HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Administratívne podmienky počas vyslania – III. časť

Smernica obsahuje demonštratívny zoznam povinností, ktoré štát vyslania môže, ale nemusí od vysielajúceho zamestnávateľa vyžadovať.

Autori: JUDr. et Mgr. Jozef Toman, PhD.
Právny stav od: 1. 8. 2017
Právny stav do: 29. 7. 2020
Dátum publikácie: 21. 8. 2017
Prameň: Personálny a mzdový poradca podnikateľa / PMPP - 2017 / PMPP - 12-13/2017
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Personalistika; Riadenie práce / Pracovno - právne vzťahy



Prvú a druhú časť komentára nájdete tu:
I. časť: Cezhraničné vysielanie zamestnancov – komentár
II. časť: Podmienky vyslania a pracovné podmienky pri vyslaní

 

Už pred prijatím smernice 2014/67/EÚ celý rad štátov (ako napr. SRN, Francúzsko, Rakúsko) mal zavedené rôzne administratívne povinnosti, ktoré sa týkajú vyslania. V tomto kontexte sa do smernice 2014/67/EÚ dostal aj čl. 9, ktorý je do istej miery zhrnutím judikatúry Súdneho dvora EÚ a upravuje možnos­ti členského štátu ukladať vysielajúcemu zamestnávateľovi povinnosti, ktoré sa týkajú vyslania. Čl. 9 predstavuje demonštratívny zoznam povinností, ktoré štát vyslania môže, ale nemusí od vysielajúceho zamestnávateľa vyžadovať. Je na členskom štáte, ktoré z povinností zavedie, pričom ale členský štát musí dbať o to, aby zabezpečil dodržiavanie práv vyslaných zamestnancov (napr. zavedenie povinnosti ohlásenia vyslania – umožňuje štátu vykonať kontrolu na mieste a zistiť, či v prípade zamestnanca je dodržané tvrdé jadro smernice – čl. 3 – osobitne mzdové podmienky – bez zavedenia povinnosti ohlasovania, štát nemá informácie o tom, koľko zamestnancov z iných členských štátov reálne vykonáva prácu).

Čl. 9 smernice obsahuje demonštratívny výpočet povinností, ale zavedenie povinností nad rozsah ods. 1 je možné len pri splnení určitých prísnych podmienok.

Podľa čl. 9 ods. 1 smernice „Členské štáty môžu uplatniť len administratívne požiadavky a kontrolné opatrenia, ktoré sú nevyhnutné na zabezpečenie účinného monitorovania plnenia povinností stanovených v tejto smernici a v smernici 96/71/ES, a to za predpokladu, že tieto požiadavky a opatrenia sú odôvodnené a primerané podľa práva Únie. Členské štáty môžu na tieto účely uplatniť najmä tieto opatrenia:....“

1. Ohlasovacia povinnosť

„a) povinnosť poskytovateľa služieb usadeného v inom členskom štáte, aby pred zodpovednými príslušnými vnútroštátnymi orgánmi uskutočnil najneskôr v čase začatia poskytovania služieb jednoduché vyhlásenie v úradnom jazyku alebo v jednom z úradných jazykov hostiteľského členského štátu alebo v inom jazyku alebo iných jazykoch akceptovaných hostiteľským členským štátom, obsahujúce príslušné informácie potrebné na umožnenie faktických kontrol na pracovisku, a to vrátane:

  1. totožnosti poskytovateľa služieb;
  2. predpokladaného počtu jasne identifikovateľných vyslaných pracovníkov;
  3. osôb uvedených v písmenách e) a f);
  4. predpokladaného trvania vyslania, jeho začiatku a konca;
  5. adresy/adries pracoviska a
  6. povahu služieb opodstatňujúcich vyslanie;“

Komentár:

Písm. a) umožňuje členskému štátu vyžadovať ohlásenie vyslania vopred. Ustanovenie tejto povinnosti však musí byť primerané, aby táto povinnosť neznamenala neprimerané obmedzenie cezhraničného poskytovania služieb (napr. ustanovenie povinnosti nahlásiť vyslanie mesiac vopred).

Cieľom tohto ustanovenia je zabezpečenie možnosti, aby členské štáty mohli zistiť, kto na základe inštitútu vyslania vykonáva prácu na ich území, a aby mohli v tomto ohľade vykonať aj kontrolu dodržiavania právnych predpisov, resp. všeobecne aplikovateľných/uplatniteľných kolektívnych zmlúv.

