„Po prijatí veľkej a zásadnej novely zákona o verejnom obstarávaní sa patrí napísať článok,“ povedali sme si pred dvoma rokmi a napísali článok Sedem najzásadnejších zmien vo verejnom obstarávaní:
Začína vetou „Dozaista nemožno tvrdiť, že by si prostredie slovenského verejného obstarávania nestihlo počas svojej existencie zvyknúť na turbulentné legislatívne periódy, ale obdobie, o ktorého plodoch budeme hovoriť v tomto článku, bolo aj na naše pomery výnimočné.“
A rovnakou vetou by mohol po dvoch rokoch začať aj tento nový článok.
Totiž od poslednej zásadnej novely verejného obstarávania č. 395/2021 Z. z., ktorá vo veľkej miere nadobudla účinnosť 31. marca 2022 (aj keď časť venovaná profesionalizácii napokon v pôvodne podobe nenadobudla účinnosť nikdy), zákonodarca stihol prijať ďalších 9 noviel, pričom opäť je jedna z nich označovaná za revolučnú.
Veľké zmeny k našej práci už tak akosi patria, a tak aspoň nadšenkyne a nadšenci verejného obstarávania majú o čom písať články. V tomto nájdete:
- Zhrnutie vývoja medzi veľkými novelami
- Koniec profesionalizácie na Slovensku
- Vyhodnotenie posledných predpovedí
- Spanilá jazda dynamických nákupných systémov (DNS)
- Ďalšie zjednodušenie postupov
- Zrušenie žiadosti o nápravu
- Tri menšie zmeny na koniec
1. Zhrnutie vývoja medzi veľkými novelami
„Nič nie je večné, len zmena,“ povedal Hérakleitos pred 2 500 rokmi, a to ani nemal možnosť pracovať v slovenskom verejnom obstarávaní. Aj pre ľudí, ktorí v sledovaní legislatívneho vývoja verejného obstarávania na Slovensku nenachádzajú žiadny plezír (ako ani autor týchto riadkov), môže byť nasledovné čítanie zaujímavé.
Najskôr prišla menej významná novela č. 64/2022 Z. z., ktorej cieľom bolo doplnenie zákona o podlimitnú výnimku na dodanie krmív určených pre chovné a rehabilitačné stanice a doplnenie jasných pravidiel pri nakladaní s kauciou vo väzbe na výsledok rozhodovania o námietkach.
Nasledovala ešte menšia novela č. 86/2022 Z. z., ktorá reagovala na napadnutie Ukrajiny zo strany Ruska, a to dvoma spôsobmi:
a) zaviedla možnosť obmedziť účasť v slovenskom verejnom obstarávaní firmám pochádzajúcim z tretích štátov určených vládou SR a
b) rozšírila výnimky z povinnosti byť zapísaný v registri partnerov verejného sektora v prípade, ak ide o použitie priameho rokovacieho konania v čase núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie, a to z verejných obstarávateľov a civilných zákaziek na všetky oprávnené použitia tohto druhu priameho rokovacieho konania.
Tretiu zmenu v poradí priniesol zákon č. 121/2022 Z. z., ktorý sa primárne zaoberal príspevkami z fondov Európskej únie, avšak spolu s nimi upravoval aj viacero ďalších zákonov, medzi ktorými bol aj zákon o verejnom obstarávaní v čl. VI. Tým sa zaviedli zmeny do kontroly zákaziek financovaných z EÚ.
Zákon č. 151/2022 Z. z. zriaďoval správne súdy a spolu s nimi v čl. XII zmenil § 185 ods. 3 ZVO, keď Krajský súd v Trnave, ktorý bol dovtedy príslušný konať o správnych žalobách vo verejnom obstarávaní, nahradil Správnym súdom v Bratislave.
Zákonodarca nelenil a ďalej prijal zákon č. 32/2024 Z. z., ktorý síce menil v prvom rade zákon s pekným číselným označením 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania, ale spolu s ním v čl. V zavádzal aj vyššie už spomínanú zásadnú zmenu ...