEÚ o voľnom pohybe kapitálu sa od ustanovení zmluvy o ostatných slobodách odlišujú predovšetkým svojím pôsobením aj na pohyb kapitálu medzi členskými a nečlenskými štátmi EÚ. Na toto špecifikum voľného pohybu kapitálu je dôležité upozorniť predovšetkým z dôvodu, že pôsobenie práva EÚ je často nesprávne stotožňované len s právnymi vzťahmi v rámci EÚ a jeho účinky smerom k tretím štátom sú mnohokrát prehliadané.
NEPREHLIADNITE!
Uvedené je potrebné zdôrazniť aj pre oblasť vnútroštátneho daňového práva, ktorého limitácia právom EÚ sa netýka len jeho pôsobenia vo vzťahu k štátnym príslušníkom iných členských štátov, ale zahŕňa aj pôsobenie na štátnych príslušníkov tretích krajín. Zároveň je však potrebné dodať, že uplatnenie slobody voľného pohybu kapitálu nie je v uvedených prípadoch úplne totožné a pôsobenie tejto slobody vo vzťahu k tretím krajinám je potrebné skúmať predovšetkým s ohľadom na rozhodovaciu činnosť SD EÚ.
POZNÁMKA:
Tak, ako to bolo bližšie opísané už v predchádzajúcich príspevkoch uverejnených v tomto časopise, relevancia práva EÚ v oblasti priameho zdaňovania je daná predovšetkým s ohľadom na slobody vnútorného trhu a s tým súvisiaci zákaz diskriminácie. Ako Súdny dvor Európskej únie (ďalej ako „SDEÚ“) opakovane uvádza vo svojej rozhodovacej činnosti, napriek tomu, že oblasť priamych daní patrí do právomoci členských štátov, tieto ju musia vykonávať v súlade s právom Európskej únie (napr. rozsudky zo 14. februára 1995, Schumacker, C-279/93, Zb. s. I-225, bod 21; zo 16. júla 1998, ICI, C-264/96, Zb. s. I-4695, bod 19, a z 23. februára 2006, Keller Holding, C-471/04, Zb. s. I-2107, bod 28). Predovšetkým sa štáty musia zdržať takého zásahu, ktorý by bol diskrimináciou na základe štátnej ...