Povinnosti zamestnávateľov vysielajúcich zamestnancov – SR

Povinnosti hosťujúceho zamestnávateľa

V § 4 ods. 1 až 3 zákona sa upravujú povinnosti vysielajúcich zamestnávateľov, ktorí vysielajú zamestnancov na výkon práce v rámci cezhraničného (nadnárodného) poskytovania služieb na území SR.

Pred účinnosťou zákona č. 351/2015 Z. z. povinnosti v oblasti pracovných podmienok a mzdových podmienok upravoval Zákonník práce v § 5 ods. 2 až 5 len vo väzbe na pracovné podmienky zamestnanca, ktoré sa musia uplatniť pri jeho vyslaní na územie SR (tzv. tvrdé jadro smernice – čl. 3 ods. 1 smernice 96/71/ES).

Zákonom č. 351/2015 Z. z. sa ustanovili v kontexte čl. 9 smernice 2014/67/EÚ administratívne požiadavky, ktoré musí vysielajúci zamestnávateľ splniť, aby kontrolné orgány mohli účinne vykonávať kontrolu dodržiavania právnych predpisov v prípade zamestnancov vyslaných na územie SR z iného členského štátu. SR vychádza iba z rozsahu tých povinností, ktoré upravuje čl. 9 ods. 1 smernice 2014/67/EÚ, a nevyužila možnosť ich rozšírenia na základe čl. 9 ods. 2 smernice.

Zákonom č. 351/2015 Z. z. sa v § 4 ods. 1 hosťujúcemu zamestnávateľovi (vysielajúcemu zamestnávateľovi na územie SR) ustanovila ohlasovacia povinnosť, pokiaľ ide o vyslanie. Táto povinnosť je ustanovená bez ohľadu na dĺžku vyslania (hodiny, dni, týž­- dne, mesiace).

Pre tieto účely má NIP vytvorený aj formulár: https://www.nip.gov.sk/?form&lang=sk a aj portál: https://www.nip.gov.sk/?lang=sk

Ohlasovacia povinnosť

Hosťujúci zamestnávateľ (t. j. nie slovenský) je povinný najneskôr v deň vyslania (t. j. v deň, odkedy sa začne vyslanie na územie SR – v kontexte tohto zákona ide najneskôr o prvý deň vykonávania práce na území SR; pri posudzovaní bude inšpekcia práce kontrolovať aj pracovnú zmluvu a aj iné doklady ohľadom toho, kedy došlo k začatiu výkonu práce počas vyslania, ak by napr. deň začatia vyslania a deň začatia výkonu práce počas vyslania bol rozdielny) v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe oznámiť Národnému inšpektorátu práce:

a) svoje obchodné meno a sídlo, ak ide o právnickú osobu, a svoje obchodné meno alebo meno a priezvisko, ak sa líši od obchodného mena, a miesto trvalého pobytu, ak ide o fyzickú osobu
(keďže ide o zahraničných zamestnávateľov – východiskom budú pravidlá štátu registrácie/sídla, ktoré sa týkajú označovania právnických a fyzických osôb);

b) svoje identifikačné číslo, ak mu bolo pridelené, a register, v ktorom je zapísaný
(keďže ide o zahraničných zamestnávateľov – východiskom budú pravidlá štátu registrácie/sídla, ktoré sa týkajú označovania právnických osôb a fyzických osôb identifikačným číslom a ich povinnosti zapisovať sa do príslušných obchodných a iných registrov);

c) predpokladaný počet vyslaných zamestnancov
(vychádza sa z predpokladu, t. j. ak má byť postupne vyslaných niekoľko zamestnancov, odhadne sa predpokladaný počet, v budúcnosti potom zamestnávateľ nahlási údaje o ďalších zamestnancoch; takýto postup súvisí aj s posúdením rozsahu vyslania zamestnancov napr. pre účely posúdenia, či ide o skutočné vyslanie; ak zamestnávateľ nemá vedomosť, že by do budúcna chcel vyslať ďalších zamestnancov, oznámi skutočný počet vyslaných zamestnancov)

→ registračný formulár vychádza z reálneho počtu zamestnancov;

d) meno, priezvisko, dátum narodenia, miesto trvalého pobytu a štátne občianstvo vyslaného zamestnanca
(ide o nahlásenie údajov o zamestnancoch; pokiaľ ide o nahlasovanie miesta trvalého pobytu, vychádza sa z pravidiel štátu, odkiaľ je zamestnanec vyslaný, t. j. z ich konceptu evidencie pobytu osôb; ak ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: JUDr.et Mgr. Jozef Toman, PhD.

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.