Úpravou zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov došlo k zavedeniu harmonizovaných pravidiel pri zaobchádzaní s poukazmi, ktoré možno vymeniť za tovary alebo služby. Podľa dôvodovej správy k zákonu č. 369/2018 Z. z. zaobchádzanie s poukazmi na účely DPH bolo v členských štátoch rozličné a dochádzalo k nejednotnosti pri uplatňovaní základných pravidiel DPH, čo viedlo k narúšaniu hospodárskej súťaže, dvojitému zdaneniu alebo nezdaneniu tovarov a služieb alebo k vzniku mechanizmov vyhýbania sa daňovej povinnosti s negatívnymi dôsledkami na fungovanie vnútorného trhu. K zavedeniu nových pravidiel uplatňovania DPH pri dodaniach tovarov a služieb, ktoré sa dodávajú za poukazy, došlo na základe smernice Rady (EÚ) 2016/1065, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES, pokiaľ ide o zaobchádzanie s poukazmi. V článku si priblížime podstatu pri jednoúčelových poukazoch a viacúčelových poukazoch z hľadiska legislatívy.
Smernicou Rady 2016/1065 z 27. júna 2016 sa zmenila smernica Rady 2006/112/ES, a to doplnením článkov 30a, 30b, 73a, 410a a 410b. Nové znenie smernice Rady 2006/112/ES bolo transponované do zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov („ďalej len ZDPH“). Podľa § 9a ods. 1 ZDPH je na účely zákona poukaz definovaný ako nástroj, s ktorým je spojená povinnosť prijať poukaz ako protihodnotu alebo jej časť za dodanie tovaru alebo dodanie služby a na ktorom alebo v súvisiacej dokumentácii je uvedený tovar alebo služba, ktoré sú predmetom dodania alebo totožnosť možných dodávateľov vrátane podmienok použitia tohto nástroja. Zavedené pravidlá sa týkajú poukazov, ktoré možno vymeniť za tovar alebo služby (napr. darčekové poukazy, knižné poukazy). Samotný poukaz môže mať papierovú alebo elektronickú formu.
V zmysle § 9a ods. 1 písm. a) ZDPH je poukaz definovaný ako nástroj, s ktorým je spojená povinnosť prijať ho ako protihodnotu alebo jej časť za dodanie tovaru alebo dodanie služby a na ktorom alebo v súvisiacej dokumentácii k nemu je uvedený tovar alebo služba, ktoré sa majú dodať, alebo totožnosť možných dodávateľov vrátane podmienok použitia tohto nástroja. Úprava uplatňovania DPH sa nevzťahuje pri dodaní tovaru alebo služby pri použití poukazu na nástroje, ktoré oprávňujú držiteľa na zľavu pri nákupe tovarov alebo služieb, s ktorými nie je spojené právo na získanie predmetného tovaru alebo služieb.
Obsah:
1. Dodanie tovaru a služby pri poukaze
2. Jednoúčelový poukaz
3. Viacúčelový poukaz
4. Uplatňovanie DPH pri poukazoch
5. Základ dane pri dodaní tovaru alebo služby pri použití viacúčelového poukazu
6. Vrátenie tovaru pri uplatnení viacúčelového poukazu a vrátenie viacúčelového poukazu, ak nedošlo k dodaniu tovaru alebo služby
7. Príklady
1. Dodanie tovaru a služby pri poukaze
Ustanovením § 9a ods. 1 ZDPH je poukaz definovaný ako nástroj, s ktorým je spojená povinnosť prijať ho ako protihodnotu alebo jej časť za dodanie tovaru alebo dodanie služby alebo v súvisiacej dokumentácii k nemu je uvedený tovar alebo služba, ktoré sa majú dodať, alebo totožnosť možných dodávateľov vrátane podmienok použitia tohto nástroja. Poukaz môže mať rôznu formu, najčastejšia forma je listinná alebo elektronická.
Úprava uplatňovania DPH pri dodaní tovaru alebo služby pri použití poukazu sa však nevzťahuje na nástroje, ktoré oprávňujú držiteľa na zľavu pri nákupe tovarov alebo služieb, s ktorými nie je spojené právo na získanie takéhoto tovaru alebo služieb. Zľavové poukazy oprávňujú držiteľa na zľavu z nákupu, nie je v nich však obsiahnutý nárok držiteľa preukazu na získanie tovaru alebo služby výmenou za poukaz. Konkrétna transakcia si vyžaduje potrebu rozlíšiť úpravu uplatňovania DPH od iných marketingových nástrojov, ...