1. časť: Motivačné systémy zamestnancov I.
Tomáš Baťa dokázal z malého moravského mestečka Zlín na Morave vybudovať firmu globálnych rozmerov, ktorá svojou invenciou, sebestačnosťou aj sociálnym rozmerom víťazila nad konkurenciu. Poctivou prácou a štedrosťou dosiahol svoj sen.
Podnikanie zorganizoval takým spôsobom, že dokázal:
- vyplácať vysoké mzdy robotníkom,
- predávať za nízke ceny zákazníkom a
- na konci roku dosahovať primeraný zisk.
Mal mimoriadne pevnú vôľu, preto sa nikdy nevzdával, neúspechy a pády ho, naopak, posúvali vpred.
Pri uskutočňovaní svojho podnikateľského sna sa prevažne riadil zdravým rozumom, už vo svojom mladom veku vynikal odvahou, nápaditosťou a zároveň disponoval rozvahou dospelého muža. Povestná bola tiež jeho zásadovosť a skromnosť. Negatívnou vlastnosťou Baťu bol napr. vorkoholizmus. Prevažnú väčšinu svojho času venoval práci, avšak od svojich zamestnancov to nevyžadoval.
Prvý neúspech zažil už ako pätnásťročný, kedy sa pustil do výroby obuvi vo Viedni, pokus zakrátko stroskotal. Nevzdával sa a krátko nato začal s prácou obchodného cestujúceho a získaval objednávky pre otcovu obuvnícku dielňu. V roku 1894 založil spolu so súrodencami obuvnícku firmu v Zlíne. Vtedy len osemnásťročný Tomáš prišiel s geniálnym nápadom, keď dovtedy tradičnú obuvnícku surovinu – kožu – sčasti nahradil plátnom a začal s výrobu tzv. baťoviek, plátennej obuvi s koženou špičkou. Obuv sa na trhu rýchlo presadila, pretože ...