Obsah:
1. Hodnotenie zamestnancov
2. Vymedzenie okruhu hodnotiteľov a hodnotených zamestnancov
3. Stanovenie kritérií hodnotenia zamestnancov
4. Metódy hodnotenia zamestnancov
5. Hodnotiaci (motivačný) pohovor
6. Príklad formulára na hodnotenie zamestnancov
7. Najčastejšie chyby pri hodnotení zamestnancov
Hodnotenie zamestnancov je dôležitou oblasťou riadenia ľudských zdrojov, pretože prispieva k neustálemu zdokonaľovaniu pracovnej činnosti a zvyšovaniu pracovného výkonu zamestnancov. Výsledky hodnotenia zamestnancov sú podkladom pre odmeňovanie, povýšenie, rozhodovanie o potrebnom vzdelávaní, resp. slúžia ako východisko pre plánovanie ďalšej kariéry zamestnanca v rámci organizácie. Spravodlivý a objektívny prístup k hodnoteniu zamestnancov zároveň vytvára motivačné prostredie v organizácii. Článok je zameraný na základné prvky systému hodnotenia zamestnancov, kritériá a metódy hodnotenia, vrátane konkrétnych príkladov a najčastejších chýb pri hodnotení zamestnancov. Súčasťou článku sú tipy, ako viesť hodnotiaci pohovor a vzorový formulár na hodnotenie zamestnancov.
1. Hodnotenie zamestnancov
Hodnotenie zamestnancov je posudzovanie výsledkov práce, správania, predpokladov, vlastností, postojov a názorov vo vzťahu k určitej činnosti, ktorú zamestnanec vykonáva, situácii, v ktorej sa nachádza a vzhľadom na ľudí, s ktorými vstupuje do kontaktu.
Hodnotenie zamestnancov umožňuje priebežne sledovať prácu zamestnancov, porovnávať zamestnancov s inými zamestnancami a s pracovnými normami, podnecovať zamestnancov k požadovaným výkonom i žiaducemu správaniu, odmeňovať zamestnancov a riadiť ich kariéru.
Z hodnotenia zamestnancov možno získať rôzne informácie o zamestnancoch, ich schopnostiach, správaní, záujmoch, potrebách i očakávaniach, o miere zhody pracovných cieľov zamestnancov s cieľmi organizácie, o úrovni pracovného výkonu zamestnancov za hodnotené obdobie v porovnaní s plánovaným výkonom, o nedostatkoch pri výbere a prijímaní nových zamestnancov, o problémoch v projektovaní práce, o porušovaní legislatívy či diskriminácii v organizácii.
Využitie výsledkov hodnotenia zamestnancov:
- objektívne odmeňovanie zamestnancov,
- vzdelávanie zamestnancov,
- rozhodovanie o rozmiestňovaní zamestnancov,
- plánovanie osobného rozvoja a nástupníctva,
- poskytnutie spätnej väzby zamestnancom,
- riadenie pracovného výkonu,
- zistenie účinnosti motivácie zamestnancov.
Prístupy k hodnoteniu zamestnancov:
- Neformálne hodnotenie je priebežné hodnotenie zamestnanca počas vykonávania práce, napr. pochvala alebo kritika. Má príležitostnú povahu a zvyčajne sa nezaznamenáva. Účinok neformálnej a priebežnej spätnej väzby je však vysoký.
- Formálne hodnotenie býva štandardizované, periodické a prebieha presne podľa vopred zvolených kritérií. Záznamy z hodnotenia sú súčasťou osobných spisov zamestnancov a podliehajú legislatívnym normám archivácie. Na to, aby hodnotenie zamestnancov plnilo svoj účel, malo by sa realizovať pravidelne a systematicky. V prípade absencie formálneho systému hodnotenia dochádza často len k náhodnému jednorazovému hodnoteniu a aj keď takéto hodnotenie prináša manažérovi informácie o aktuálnom výkone zamestnancov, môžu byť neobjektívne a zvyčajne sa ani nevyužívajú na kontinuálne zlepšovanie pracovného výkonu zamestnancov.
Prvky systému hodnotenia zamestnancov:
- Cieľ a účel hodnotenia zamestnancov – väčšinou ide o rozhodnutie, či budú výstupy hodnotenia zamestnancov využívané na riadenie pracovného výkonu a odmeňovanie alebo na vzdelávanie a rozvoj zamestnancov a rozhodovanie o ich kariérnom postupe.
- Zásady hodnotenia zamestnancov – systematickosť, pravidelnosť, objektívnosť, spravodlivosť, vzájomná informovanosť medzi hodnotiteľmi a hodnoteným zamestnancom.
- Pravidlá, postup a organizačné zabezpečenie hodnotenia.
- Obdobie hodnotenia zamestnancov – môže to byť napríklad mesiac, štvrťrok, polrok alebo rok, minimálne by sa malo realizovať raz za dva roky.
- Dôvody mimoriadneho hodnotenia – najmä:
- na konci adaptačného procesu nových zamestnancov,
- pred nástupom zamestnanca na novú funkciu,
- ak o to požiada zamestnanec, napríklad pri podozrení na zaujatosť hodnotiteľa alebo kvôli záujmu o zmenu pracovnej pozície,
- v prípade zníženia výkonnosti zamestnanca.
- Okruh hodnotiteľov a hodnotených zamestnancov.
- Podklady na hodnotenie zamestnancov: výstupy analýzy pracovných miest, prípadne revízia existujúcich opisov a špecifikácií pracovných miest, ktorých držitelia budú hodnotení; výstupy hodnotenia z prechádzajúceho obdobia hodnotenia.
- Kritériá hodnotenia, resp. stanovenie noriem výkonu.
- Metódy hodnotenia a formuláre, ktoré sa na hodnotenie zamestnancov používajú.
- Spôsob informovania zamestnancov o hodnotení a jeho účele, hlavne o kritériách hodnotenia a normách pracovného výkonu.
Poznámka:
V nadnárodných spoločnostiach je potrebné rozhodnúť aj o tom, ...