Od roku 2025 sú v zákone č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty doplnené pravidlá týkajúce sa tzv. malého podniku. Tento špecifický DPH režim sa nazýva Osobitná úprava SME (Small and Medium Enterprises). V podstate ide o uplatnenie smernice (EÚ) 2020/285 s cieľom znížiť administratívne zaťaženie zdaniteľnej osoby pre malý podnik zahraničnej osoby v tuzemsku alebo pre malý podnik tuzemskej osoby v inom členskom štáte.
Predmetná úprava má za účel zrovnoprávnenie domácich a zahraničných dodávateľov tovarov a služieb v členskom štáte Európskej únie, kde je miesto dodania zdaniteľných transakcií. Odstráni sa tým narušovanie hospodárskej súťaže, ako aj eliminovanie administratívneho zaťaženia malého podniku na území iného členského štátu EÚ (registrácia v inej krajine EÚ, podávanie daňových priznaní a platenie dane v zahraničí).V dôvodovej správe sa spomína, že zákonodarca nevedel pri príprave tejto novely predpokladať, v akom rozsahu bude predmetná úprava pre malý podnik využívaná, očakáva však negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Podľa vykázaných výnosov firiem, rozhodnutie využiť túto úpravu by mohlo teoreticky viac ako 4 200 subjektov – ale je to len hypotetický odhad.
Obsah:
1. Čo konkrétne úprava pre malý podnik znamená?
2. Osobitné úpravy pre malé podniky (§ 68e)
3. Čo sa do obratu pre povinú registráciu nezahrnie?
4. Registrácia v SR z pohľadu zahraničnej osoby
5. Malý podnik slovenského podnikateľa (§ 68g)
6. Vzťah osobitnej úpravy SME pre malý podnik tuzemského dodávateľa s inými osobitnými úpravami
7. Oznámenie uplatňovania osobitnej úpravy oslobodenia pre malý podnik (registračný formulár)
8. Zmeny v iných ustanoveniach zákona
• Intrakomunitárne dodanie tovaru do EÚ (§ 43 ods. 10)
• Zrušenie registrácie (§ 81 ods. 1 a 10)
9. Podávanie kvartálnych výkazov
10. Ukončenie SME úpravy
11. Malý podnik zahraničnej osoby
12. Povinnosť platiť daň slovenským odberateľom
13. Zhrnutie
1. Čo konkrétne úprava pre malý podnik znamená?
Ak podnikateľ získa tento status, má možnosť využívať oslobodenie od dane aj v inom členskom štáte, ako má sídlo, za predpokladu, že hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v Európskej únii v kalendárnom roku bude nižšia ako ustanovený ročný úniový limit 100 000 eur a súčasne hodnota bez dane ním dodaných plnení nepresiahne ustanovený národný limit, do ktorého sa v dotknutom členskom štáte považuje za malý podnik.
Pre tieto účely sa v zákone o DPH zaviedla osobitná úpravu pre malý podnik zahraničnej osoby (§ 68f ZDPH), ktorá určuje podmienky, práva a povinnosti súvisiace s uplatňovaním oslobodenia ekonomickej činnosti malého podniku neusadeného v tuzemsku. Taktiež máme zrkadlovo zarámcovanú aj osobitnú úpravu pre malý podnik tuzemskej osoby (§ 68g ZDPH), v ktorej sa stanovili pravidlá pre uplatňovanie oslobodenia od dane v inom členskom štáte.
Základné fakty:
- Nevýhodou osobitnej úpravy SME je, že dodávateľ si nemôže uplatňovať odpočítanie dane ním prijatých plnení od iných platiteľov dane, ktoré použije (dodá) pri uplatňovaní osobitnej úpravy SME.
- Pre účel nielen kontroly uplatňovania tohto špecifického oslobodenia, ale aj pre zabezpečenie potrebných informácií pre daňové orgány členských štátov sa vyžaduje od podnikateľa identifikácia prostredníctvom tzv. „Ex čísla“ a aj včasné zasielanie nevyhnutných informácií.
