HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 201/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Zákon bol vypracovaný z dôvodu potreby zabezpečenia odborného, administratívneho a personálneho výkonu kompetencií, za ktorých koordináciu a riadenie v súčasnosti zodpovedá podpredseda vlády Slovenskej republiky pre Plán obnovy a odolnosti a využívanie eurofondov.

Právny stav od: 27. 3. 2024
Dátum publikácie: 23. 7. 2024
Oblasti práva:
Správne právo / Financie, finančné právo / Rozpočtové právo; Kultúra, cestovný ruch, zábava, záujmy, lotéria / Kultúra; Správne právo / Štátna správa; Stavebníctvo a architektúra; Zdravotníctvo / Zdravotníctvo
Ústavné právo / Štát, ústavné právo / Štátne orgány
Obchodné právo / Hospodárstvo a hospodárenie, ekonomika / Verejné obstarávanie
Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Zamestnanosť



A. Všeobecná časť

Vládny návrh zákona bol vypracovaný z dôvodu potreby zabezpečenia odborného, administratívneho a personálneho výkonu kompetencií, za ktorých koordináciu a riadenie v súčasnosti zodpovedá podpredseda vlády Slovenskej republiky pre Plán obnovy a odolnosti a využívanie eurofondov. Podľa Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky je vzhľadom na fragmentáciu kompetencií v oblasti výskumu, vývoja a inovácií naprieč viacerými ministerstvami nevyhnutné zabezpečiť silnú koordináciu na úrovni podpredsedu vlády Slovenskej republiky, ako aj zabezpečiť riadenie a koordináciu opatrení na tvorbu a uskutočňovanie talentovej politiky. Taktiež podľa Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky je potrebné zabezpečiť v rámci úradu tohto podpredsedu vlády Slovenskej republiky činnosť útvaru strategických iniciatív európskeho významu, ktorého cieľom bude identifikovať, popri Pláne obnovy a odolnosti Slovenskej republiky, aj ďalšie strategické oblasti so zásadným dopadom na odolnosť Slovenska a s výrazne nadrezortným charakterom.

Vládny návrh zákona predstavuje reálny nástroj na plnenie týchto a ďalších cieľov z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky. Tieto ciele majú byť dosiahnuté prostredníctvom účinných opatrení na posilnenie riadiacich, koordinačných a kontrolných kompetencií tohto podpredsedu vlády Slovenskej republiky vytvorením samostatného Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre Plán obnovy a znalostnú ekonomiku.

Vládnym návrhom zákona sa zároveň odstráni doterajšia neštandardná a bezprecedentná právna úprava, kedy v rámci Úradu vlády Slovenskej republiky existovala samostatná organizačná zložka „Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo“ so samostatnými kompetenciami, vystupovaním vo vzťahoch navonok, osobitným štatutárnym zástupcom, finančnou a riadiacou nezávislosťou od Úradu vlády Slovenskej republiky. Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo vznikol čl. III zákona č. 187/2021 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým bol novelizovaný zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov. Tento novelizačný článok bol podstatným spôsobom upravený až v druhom čítaní v Národnej rade Slovenskej republiky poslaneckým pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom, ktorý sa týkal práve zriadenia spomenutého Úradu podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo, pričom tento návrh neobsahoval ani dostatočné zdôvodnenie navrhovaných zmien. Prezidentka Slovenskej republiky sa následne rozhodla svojím rozhodnutím zo dňa 21. apríla 2021 predmetný zákon vrátiť Národnej rade Slovenskej republiky v zmysle čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky, pričom namietala práve zmeny spočívajúce vo vzniku Úradu podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo z procedurálneho hľadiska (predmetný poslanecký pozmeňujúci a doplňujúci návrh mal charakter tzv. prílepku, teda obsahovo nesúvisel s predmetným návrhom zákona), ako aj z vecného hľadiska, pričom namietala vyššie spomenutý neštandardný charakter Úradu podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo ako „úradu v úrade“. Prezidentka Slovenskej republiky tiež uviedla, že namietané zmeny vytvoria situáciu, v ktorej „podpredseda vlády Slovenskej republiky, ktorý neriadi ministerstvo, bude pôsobiť súčasne na Úrade vlády Slovenskej republiky a na Úrade podpredsedu vlády Slovenskej republiky, ktorý neriadi ministerstvo, čo je proti princípom kreovania štátnych orgánov.“ Zároveň uviedla, že „nie je zrejmé, či Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky, ktorý neriadi ministerstvo, je v postavení osobitného útvaru v rámci Úradu vlády Slovenskej republiky, čo nie je potrebné upravovať zákonom, alebo samostatne pôsobiacim ústredným orgánom štátnej správy sui generis.

Vládnym návrhom zákona sa tiež navrhuje ustanoviť splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre národnostné menšiny a splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity ako stálych splnomocnencov vlády Slovenskej republiky a zriadiť Radu vlády Slovenskej republiky pre národnostné menšiny. Súčasne sa navrhuje, aby Úrad vlády Slovenskej republiky bol ústredným orgánom štátnej správy pre tvorbu a uskutočňovanie štátnej politiky a koordináciu plnenia úloh v oblasti práv národnostných menšín, pričom tým nebude dotknutá pôsobnosť Ministerstva kultúry Slovenskej republiky podľa § 18 ods. 1 písm. i). Cieľom navrhnutých úprav je posilnenie postavenia národnostných menšín.

Vládnym návrhom zákona sa ďalej upravuje schvaľovanie zahraničných ciest štátnych tajomníkov a vedúcich ostatných ústredných orgánov štátnej správy, ktoré má schvaľovať Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, pričom zahraničné cesty členov vlády bude naďalej schvaľovať vláda.

V nadväznosti na navrhované zmeny v zákone č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov je potrebné novelizovať aj niektoré súvisiace zákony. Konkrétne ide o zákon č. 184/1999 Z. z. o používaní jazykov národnostných menšín v znení neskorších predpisov, zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákon č. 368/2021 Z. z. o mechanizme na podporu obnovy a odolnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Vládny návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyv na podnikateľské prostredie, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby verejnej správy pre občana ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Vládny návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Úrad vlády Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 201/2024 Z. z. Novela zákona o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.