HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Osobitná úprava uplatňovania dane pre cestovné kancelárie a cestovné agentúry

Rozhodujúcou skutočnosťou pre uplatnenie osobitnej úpravy je obstarávanie služieb cestovného ruchu od iných zdaniteľných osôb a ich predaj zákazníkom vo vlastnom mene. Osobitná úprava sa nevzťahuje na platiteľa dane, ktorý predáva služby cestovného ruchu v mene a na účet inej osoby, t. j. koná ako sprostredkovateľ. Špecifickými podmienkami poskytovania služieb cestovného ruchu, ich dosahom na aplikáciu zákona o DPH a spôsobom účtovania sa zaoberáme v príspevku.

Autori: Ing. Anna Jurišová Ing. Jana Turóciová
Právny stav od: 1. 1. 2024
Dátum publikácie: 26. 4. 2024
Prameň: Daňový a účtovný poradca podnikateľa / DÚPP - 2024 / DÚPP - 9/2024
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Účtovníctvo / Jednoduché účtovníctvo; Podvojné účtovníctvo



Osobitná úprava uplatňovania dane pre platiteľa, ktorý obstaráva služby cestovného ruchu od iných osôb a pri ich predaji vystupuje voči zákazníkom vo vlastnom mene, je v zákone č. 222/2004 Z. z. o DPH v znení n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) definovaná v § 65 (čl. 306 – 310 smernice Rady 2006/112/ES).

Cieľom osobitnej úpravy zavedenej čl. 26 šiestej smernice Rady 77/388/EHS je prispôsobiť a v neposlednom rade aj zjednodušiť postupy a pravidlá zdaňovania daňou z pridanej hodnoty poskytovateľmi cestovných služieb (ďalej len „cestovná kancelária“ alebo „CK“), ktorých činnosť sa vyznačuje určitými špecifikami.

Osobitná úprava spočíva vo vylúčení odpočítania, príp. vrátenia dane z obstaraných služieb cestovného ruchu, príp. i tovarov, a následným zdaňovaním rozdielu medzi predajnou cenou a cenou obstaraných služieb.

Obsah:

1. Postup platiteľa pri uplatňovaní osobitnej úpravy podľa § 65 zákona o DPH

1.1 Definícia pojmov

1.2 Kedy je platiteľ dane povinný postupovať podľa osobitnej úpravy a kedy uplatní bežný mechanizmus dane?

1.3 Predaj služieb cestovného ruchu pre zdaniteľnú osobu na účely jej podnikania

1.4 Miesto dodania služieb cestovného ruchu pri uplatnení osobitnej úpravy

1.5 Odpočítanie dane a vrátenie dane

1.6 Určenie základu dane – výpočet prirážky CK

1.7 Zdaňovanie prirážky

1.8 Vznik daňovej povinnosti

1.9 Oprava základu dane a dane – § 65 ods. 10 – 12 zákona o DPH

2. Spôsoby účtovania

3. Predaj služieb cestovného ruchu v mene a na účet inej CK (§ 65 ods. 7)

3.1 Sprostredkovanie predaja produktu zahraničnej cestovnej kancelárie slovenskou CK – platiteľom dane

3.2 Sprostredkovanie predaja produktu slovenskej cestovnej kancelárie zahraničnou CK

4. Povinnosti nepeňažnej povahy u platiteľov uplatňujúcich postup podľa § 65 zákona o DPH

4.1 Vyhotovovanie faktúr pri uplatnení osobitnej úpravy

4.2 Povinnosť viesť záznamy

4.3 Daňové priznanie a kontrolný výkaz

4.4 Zdaniteľné osoby podnikajúce v oblasti služieb cestovného ruchu a registračná povinnosť podľa zákona o DPH

5. Storno poplatok a uplatnenie DPH

6. Sprostredkovanie poistenia zabezpečované cestovnou kanceláriou

7. Sprostredkovanie predaja cestovných lístkov a leteniek

1. Postup platiteľa pri uplatňovaní osobitnej úpravy podľa § 65 zákona o DPH

Činnosť cestovných kancelárií vykazuje špecifické znaky, ktoré sa prejavujú hlavne v charaktere ich plnení – poskytujú jednotlivé služby alebo kombináciu niekoľkých služieb, ktoré obstarajú vo svojom mene a predávajú ich vo vlastnom mene zákazníkom ako výsledný produkt – zájazd, alebo inú kombinácia služieb nespĺňajúcu definíciu zájazdu.

1.1 Definícia pojmov

Pojmy „služby cestovného ruchu“ ani „poskytovateľ cestovných služieb“ zákon o DPH nedefinuje. Činnosti, ktoré sú typické pre cestovné kancelárie, ako napr. stravovacie a ubytovacie služby, vykonávajú aj iní platitelia dane, ktorí neprevádzkujú cestovnú kanceláriu alebo cestovnú agentúru. V zmysle judikatúry Súdneho dvora EÚ vo viacerých prípadoch predložených predbežných otázok sa postup podľa osobitnej úpravy uplatňuje aj v prípade zdaniteľných osôb, ktoré nie sú cestovnou kanceláriou, ak vykonávajú zhodné činnosti ako cestovná kancelária (rozsudky SD EÚ C-308/96, C-94/97, C-200/04, C-31/10, C-189/11).

