Nielen v podnikateľských subjektoch, ale aj v neziskových účtovných jednotkách je žiaduce vypracovať pre potreby svojej činnosti interné smernice. Ich tvorba úzko súvisí so zameraním činnosti mimovládnych organizácií a vychádza z potrieb prevádzky a riadenia týchto účtovných jednotiek. Každá nezisková účtovná jednotka si musí jednotlivé smernice prispôsobiť svojim konkrétnym podmienkam. Uvedené interné smernice sú základné, sú vypracované v súlade so zákonom o účtovníctve a postupmi účtovania pre neziskové účtovné jednotky. Pri vypracovávaní interných smerníc pre konkrétnu neziskovú účtovnú jednotku je potrebné vždy prihliadať aj na príslušný hmotno-právny predpis, podľa ktorého účtovná jednotka vznikla.
Ak sa v internej smernici uvádza neziskovka (označené kurzívou), ide o všeobecný názov pre všetky typy neziskových účtovných jednotiek, ktoré môžu mať rôznu formu – nadácie, neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, občianske združenia, neinvestičné fondy, cirkvi, cirkevné organizácie a podobne. Aj v ďalšom texte, ktorý je písaný kurzívou, sú vyjadrené možnosti, kde je na účtovnej jednotke, aby si zvolila spôsob alebo postup prispôsobený svojim podmienkam a potrebám.
Nie všetky neziskové organizácie majú zamestnancov, preto sa potom interné smernice vzťahujú aj na členov, funkcionárov alebo na pracovníkov v inom pracovnom pomere – dobrovoľníkov a podobne.
Neziskovka, adresa
Interná smernica na vykonanie inventarizácie
Schválené: (správnou radou, orgán oprávnený schvaľovať interné pravidlá v neziskovke)
Dňa: .....................
Účinnosť od: .....................
Článok I
Úvodné ustanovenia
1. Účelom tejto internej smernice je určenie jednotných zásad a postupu pri vykonávaní inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.
2. Táto smernica sa riadi ustanoveniami zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
3. Inventúrou sa zisťuje skutočný stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.
4. Pri inventarizácii sa porovnáva, či stav majetku a záväzkov a rozdiel majetku a záväzkov, ktorý bol zistený pri inventúre, zodpovedá stavu, ktorý je uvedený v účtovníctve. O zistené rozdiely sa upraví stav vedený v účtovníctve.
Článok II
Kompetencie zamestnancov
1. Vedúci účtovnej jednotky (riaditeľ) je povinný zabezpečiť inventarizáciu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. Inventarizácia sa vykoná na základe príkazu riaditeľa ...