HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Stravovanie zamestnancov, konateľov, SZČO

Výdavky zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov zaraďujeme medzi výdavky podľa § 19 ods. 2 písm. c) zákona o dani z príjmov. Ide o tzv. výdavky (náklady) na pracovné a sociálne podmienky a starostlivosť o zdravie zamestnancov. Musia spĺňať základnú podmienku daňového výdavku zadefinovaného v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov.

Autori: Ing. Ivana Glazelová
Právny stav od: 1. 2. 2018
Právny stav do: 30. 6. 2019
Dátum publikácie: 2. 2. 2018
Prameň: Personálny a mzdový poradca podnikateľa / PMPP - 2018 / PMPP - 4-5/2018
Oblasti práva:
Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov
Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Starostlivosť o zamestnancov



Pozn. redakcie: S účinnosťou od 1. 6. 2018 sa Opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny č. 148/2018 Z. z. o sumách stravného zvýšila sadzba stravného pri pracovnej ceste v trvaní od 5 - 12 hodín na 4,80 eura, od 12 - 18 hodín na 7,10 eura a nad 18 hodín na 10,90 eura.

Mení sa tak i minimálna suma stravného lístka z 3,38 eura na 3,60 eura.

Obsah:

Úprava stravovania v Zákonníku práce a v zákone o sociálnom fonde
Vzorové príklady na poskytovanie stravy
Cestovné náhrady (tuzemsko) – stravovanie zamestnanci, konatelia
Bezplatne zabezpečené stravovanie na pracovnej ceste poskytnuté zamestnancovi, konateľovi preukázaným spôsobom
Príspevok na stravovanie ako daňový výdavok z pohľadu zamestnávateľa
Príspevok na stravovanie a vplyv na závislú činnosť zamestnanca
Výdavky na stravovanie u SZČO

Výdavky zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov zaraďujeme medzi výdavky podľa § 19 ods. 2 písm. c) zákona o dani z príjmov, ide o tzv. výdavky (náklady) na pracovné a sociálne podmienky a starostlivosť o zdravie zamestnancov.

Všetky výdavky, ktoré sú daňovníkom vynakladané, musia najprv splňovať základnú podmienku daňového výdavku zadefinovaného v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov, kde je uvedené, že daňovým výdavkom je výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov, pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa 59, v akej sa používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, ak tento zákon neustanovuje inak,

§ 19 ods. 1 zákona o dani z príjmov zároveň daňovníka upozorňuje, že je potrebné postupovať aj s osobitnými predpismi, v prípade, ak výšku výdavku (nákladu) limituje osobitný predpis, preukázaný výdavok (náklad) možno zahrnúť do daňových výdavkov najviac do výšky tohto limitu. Výšku limitu môže zároveň stanovovať aj zákon o dani z príjmov.

Poznámka:

Všeobecne pre daňové výdavky zamestnávateľa vo vzťahu k zamestnancom je zavedená úprava v § 19 ods. 1 zákona o dani z príjmov, podľa ktorej je možné uplatniť výdavky, ktoré limitujú osobitné predpisy (napr. zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, ďalej len „Zákonník práce“) a zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách (ďalej len „zákon o cestovných náhradách“), do daňových výdavkov len v takto stanovenom limite (inak sú u zamestnávateľa nedaňové), s výnimkou prípadov, ak:

Na uvedené nadväzuje aj § 21 ods. 1 písm. e) zákona o dani z príjmov, podľa ktorého daňovými výdavkami nie sú výdavky (náklady) presahujúce limity ustanovené týmto zákonom alebo osobitnými predpismi – okrem výdavkov (nákladov) vynaložených zamestnávateľom na poskytnutý zdaniteľný príjem podľa § 5 ods. 1 a ods. 3 písm. d) ZDP za podmienok ustanovených osobitným predpisom [t. j., keď sú zamestnancovi zdanené (resp. je ich možné zamestnancovi zdaniť), tak sú u zamestnávateľa daňovým výdavkom] a výdavky (náklady) vynaložené v rozpore s týmto zákonom alebo s osobitnými predpismi.

Ak teda poskytnuté benefity boli dohodnuté v pracovnej zmluve, kolektívnej zmluve a boli zdaňované v rámci mesačnej mzdy (§ 5 zákona o dani z príjmov to umožňoval), je možné tieto výdavky uznať do daňových výdavkov spoločnosti [§ 21 ods. 1 písm. e) a § 19 ods. 1 zákona o dani z príjmov].

Upozornenie:

Avšak je potrebné mať na pamäti, že pri poskytovaní benefitov zamestnancom, ktoré chce mať zamestnávateľ uznaným daňovým nákladom, musí ísť o benefit, ktorý je možné podľa § 5 zákona o dani z príjmov zamestnancovi zdaniť. Napríklad, ak by išlo o poskytovanie nealkoholických nápojov aj u zamestnancov, ktorým nevyplýva z osobitných predpisov (BOZP) im ich poskytovať, resp. sa poskytujú napríklad aj nad rámec osobitného predpisu, tak podľa § 5 ods. 7 písm. c) zákona o dani z príjmov je hodnota nealkoholických nápojov poskytovaných zamestnávateľom zamestnancovi na spotrebu na pracovisku oslobodeným príjmom u zamestnanca (v § 5 zákona o dani z príjmov nie je žiadny odkaz na osobitný predpis, čiže sú u zamestnanca oslobodené vždy bez ohľadu na druh nápoja a či má naň nárok), keďže podľa znenia tohto ustanovenia je poskytnutie akéhokoľvek nealkoholického nápoja zamestnávateľom zamestnancovi, a to či už kávy, džúsu, minerálky atď., oslobodeným príjmom zamestnanca, pri dodržaní podmienky, že je tento nápoj poskytnutý na spotrebu na pracovisku.