Pre posúdenie, či podnikateľský subjekt má súhrn vlastností subjektu, na ktorý sa vzťahuje osobitná úprava, je potrebné skúmať:

  • či vykonáva obdobné alebo porovnateľné činnosti, ako sa vzťahujú na cestovnú kanceláriu,
  • či koná vo svojom vlastnom mene voči zákazníkom,
  • či na uskutočnenie cesty využíva služby a dodávky poskytnuté ďalšími zdaniteľnými osobami,
  • či služba zahŕňa cestovné služby najmä v oblasti dopravy a/alebo ubytovania, a
  • rovnako je potrebné prihliadať aj na cieľ, resp. zámer legislatívnej úpravy.

Pre účely § 65 zákona o DPH je každý platiteľ dane, ktorý spĺňa podmienky pre uplatnenie osobitnej úpravy, označovaný pojmom „cestovná kancelária“. „Zákazníkom“ je akákoľvek osoba, ktorej je poskytnutá služba cestovného ruchu.

Osobitnú úpravu zdaňovania prirážky musia členské štáty uplatňovať na každý predaj služby cestovného ruchu bez ohľadu na to, kto je príjemcom týchto služieb. Pojem „zákazník“ zahŕňa cestovné kancelárie, ktorých zámerom je ďalej predávať služby cestovného ruchu, ako aj zdaniteľné osoby, ktoré využívajú cestovné služby na svoje obchodné účely. Zákazníkom teda môže byť konečný spotrebiteľ (súkromná osoba alebo podnikateľ) alebo iná zdaniteľná osoba, ktorá nakupuje (obstará) služby cestovného ruchu so zámerom ich ďalšieho predaja zákazníkovi (C-269/11, C-189/11).

Službou cestovného ruchu je: 

  • kombinácia služieb cestovného ruchu a iných služieb, ak sú jednotlivé služby obstarané (nakúpené) od iných zdaniteľných osôb so zámerom ich následného predaja zákazníkovi; v rámci tejto kombinácie musí ísť vždy aj o poskytnutie služby cestovného ruchu, ako je doprava alebo ubytovanie. Napr. kombinácia služieb dopravy, ubytovania a iných služieb, ako je stravovanie, vstup na kultúrne alebo športové podujatie, zabezpečenie sprievodcu a pod., obstaraných so zámerom zrealizovania zájazdu, resp. balíka služieb cestovného ruchu od iných osôb a následne predávaných vlastným menom zákazníkom sa pre účely zákona o DPH táto kombinácia služieb cestovného ruchu považuje za jednu službu cestovného ruchu.
    Iné obstarané služby sa považujú za služby cestovného ruchu v prípade, ak sú poskytované spoločne s obstaranou službou ubytovania alebo dopravy osôb (rozsudok C-31/10, bod 22). Pokiaľ služba nezahŕňa cestovné služby najmä v oblasti dopravy a ubytovania, nespadá do pôsobnosti čl. 26 šiestej smernice (čl. 306 – 310 smernice 112);
  • aj poskytnutie jednej obstaranej služby cestovného ruchu, ktorou môže byť doprava osôb alebo ubytovanie; za samostatnú službu cestovného ruchu sa tak považuje obstaraná doprava osôb alebo obstaraná služba ubytovania.

1.2 Kedy je platiteľ dane povinný postupovať podľa osobitnej úpravy a kedy uplatní bežný mechanizmus dane?

Postup podľa § 65 zákona o DPH je povinný uplatňovať platiteľ, ktorý obstaráva od iných zdaniteľných osôb služby cestovného ruchu, a pri predaji vystupuje voči zákazníkom vo vlastnom mene.

V rámci kombinácie služieb musí byť vždy jednou službou ubytovanie alebo preprava (rozsudok SD EÚ C-163/91, C-31/10, uznesenie SD EÚ C-220/11).

Príklad č. 1

Cestovná kancelária zabezpečila pre zahraničných zákazníkov ubytovanie v ubytovacích zariadeniach na Slovensku aj v Poľsku. Cestovná kancelária uplatní pri predaji ubytovania osobitnú úpravu, napriek tomu, že poskytuje len jednu službu cestovného ruchu a nie kombináciu služieb, z dôvodu, že obstaraná služba ubytovania súvisí s cestovaním (rozsudok SD EÚ C-163/91).

Príklad č. 2

CK predáva rekondičné pobyty v SR. V cene rekondičného pobytu je zahrnutá obstaraná služba ubytovania, stravovania, voľný vstup do wellness, jedna liečebná procedúra na deň a konzultácia s fyzioterapeutom. Pri predaji pobytu CK uplatní postup podľa osobitnej úpravy pre CK. Rekondičné pobyty predáva vo vlastnom mene zákazníkom a na uskutočnenie cesty využíva plnenia iných zdaniteľných osôb.