- Je nevyhnutné, aby sa podnikateľ identifikoval u miestne príslušného správcu dane, a to prostredníctvom tlačiva, v ktorom je povinný uviesť požadované údaje. Následne má povinnosť podávať štvrťročné výkazy. V zákone o DPH sa upravil aj spôsob začatia a skončenia využívania tejto osobitnej úpravy.
- V prípade, ak sa malý podnik tuzemskej osoby rozhodne neuplatňovať osobitnú úpravu v niektorom členskom štáte alebo sa rozhodne neuplatňovať osobitnú úpravu v žiadnom členskom štáte, je povinný vopred oznámiť toto rozhodnutie daňovému úradu na predpísanom tlačive.
- Ak ide o malý podnik tuzemskej osoby, ktorý svojimi dodaniami presiahne v kalendárnom roku limit ročného obratu v Únii (100 000 eur), nebude naďalej povinný požiadať o registráciu pre daň, ak jeho ročný obrat v tuzemsku nepresiahne zákonom o DPH ustanovenú úroveň.
NEPREHLIADNITE!
Osobitné predpisy:
- Smernica Rady (EÚ) 2020/285 z 18. februára 2020, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o osobitnú úpravu pre malé podniky, a nariadenie (EÚ) č. 904/2010, pokiaľ ide o administratívnu spoluprácu a výmenu informácií na účely monitorovania správneho uplatňovania osobitnej úpravy pre malé podniky
- Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2007 zo 16. novembra 2021, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá uplatňovania nariadenia Rady (EÚ) č. 904/2010, pokiaľ ide o osobitnú úpravu pre malé podniky
- § 68e – § 68g zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p.
2. Osobitné úpravy pre malé podniky (§ 68e)
Ako bolo už vyššie zmienené, malý podnik tuzemskej osoby bude mať možnosť využívať oslobodenie od dane aj v inom členskom štáte ako v Slovenskej republike, ak získa „EX číslo“ a bude plniť oznamovacie povinnosti voči finančnej správe. Takúto úpravu majú povinnosť vo svojich právnych poriadkoch zaviesť všetky členské štáty Európskej únie. Zníženie administratívnej záťaže malých podnikov môže napomôcť k zlepšeniu konkurencieschopnosti malých podnikov na vnútornom trhu Európskej únie.
V novom ustanovení zákona o DPH (v § 68e) je zadefinované, ako sa má vykladať tzv. ročný obrat v tuzemsku, ale aj v Európskej únii.
- Ročným obratom v tuzemsku sa chápe celková ročná hodnota bez dane dodaných tovarov a služieb zdaniteľnou osobou počas kalendárneho roka. Musí ísť o plnenia, ktoré sa zahŕňajú do obratu podľa § 4 ods. 15 ZDPH.
- Ročným obratom v Únii je celková ročná hodnota bez dane dodaných tovarov a služieb zdaniteľnou osobou na území Európskej únie počas kalendárneho roka, ktoré sa zahŕňajú do obratu podľa § 4 ods. 15 a podľa ustanovení zákonov platných v iných členských štátoch zodpovedajúcich nášmu vymedzeniu obratu.
POZNÁMKA:
Definícia obratu (§ 4 ods. 15 ZDPH), na ktorý je naviazaná úprava pre malý podnik:
„Na účely zákona o DPH sa obratom rozumie hodnota bez dane dodaných tovarov a služieb v tuzemsku okrem hodnoty tovarov a služieb, ktoré sú oslobodené od dane podľa § 28 až § 36 a podľa § 40 až § 42. Hodnota dodaných poisťovacích služieb, ktoré sú oslobodené od dane podľa § 37, a finančných služieb, ktoré sú oslobodené od dane podľa § 39, sa ...