HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

II. Dodanie služieb z daňového a účtovného pohľadu: predmet dane, vznik daňovej povinnosti a zmeny od roku 2025

Pokračujeme v téme poskytovania služieb z pohľadu zákona o DPH. V tejto časti si zanalyzujeme nasledovné okruhy: poplatky, ktoré sa môžu považovať za predmet dane, vznik daňovej povinnosti pri poskytovaní služieb, povinnosť odviesť DPH pri službách v špecifických prípadoch, prenesenie daňovej povinnosti na odberateľa pri službách s miestom dodania v tuzemsku. Objasníme si vypĺňanie najdôležitejších formulárov a priblížime si zmeny v zákone o DPH prijaté pre rok 2025.

Autori: Ing. Nadežda Cígerová
Právny stav od: 1. 1. 2024
Dátum publikácie: 13. 8. 2024
Prameň: Dane a účtovníctvo / DaÚ - 2024 / DaÚ - 8/2024
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty



Prvá časť článku:

I. Dodanie služieb z daňového a účtovného pohľadu: DPH – miesto dodania

Obsah:

1. Poplatky, ktoré sa môžu považovať za predmet dane

1.1 Zahrnovanie zmluvných pokút a iných položiek do základu dane

2. Vznik daňovej povinnosti pri poskytovaní služieb

2.1 Čiastkovo alebo opakovane dodávané tovary alebo služby 

3. Povinnosť odviesť DPH pri službách v špecifických prípadoch

3.1 Ustanovenie § 53a zákona o DPH – oprava odpočítanej DPH zo služieb pri bezodplatnom dodaní majetku, pri ktorom nebol nárok na odpočítanie dane

3.2 Bezodplatne dodaná služba na účely DPH

4. Prenesenie daňovej povinnosti na odberateľa pri službách s miestom dodania v tuzemsku

4.1 Tuzemský prenos daňovej povinnosti

5. Tlačivá (formuláre) vo väzbe na DPH

5.1 Najdôležitejším výkazom je daňové priznanie k DPH

5.2 Kontrolný výkaz

6. Zmeny v zákone o DPH pre rok 2025

6.1. Slovenský podnikateľ sa stane platiteľom DPH prvým dňom kalendárneho roka nasledujúceho po tom roku, v ktorom presiahol obrat 50 000 eur

6.2. Zmena v definícii a hodnotovom určení zjednodušenej faktúry (doklad z e-kasy aj pri poskytovaní služieb)

6.3. Dodanie tovaru na základe lízingových zmlúv – kedy nejde o dodanie služby

6.4. Miesto dodania pri službách uvedených vo výnimkách podľa § 16 ods. 3 ZDPH

6.5. V zákone budú zadefinované tzv. osobitné úpravy pre malé podniky

1. Poplatky, ktoré sa môžu považovať za predmet dane

1.1 Zahrnovanie zmluvných pokút a iných položiek do základu dane

FR SR dlhodobo evidovala nejasnosti pri praktickej aplikácii ustanovení zákona o DPH v situáciách, keď je osoba v postavení odberateľa povinná platiť v súvislosti s dodávkou rôzne pokuty, poplatky, kompenzácie a podobné sumy. V prípade týchto položiek sa zmenilo výkladové pravidlo – aj na základe rozsudkov SD EÚ. Súdny dvor v niektorých svojich rozsudkoch konštatoval, že rôzne sumy ako „odškodnenie“, „pokuta“ či „zvýšené poplatky“ sú súčasťou protihodnoty za poskytnuté služby.

UPOZORNENIE:

Je však nutné dodať nasledovné:

„Nie každá platba nevyhnutne vedie k zdaniteľnej výmene plnení. K zdaneniu v rámci spotrebnej dane dochádza len vtedy, keď príjemca získa aj spotrebnú výhodu. O poskytovanie služieb v zmysle článku 24 ods. 1 smernice o DPH preto nejde, ak príjemca platby neprijme platbu ako protihodnotu za identifikovateľné plnenie, ale z iných dôvodov (napr. náhrada ujmy vyplývajúcej z omeškania alebo náhrada ušlého zisku),“ uvádza generálna advokátka v bode 35 s odvolávkou na svoje návrhy vo veci MEO (C-295/17), rozsudky C-384/95, C-215/94.