Ale daňovým výdavkom zamestnávateľa je len poskytnutie nealkoholických nápojov zabezpečených v rámci pitného režimu v súlade s podmienkami určenými v zákone o BOZP (pitná voda, resp. minerálka alebo čaj, ktoré sú však zamestnávatelia povinní zabezpečiť len v zákonom stanovených prípadoch), je tu väzba na § 19 ods. 1 zákona o dani z príjmov. A keďže tu nie je možnosť spotrebu nápojov zamestnancovi zdaniť cez závislú činnosť, pretože nealkoholické nápoje sú u zamestnanca vždy príjmom od dane oslobodeným, preto ani nie je možné využiť výnimku pre uznanie výdavkov do daňových nákladov podľa § 19 ods. 1 zákona o dani z príjmov (daňový výdavok zamestnávateľa), keďže nebude splnená jedna z podmienok určených pre túto výnimku, a to podmienka zdaniteľnosti príjmu u zamestnanca, ktorá umožňuje zahrnúť do daňových výdavkov aj výdavky vyššie, ako upravuje osobitný predpis (zákon o BOZP).

Čo sa týka zamestnancov, tak daňový výdavok na stravovanie je konkrétne upravený v § 19 ods. 2 písm. c) bod 5 zákona o dani z príjmov, kde je uvedené, že výdavky vynaložené na príspevky na stravovanie zamestnancov sú daňovo uznané len v tom prípade, ak sú poskytované za podmienok a vo výške ustanovených osobitným predpisom.

Osobitným predpisom v tomto prípade je Zá­konník práce. Príspevky zamestnávate­ľa na stravovanie zamestnancov sú daňovým výdavkom, ak sú poskytnuté za podmienok ustanovených v Zákonníku práce.

V prípade uplatňovania výdavkov na stravovanie u SZČO vychádzame z § 19 ods. 2 písm. p) zákona o dani z príjmov, kde je uvedené, že daňovým výdavkom je aj stravné, okrem výdavku na stravu, ktorá bola poskytnutá ako nepeňažné plnenie držiteľom [§ 9 ods. 2 písm. y)] poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, a to vynaložené daňovníkom s príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 za každý odpracovaný deň v kalendárnom roku, najviac v rozsahu a vo výške ustanovených na kalendárny deň pre časové pásmo 5 až 12 hodín podľa osobitného predpisu (zákon o cestovných náhradách), ak daňovníkovi súčasne nevzniká nárok na príspevok na stravovanie podľa osobitného predpisu (Zákonník práce) v sú­vislosti s výkonom závislej činnosti alebo daňovník neuplatňuje výdavky (náklady) na stravovanie podľa § 19 ods. 2 písmeno e) zákona o dani z príjmov.

Poznámka:

Zákon o cestovných náhradách sa sám osebe nevzťahuje na SZČO, teda osoby s príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, pretože nie sú vymenované v § 1 zákona o cestovných náhradách, avšak zákon o dani z príjmov si niektoré ustanovenia zo zákona o cestovných náhradách uplatňuje v zákone o dani z príjmov aj pri osobách, ktorých sa sám zákon o cestovných náhradách ako taký netýka, ale aby bola zabezpečená rovnosť medzi daňovými subjektmi, je tento postup v zákone o dani z príjmov využívaný.

Úprava stravovania v Zákonníku práce a v zákone o sociálnom fonde

Povinnosť zabezpečovania stravovania je v Zákonníku práce upravená v § 152, kde je uvedené, že podľa § 152 ods. 1 Zákonníka práce je zamestnávateľ povinný zabezpečovať zamestnancom vo všetkých zmenách stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy priamo na pracoviskách alebo v ich blízkosti; túto povinnosť má aj zamestnávateľ alebo agentúra dočasného zamestnávania voči dočasne pridelenému zamestnancovi.

Túto povinnosť nemá voči zamestnan­com vyslaným na pracovnú cestu, s výnimkou zamestnancov vyslaných na pracovnú cestu, ktorí na svojom pravidelnom pracovisku odpracovali viac ako štyri hodiny.

Povinnosť zamestnávateľa ustanovená v prvej vete sa nevzťahuje na zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme v zahraničí.

Podľa Zákonníka práce je teda zamestnávateľ povinný zabezpečovať zamestnancom vo všetkých zmenách stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy, a to priamo na pracoviskách alebo v ich blízkosti. Ide najmä o poskytnutie teplého jedla a vhodného nápoja.

Pričom túto povinnosť zamestnávateľ nemá v čase, keď:

  • je zamestnanec na pracovnej ceste (vtedy je stravovanie zamestnanca zabezpečené podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v platnom znení), s výnimkou prípadu, keď
  • na svojom pracovisku odpracoval viac ako štyri hodiny,
  • ide o zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme v zahraničí.

Na príspevok nemá nárok ani zamestnanec, ktorý je vyslaný na pracovnú cestu, ktorá trvá viac než 5 hodín v príslušnom kalendárnom ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: Ing. Ivana Glazelová

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.