Obsah:
I. Legislatívny rámec k dani z finančných transakcií – aktuálny stav
II. Vybrané ustanovenia zákona o dani z finančných transakcií - aktuálny stav
III. Daň z finančných transakcií v otázkach a odpovediach
I. Legislatívny rámec k dani z finančných transakcií – aktuálny stav
Do nášho právneho systému sa s účinnosťou od 1. 1. 2025 zaviedol nový druh dane, ktorou je daň z finančných transakcií. Legislatívne je daň z finančných transakcií upravená v zákone č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len “tento zákon”) vrátane jeho doterajších dvoch noviel. Tento zákon je zároveň jedným zo zákonov schválených na účely ozdravenia verených financií Slovenskej republiky vrátane doterajších dvoch noviel pod č. 354/2024 Z. z. a č. 26/2025 Z. z.
Prvá novela je zverejnená v Čl. VI zákona č. 354/2024 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony s účinnosťou od 1. 1. 2025. Ide pomerne o rozsiahlu novelu tohto zákona, ktorou došlo k podstatným legislatívno-technickým spresneniam za účelom zosúladenia terminologických pojmov ako je platobný účet podľa osobitného predpisu, ktorý sa považuje za transakčný účet na účely tohto zákona.
Legislatívne úpravy a doplnenia sa vykonali najmä v nasledovných ustanoveniach:
- ust. § 3 ods. 2 bol doplnený o okruh ďalších osôb, ktoré nie sú daňovníkom na účely tohto zákona, napr. právnické osoby neziskového sektora - občianske združenia, nadácie ako aj ďalšie právnické osoby,
- ust. § 4 ods. 2 bol doplnený o celý okruh oslobodených platobných operácii, t. j. finančných transakcií, ktoré nie sú predmetom dane, napr. platobné operácie súdnych exekútorov, správcom konkurznej podstaty, platobné operácie zdravotných poisťovní súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a ďalšie platobné operácie,
- v ust. § 5 ods. 2 sa zjednotili pravidlá pre výpočet základu dane z domácich a zahraničných platieb,
- ust. § 12 sa doplnilo o znenie odseku 7, ktorým je upravený postup preukazovanie oslobodenia od dane pre daňovníkov, ktorých finančné transakcie nie sú predmetom dane, pričom spôsob a forma preukázania je ponechaná na platiteľa dane.
- ust. § 13 sa pre osoby, ktoré pred 30. 12. 2024 boli oprávnené poskytovať služby zmenárne virtuálnej meny, služby kryptoaktív.za účelom predchádzania ich neprimeranému znevýhodneniu doplnilo o prechodné obdobie do 31. 12. 2025.
Druhá novela s účinnosťou od 15. 3. 2025 je zverejnená v Čl. LXXVIII zákona č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými stavebným zákonom. Táto novela nesúvisí s novelou stavebného zákona, ale z dôvodu vyhovenia a prehodnotenia požiadaviek daňovníkov o ich zaradenie k daňovníkom, ktorí nie sú daňovníkmi na účely tohto zákona a ďalších legislatívnych úprav s prihliadnutím na účinnosť zákona o dani z finančných transakcií, bola táto novela doplnená poslaneckým návrhom do tohto zákona.
Legislatívne úpravy a doplnenia sa vykonali najmä v nasledovných ustanoveniach:
- ust. § 3 ods. 2 bolo doplnené a rozšírené o ďalšie osoby ktoré nie daňovníkom na účely tohto zákona napr. diplomatická misia a konzulárny úrad so sídlom na území SR alebo mimo územia SR, školy a školské zariadenia zaradené do siete škôl a ďalšie osoby.
- ust. § 4 ods. 2 rozšírené o ďalšie platobné operácie, ktoré nie sú predmetom dane, napr. platobná operácia advokáta, ktorými sprostredkuje plnenia pre klienta, vedené na osobitnom účte, platobná operácia, ktorá nesúvisí s podnikateľskou činnosťou verejných vysokých škôl.
- v ust. § 10 v ods. 5 sa spresnila možnosť odpočítania dane platiteľom dane, ktorá bola zrazená daňovníkovi v rámci tuzemského preúčtovania nákladov aj v prípade, ak tieto náklady platiteľ dane preúčtoval viacerým daňovníkom, potom aj suma dane sa odpočíta v pomere v akom boli tieto náklady preúčtované týmto daňovníkom.
