Všeobecná predstava o marketingu je sústredná okolo tvorivosti a schopnosti zaujať, komunikovať navonok hodnoty firmy, kvality jej výrobkov a služieb. Výsledkom činnosti marketingu je nielen reklamný spot, ale aj značka, viditeľnosť na trhu a obchodný úspech spoločnosti.
Zjednodušene sa dá povedať, že cieľom marketérov je povedať o firme, jej hodnotách, výrobkoch a službách čo najväčšiemu počtu ľudí, v čo najkratšom čase a čo najčastejšie. Ideálne tak, aby v mysli zákazníka mali významné miesto.
Aj sféra marketingu a marketingových činností však podlieha nariadeniu GDPR a zákonu č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov. To znamená, že marketéri nevyhnutne musia (alebo by mali) – vedieť, ako nielen používať, ale najmä chrániť osobné údaje dotknutých osôb.
Základné pojmy
Dotknutou osobou je každá fyzická osoba, ktorej sa osobné údaje týkajú. Nie je pritom rozhodujúce, či ide o občana Slovenskej republiky alebo cudzinca. Dotknutou osobou nie je právnická osoba, ako ani fyzická osoba – podnikateľ pri výkone podnikateľskej činnosti.
Dotknutá osoba má svoje práva, a to najmä:
- právo na prístup k svojim osobným údajom a ďalším informáciám,
- právo na opravu svojich osobných údajov,
- právo na výmaz/zabudnutie,
- právo na obmedzenie spracúvania,
- právo na prenosnosť svojich osobných údajov,
- právo namietať spracúvanie,
- právo odmietnuť profilovanie alebo automatizované spracúvanie,
- právo odvolať súhlas so spracúvaním osobných údajov, ak ho poskytla,
- právo podať návrh na začatie konania na dozornom orgáne.
Spracúvaním osobných údajov rozumieme získavanie, zaznamenávanie, usporadúvanie, štruktúrovanie, uchovávanie, zmenu, vyhľadávanie, prehliadanie, ...