Pojmy ako vízia, misia, poslanie, hodnoty, ciele sú v súčasnosti známe predovšetkým z firemného/korporátneho prostredia. Aj slovenské firmy čoraz viac kladú dôraz na prezentovanie svojho smerovania, predstavujú svoje misie či vízie.
Hodnoty sú vyjadrením všetkého, čo je pre nás dôležité. Ovplyvňujú naše konanie a každodenné rozhodovanie sa nielen v súkromí, ale aj v práci. Hodnoty môžeme vo všeobecnosti rozdeliť na:
- osobné,
- firemné,
- spoločenské.
Hodnoty ovplyvňujú to, čo robíme, ako to robíme a s akým zámerom. Hodnoty spájajú ľudí s podobnými záujmami a názormi na svet. Osobné hodnoty vypovedajú o tom, kým sme, na čom nám záleží a ako sa správame.
DÔLEŽITÉ
V zásade existujú dve pravidlá, ktorými sa riadime, sú nimi formálne a neformálne pravidlá.
Príklad č. 1:
Všeobecné neformálne, teda nepísané pravidlá, nás sprevádzajú už od detstva, patria k nim napríklad známe: „Slušnosť káže pozdraviť sa, keď vojdem do miestnosti“. „Slušnosť káže uvoľniť svoje miesto starším alebo chorým“.
Hodnoty sú abstraktným vyjadrením nášho správania a osobného nastavenia. Misia (z anglického jazyka mission = poslanie, úloha, posolstvo, určenie) je dôvodom našej existencie a tiež miestom, kam sa chceme dostať. Aby sme to zrealizovali, musíme sa o to aj pričiniť.
Firemné hodnoty nepatria k novým pojmom, prvý raz sa objavili nepriamo v knihe Dr. Elliotta Jaquesa The Changing Culture of a Factory (v preklade Meniaca sa Kultúra Továrne) začiatkom 50. rokov minulého storočia. Autor sa v nej venuje správaniu ľudí v korporáte. Postupne sa firemnými ...