- v ust. § 12 ods. 3 sa zvýšila lehota z 30 dní na 60 dní, v rámci ktorej je platiteľ dane povinný písomne oznámiť daňovníkovi požadované vysvetlenie, ak má daňovník pochybnosti o správnosti vybratej dane platiteľom dane.
- v ust. § 12 ods. 7 sa spresňuje povinnosť daňovníkov označených v tomto ustanovení, napr. Matica slovenská, občianske združenie, krajská organizácia cestovného ruchu nadväzne na doplnenie finančných transakcií do § 4 ods. 2 tohto zákona, ktoré nie sú predmetom dane, oznámiť platiteľovi dane osobný účet, z ktorého takéto finančné transakcie vykonáva, a to spôsobom a formou ako určí platiteľ dane. Platiteľ dane nevyberie daň z uvedených finančných transakcií odo dňa nasledujúceho po dni tohto oznámenia.
Tento zákon vymedzuje na svoje účely základné pojmy (§ 2): finančná transakcia, daňovník, platiteľ dane, transakčný účet.
Finančná transakcia - predstavuje platobnú službu poskytovanú poskytovateľom platobných služieb, ktorým je najmä banka, zahraničná banka alebo pobočka zahraničnej banky, ktorá má v bankovom povolení uvedené aj poskytovanie platobných služieb a zúčtovanie.
Čo sa rozumie platobnou službou vymedzuje § 2 ods. 1 písm. b) až d) zákona č. 492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (zákon o platobných službách“).
Rozumie sa ňou platobný výber finančných prostriedkov v hotovosti z platobného účtu a vykonávanie všetkých úkonov súvisiacich s vedením platobného účtu, vykonávanie platobných operácií vrátane prevodu finančných prostriedkov z platobného účtu alebo na platobný účet vedený u poskytovateľa platobných služieb formou úhrady alebo prostredníctvom platobnej karty alebo iného platobného prostriedku alebo inkasom.
Čo sa rozumie platobnou operáciou vymedzuje § 12 ods. 2 zákona o platobných službách; platobnou operáciou je vklad alebo výber alebo prevod finančných prostriedkov na pokyn platiteľa alebo v jeho mene alebo na pokyn príjemcu poskytovateľovi platobných služieb vykonávaný v rámci platobných služieb podľa § 2 odseku 1 písm. a) až g) zákona o platobných službách.
Čo sa rozumie transakčným účtom vymedzuje § 2 písm. c); na účely zákona o transakčnej dani sa za transakčný účet považuje platobný účet daňovníka, ktorý je právnickou osobou, fyzickou osobou – podnikateľom alebo organizačnou zložkou zahraničnej osoby, na ktorom tento daňovník vykonáva finančné transakcie súvisiace s výkonom jeho podnikateľskej činnosti. Daňovník, ktorý nemá do účinnosti zákona zriadený osobitný platobný účet, na ktorom vykonáva len finančné transakcie súvisiace s výkonom jeho podnikateľskej činnosti, je (bol) povinný si platobný účet zriadiť v lehote do 31. marca 2025 s odkazom na § 2 ods. 9 zákona o platobných službách. Zn. to, že platobným účtom sa rozumie bežný účet s odkazom na § 708 Obchodného zákonníka alebo iný účet vedený u poskytovateľa platobných služieb na meno a priezvisko, ak ide o fyzickú osobu, obchodné meno alebo názov, ak ide o právnickú osobu, jedného alebo viacerých používateľov platobných služieb, ktorý sa používa na vykonávanie platobných operácií.
Daňovníkom (§ 3 ods. 1) na účely tohto zákona je fyzická osoba - podnikateľ, právnická osoba, organizačná zložka zahraničnej osoby vykonávajúca podnikanie, ktorá je zároveň klientom poskytovateľa platobných služieb okrem osôb uvedených v odseku 2, ktoré na účely platenia transakčnej dani nie sú daňovníkom, napr. Sociálna poisťovňa, obec, VUC, rozpočtové a príspevkové organizácie, neziskový sektor a ďalšie osoby uvedené v tomto odseku. Za podnikateľa sa podľa Obchodného zákonníka považuje osoba zapísaná v obchodnom registri, osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia, osoba, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia, fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu.
Príklad č. 1
Daňovníkom je podnikateľ ako fyzická osoba, ktorá je živnostníkom na základe ...