Postup podľa § 65 zákona o DPH uplatní aj subjekt, ktorý nie je cestovnou kanceláriou ani cestovnou agentúrou, ak ponúka napr. služby, spočívajúce v organizovaní jazykových ciest a štúdia v zahraničí. Platiteľ dane ako protihodnotu zaplatenia balíka služieb poskytuje vo svojom vlastnom mene zákazníkom pobyt v zahraničí od troch do desiatich mesiacov a s týmto cieľom využíva plnenia, ktoré majú charakter služieb od iných platiteľov (rozsudok ESD C-200/04 iST).

Príklad č. 3

Vzdelávacia agentúra, ktorá je platiteľom dane a ktorá nemá živnosť na výkon činnosti cestovnej kancelárie, predáva slovenským študentom študijné pobyty v Dánsku. V cene študijného pobytu sú zahrnuté služby ako školné, ubytovanie, stravovanie, doprava do Dánska a späť. Tieto služby vzdelávacia agentúra nakúpila od iných podnikateľských subjektov. Napriek tomu, že vzdelávacia agentúra nie je cestovnou kanceláriou uplatní osobitnú úpravu zdaňovania podľa § 65 ods. 1 – 7 zákona o DPH. Vzdelávacia agentúra kupuje služby cestovného ruchu od iných zdaniteľných osôb a predáva ich vo svojom mene, preto je povinná uplatňovať režim osobitnej úpravy.

Aby sa na službu poskytovanú CK vzťahoval režim osobitnej úpravy, je potrebné, aby účelom tejto služby bolo uskutočnenie cesty (rozsudok C-31/10).

Ak cestovná kancelária obstará pre zákazníkov služby, ktoré nesúvisia s cestovaním, pri ich predaji neuplatní osobitný spôsob zdaňovania, ale bežný režim dane.

Príklad č. 4

Cestovná kancelária zabezpečila pre zahraničných záujemcov lístky na športové podujatie. Pri predaji lístkov zákazníkom nepoužije cestovná kancelária osobitnú úpravu zdaňovania podľa § 65 ods. 1 – 7 zákona o DPH. Osobitnú úpravu môže CK uplatniť iba v prípade, ak obstará služby cestovného ruchu od iných zdaniteľných osôb, pričom poskytované služby súvisia s cestovaním. Podľa rozsudku SD EÚ C-31/10 sa osobitný spôsob zdaňovania neuplatní na samostatný predaj vstupeniek bez poskytovania cestovných služieb. CK pri predaji vstupeniek uplatní bežný režim zdaňovania.

Osobitnú úpravu zdaňovania podľa § 65 ods. 1 – 7 zákona o DPH môže CK uplatniť iba v prípade, ak obstará služby cestovného ruchu od iných zdaniteľných osôb a tieto potom predá vo svojom mene zákazníkovi. Ak CK poskytne vlastné služby, tieto zdaňuje bežným spôsobom (neuplatní osobitnú úpravu uplatňovania dane pre CK a CA).

Príklad č. 5

CK predáva zákazníkom balík služieb pozostávajúcich z ubytovania a stravovania, ktoré zabezpečila od iných zdaniteľných osôb a z vlastnej dopravnej služby. Vlastnú dopravnú službu nie je možné chápať ako jednu službu cestovného ruchu a z daňového hľadiska ju nie je možné posudzovať rovnako ako obstarané služby ubytovania a stravovania (čl. 307 a 308 smernice 112). Osobitnú úpravu pre cestovné kancelárie uplatní CK pri predaji obstaranej služby ubytovania a stravovania. Pri poskytnutí vlastnej služby, ktorou je doprava osôb, uplatní bežný režim dane (bod 47 rozsudku C-308/96 a C-94/97).

Príklad č. 6

Cestovná agentúra, platiteľ dane (ďalej „CA“), obstarala pre zahraničných zákazníkov ubytovanie v ubytovacom zariadení v SR a v Poľsku. Prepravu si zákazníci zabezpečujú individuálne. CA pri predaji ubytovania zákazníkom uplatní postup podľa osobitnej úpravy pre cestovné kancelárie. Obstaraná služba cestovného ruchu (ubytovanie) súvisí s cestovaním, a spravidla zahŕňa aj ďalšie služby, ako sú informácie a rady CA o ubytovaní (rozsudok SD EÚ C-163/91).

Podľa záverov rozsudku SD EÚ C- 108/22 sa článok 306 smernice Rady 2006/112/ ES má vykladať v tom zmysle, že na plnenie zdaniteľnej osoby, ktoré spočíva v nákupe ubytovacích služieb od iných zdaniteľných osôb a ich ďalšom predaji iným hospodárskym subjektom, sa vzťahuje osobitný režim dane z pridanej hodnoty pre cestovné kancelárie, aj keď tieto služby nie sú sprevádzané doplnkovými službami.

Príklad č. 7

CK nakupuje ubytovanie a vstupenky na športové podujatie a predáva ich zákazníkom ako jednu službu. Ide o poskytnutie služby cestovného ruchu s povinnosťou uplatniť osobitnú ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: Ing. Anna Jurišová, Ing. Jana Turóciová

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.