V druhej časti príspevku sa dočítate o štruktúre firemnej kultúry, jej prostriedkoch, znakoch a druhoch, dozviete sa tiež, čo sa skrýva za obsahom pojmov dress code, corporate behaviour či etický kódex, ako aj o význame vplyvu firemnej kultúry na dosahovanie pozitívnych výsledkov firmy.
Štruktúra firemnej kultúry
Štruktúra firemnej kultúry je v každej spoločnosti iná, tzn. špecifická. Jej model závisí od jej veľkosti, dĺžky pôsobenia na trhu, podnikateľského prostredia, používaných technológií, zákazníkov, manažérov či vplyvu národnej kultúry vlastníkov. Firemná kultúra je zahrnutá v prístupoch, štýloch riešenia ťažkostí, v osobnosti manažérov a v celkovej atmosfére na pracovisku. Väčšinou ju tvoria neformálne a nepísané pravidlá, ktoré zdieľajú základné presvedčenia a v danej spoločnosti sa osvedčili natoľko, že ich zamestnanci rešpektujú a považujú ich za platné. Súlad stratégie s kultúrou sa priaznivo prejaví na snahe a zaujatí zamestnancov pracovať v prospech realizácie stratégie.
Firemná kultúra zahŕňa viacero oblastí, ktoré je dôležité udržiavať v permanentnom súlade, sú to tieto oblasti:
- stratégia – tvorí ju súbor aktivít zameraných na dosahovanie vytýčených firemných cieľov,
- organizačná štruktúra – predstavujú ju organizačná schéma, zodpovednosti, rozdelenie, atď.,
- vyznávané hodnoty – vyjadrujú ju nadradené ciele,
- osadenstvo – sú to zamestnanci spoločnosti,
- systémy – pozostávajú z informačných systémov, výrobných procesov, systémy kontroly kvality atď.,
- zručnosti – tvoria ju schopnosti, ktorými sa vyznačuje firma ako celok,
- štýl – ide o uplatňovaný riadiaci štýl vrcholového vedenia.
Implementácia stratégie bude tým úspešnejšia, o čo viac sa bude dariť tieto oblasti udržiavať v súlade.
Príklad č. 7:
Prax potvrdzuje, že niekedy je racionálnejšie čiastočne, či dokonca úplne vymeniť personál firmy, príp. založiť novú, ako meniť hlboko vžitú kultúru, ktorá je v rozpore so stratégiou spoločnosti.
NEPREHLIADNITE
Firemná kultúra môže byť slabá a nejednotná alebo silná a celistvá, čo záleží práve od zamestnancov firmy a ich stotožnenia s víziou, poslaním, stratégiou, cieľmi či úlohami, ktoré sa od nich očakávajú.
Príklad č. 8:
V niektorých ...