HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa – prehľad najdôležitejších zmien

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa od 1.7.2024 prináša aj nové nároky na všeobecné obchodné podmienky a reklamačný poriadok pre e-shopy, preto zdôrazňujeme povinnosť takýchto obchodníkov zosúladiť si dokumenty s aktuálnou právnou úpravou. V článku tiež poukazujeme na nové pojmy, nové práva spotrebiteľov a povinnosti obchodníkov, reklamácie či nekalé obchodné praktiky.

Autori: JUDr. Slavomíra Mičurová Školková
Právny stav od: 1. 7. 2024
Dátum publikácie: 27. 6. 2024
Prameň: Daňový a účtovný poradca podnikateľa / DÚPP - 2024 / DÚPP - 12/2024
Oblasti práva: Obchodné právo / Hospodárstvo a hospodárenie, ekonomika / Ochrana spotrebiteľa



V tomto článku sme sa zamerali na najdôležitejšie informácie o novele zákona o ochrane spotrebiteľa, zákon č. 108/2024 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 1. 7. 2024.

Zákonodarca prijal nový zákon o ochrane spotrebiteľa, pričom týmto zákonom upravil okrem iných právnych predpisov aj Občiansky zákonník a zároveň zrušil viacero predpisov z oblasti ochrany spotrebiteľa, akými sú napríklad zákon o ochrane spotrebiteľa a zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji na diaľku a ďalšie.

Dňa 1. 7. 2024 vstúpil do účinnosti nový zákon o ochrane spotrebiteľa č. 108/2024 Z. z., ktorý upravuje:

  • práva a povinnosti spotrebiteľov, obchodníkov a iných osôb pri ponuke, predaji a poskytovaní produktov, pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy a v súvislosti s ňou,
  • pôsobnosť orgánov verejnej správy v oblasti ochrany spotrebiteľa a postavenie spotrebiteľských organizácií pri riešení spotrebiteľských sporov,
  • výkon dohľadu a cezhraničnú spoluprácu orgánov dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa,
  • konanie o porušení povinnosti a sankcie za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom a právne záväznými aktmi Európskej únie v oblasti ochrany spotrebiteľa alebo ktoré súvisia s ochranou spotrebiteľa,
  • zákon sa vzťahuje na predaj a poskytovanie produktov, ak k plneniu dochádza na území Slovenskej republiky alebo ak plnenie súvisí s podnikaním na území Slovenskej republiky.

Vzhľadom na to, že jedným z dôvodov prijatia tohto zákona bolo zjednotiť legislatívny rámec týkajúci sa spotrebiteľského práva, a tým aj sprehľadniť túto problematiku, nový zákon nahradí tieto zákony:

  • zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa,
  • zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a
  • zákon č. 299/2019 Z. z. o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu.

Upozornenie!

Novelou od 1. 7. 2024 sa mení aj Občiansky zákonník. Najväčšia zmena sa týka úpravy zodpovednosti za vady (tzv. reklamácie). Táto problematika bola obsiahnutá v Občianskom zákonníku a úprava reklamačného konania v zákone č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa. So zámerom zjednodušenia a zosúladenia tejto problematiky s európskym právom došlo po účinnosti novely (1. 7. 2024) k vypusteniu paralelnej úpravy reklamačného konania v zákone o ochrane spotrebiteľa a ponechala sa len úprava v Občianskom zákonníku v novom znení.

Obsah:

Vymedzenie základných pojmov

Práva a povinnosti spotrebiteľa

Povinnosti obchodníka

Spotrebiteľská zmluva (výklad pojmov)

Lehoty na odstúpenie spotrebiteľa od zmluvy

Nekalé obchodné praktiky

Klamlivé konanie

Klamlivé opomenutie konania

Agresívne obchodné praktiky

Klamlivé obchodné praktiky

Nové informačné povinnosti prevádzkovateľov e-shopov

Zodpovednosť obchodníkov pri chybe veci s digitálnymi prvkami, digitálneho obsahu a digitálnej služby

Reklamačné konanie

Zmeny pre orgány dohľadu

Alternatívne riešenie sporov

Recenzie

Zmluva uzavretá na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka

Všeobecné obchodné podmienky

Praktické problémy

Novým zákonom odstránené praktické prípady

Vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku a zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka

Poučenie o uplatnení práva spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku a zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka

Vymedzenie ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: JUDr. Slavomíra Mičurová Školková

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace odborné články

Súvisiace aktuality

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace vzory

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.