Občianske združenia patria medzi neziskové organizácie. Neziskovou organizáciou sa rozumie organizácia, ktorá nie je založená alebo zriadená s cieľom podnikania a v ktorej podnikanie nie je hlavnou činnosťou. Pre neziskové organizácie nie je však podmienkou absolútna absencia podnikateľskej činnosti a absolútna neziskovosť. Pokiaľ z niektorých svojich činností dosahujú zisk, predpokladá sa jeho využitie na krytie nákladov na činnosť, ktorou dosahujú svoje ciele.
POZNÁMKA:
Občianske združenie je najrozšírenejšou právnou formou neziskového sektora. Ide o združenie fyzických a právnických osôb založené s určitým cieľom, pre dosiahnutie určitého zámeru.
Účel činnosti občianskeho združenia nie je zákonom vyslovene upravený. Zakladá sa predovšetkým na ochranu a presadzovanie záujmov svojich členov, ale aj priaznivcov a občianskeho okolia.
Občianske združenia majú rozmanité zameranie. Najčastejšie pôsobia v oblasti podpory športu a kultúry, zachovania tradícií, vytvárania rôznych foriem vzdelávania a iných záujmových činností detí a mládeže, ochrany prírody, ochrany ľudských práv, poskytovania sociálnej pomoci.
Charakteristickým znakom občianskeho združenia je existencia členskej základne. Občianske združenie môže vyvíjať i podnikateľskú činnosť na základe živnostenského či iného oprávnenia. Svojím rozsahom sa však nesmie stať hlavnou činnosťou združenia.
Vzhľadom na svoj charakter občianske združenia používajú rad odlišností v účtovníctve a uplatňujú aj osobitný daňový režim. Z toho pramenia mnohé neistoty pri voľbe účtovných postupov, pri posudzovaní daňovej účinnosti nákladov a pri rozhodovaní, či príslušný výnos je alebo nie je predmetom zdanenia, alebo je od dane z príjmov oslobodený.
Obsah:
1. Legislatívna úprava občianskeho združenia
2. Účtovníctvo občianskeho združenia
3. Daň z príjmov
3.1. Registrácia na daň z príjmov
3.2. Zdaňovanie príjmov z činnosti občianskeho združenia
3.2.1 Príjmy, ktoré sú predmetom dane
3.2.2 Predmet dane občianskeho združenia
3.2.3 Príjmy, ktoré nie sú predmetom dane
3.2.4 Príjmy oslobodené od dane
3.2.5 Príjmy z charitatívnej reklamy
3.2.6 Členské príspevky
3.2.7. Granty z medzinárodných zmlúv
3.2.8 Stanovenie príslušnosti nákladov
3.2.9 Ocenenie majetku pri začatí používania na zdaniteľnú činnosť
4. Povinnosť podať daňové priznanie
1. Legislatívna úprava občianskeho združenia
Občianske združenia sú v zmysle § 18 Občianskeho zákonníka právnickými osobami. Občianske združenia sú legislatívne upravené v zákone č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v z. n. p. (ďalej len „zákon o združovaní občanov“). Týmto zákonom sa riadi ich vznik, zánik, ako aj hospodárenie. Cieľ občianskeho združenia, jeho činnosť a hospodárenie musia byť upravené v stanovách združenia. Občianske združenia sa zo zákona nemôžu zakladať na účely združovania občanov v politických stranách a v politických hnutiach, na zárobkovú činnosť alebo na zabezpečenie výkonu určitých povolaní, na združovanie občanov v cirkvách a náboženských spoločnostiach a na výkon práva poľovníctva.
Zákon o združovaní občanov pripúšťa rôzne organizačné formy a rôzne označenia občianskych združení. Občianske združenie môže byť založené ako zväz, spolok, spoločnosť, hnutie, klub, odborová organizácia. Členmi združenia môžu byť aj právnické osoby. Práva a povinnosti člena združenia upravujú stanovy združenia.
Občianske združenie vzniká registráciou Ministerstvom vnútra SR (§ 6 ods. 1 zákona o združovaní občanov). Môže sa vnútorne členiť na organizačné zložky, tie môžu mať právnu subjektivitu [§ 6 ods. 2 písm. e) zákona o združovaní]. Údaje občianskeho združenia sa zapisujú do registra mimovládnych neziskových organizácií v súlade s osobitným predpisom, ktorým je zákon č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov [§ 3 ods. 2 písm. d) tohto zákona].
Občianske združenie môže nadobúdať majetok a vstupovať s fyzickými osobami do pracovnoprávnych vzťahov.
2. Účtovníctvo občianskeho združenia
Občianske združenie je vždy účtovnou jednotkou [§ 1 ods. 1 písm. a) zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve (ďalej len „zákon o účtovníctve“)]. Účtovnou jednotkou sa stáva dňom vzniku, t. j. dňom, kedy bolo registrované Ministerstvom vnútra SR. Je preto povinné účtovať o stave a pohybe svojho majetku a záväzkov, o nákladoch (výdavkoch) na svoju činnosť a o výnosoch (príjmoch) z tejto činnosti, a to v rozsahu stanovenom zákonom o účtovníctve a ďalšími právnymi predpismi.
Podľa § 9 ods. 1 zákona o účtovníctve je občianske združenie povinné účtovať v sústave podvojného účtovníctva. Občianske združenia môžu účtovať aj v sústave jednoduchého účtovníctva, ak spĺňajú nasledujúce dve podmienky stanovené v § 9 ods. 2 písm. b) zákona o účtovníctve súčasne, a to:
- ak nepodnikajú a
- ak ich príjmy nepresiahli v predchádzajúcom účtovnom období 200 000 €.
V prípade, že občianske združenie je registrovaným sociálnym podnikom, je povinné účtovať v sústave podvojného účtovníctva (zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov).
Ak občianske združenie účtuje v sústave podvojného účtovníctva, postupuje podľa Opatrenia Ministerstva financií SR zo 14. novembra 2007 č. MF/24342/2007-74 v znení neskorších predpisov, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnovy pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania v znení neskorších predpisov.
Občianske združenie účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva postupuje podľa Opatrenia Ministerstva financií SR z 1. decembra 2010 č. MF/24975/2010-74 v znení neskorších predpisov, ktorým sa ...