Príklad č. 1:

Zmluvná pokuta za nedodržanie doby viazanosti zmluvy ako predmet DPH

Rozsudok vo veci C-295/17 (MEO – Serviços de Comunicaçőes e Multimédia SA)

MEO je spoločnosť so sídlom v Lisabone, ktorá podniká v poskytovaní telekomunikačných služieb (prístup na internet, televízne a multimediálne služby) na území Portugalska, pričom niektoré zmluvy predpokladajú viazanosť počas určitej minimálnej doby a zároveň ponúkajú zákazníkom zvýhodnené podmienky.

Súd skonštatoval, že suma dlhovaná v dôsledku nedodržania minimálnej doby viazanosti predstavuje protihodnotu za poskytovanie identifikovateľných služieb a ako taká podlieha dani. Na uvedené nemá vplyv ani tá skutočnosť, že účelom paušálnej sumy je odradiť zákazníkov od nedodržania minimálnej doby viazanosti a tiež ani to, že uvedená suma je podľa vnútroštátneho práva kvalifikovaná ako „zmluvná pokuta“.

Vyplatenie sumy za predčasné ukončenie zmluvy spoločnosti MEO v zásade umožní získať rovnaké príjmy, aké by získala, keby zákazník zmluvu neukončil, a teda táto skutočnosť nemení ekonomickú realitu vzťahu medzi spoločnosťou MEO a jej zákazníkom.

Rovnaký záver sa stanovil aj v rozsudku C-43/19 Vodafone Portugal.

Aj v tomto prípade súd vyslovil záver, že sumy vybraté spoločnosťou Vodafone za predčasné ukončenie zmluvy sa majú považovať za protihodnotu za poskytnutie služieb v zmysle ustanovenia článku 2 ods. 1 písm. c) smernice.

Príklad č. 2:

Odškodnenie za odstúpenie od zmluvy – ušlý zisk (nejde o predmet DPH)

Asi najznámejší a dalo by sa v kontexte aktuálnej judikatúry Súdneho dvora povedať, že aj „najspornejší“ je rozsudok Société thermale. Prevádzkovateľ ubytovania si ponechal zálohy v prípade, že sa zákazník rozhodol využiť právo od zmluvy odstúpiť.

Išlo o situáciu, kedy sumy zaplatené ako zálohy v rámci zmlúv týkajúcich sa poskytovania hotelových služieb, ktoré podliehajú dani, sa majú považovať za odškodnenie za odstúpenie od zmluvy zaplatené z dôvodu náhrady škody, ktorú prevádzkovateľ utrpel a ktorá priamo nesúvisí so žiadnou odplatne poskytnutou službou.

Preto ako uvádza generálny advokát vo svojich návrhoch (bod 50), rozsudok Société thermale je možné obmedziť len na prípady, keď je náhrada škody druhej zmluvnej strany spojená s neuskutočnením transakcie.

Poplatky, pokuty, kompenzácie, ktoré sú často aj chápané ako „odškodnenie“, prípadne „sankcie“, máme tendenciu považovať za transakcie nepodliehajúce dani. Ale nie je to vždy pravidlo na účely DPH.

FR SR a MF SR poukazujú primárne na nasledovné (sankčné) položky, ktoré sú považované za predmet DPH:

  1. poplatok za márnu jazdu,
  2. kompenzácia odberateľa za prestoj (ak vozidlo čaká na nakládke z rôznych dôvodov),
  3. suma (pokuta) za neskoré vrátenie prepravného kontajnera (odplata za dlhšie používanie veci, než bola pôvodne dohodnutá doba jej používania),
  4. suma (pokuta) za znečistenie dopravného prostriedku (zákazník je ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: Ing. Nadežda Cígerová

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.