HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

K predĺženiu lehoty zániku práva vyrubiť daň za obdobie trvania pandémie na účely správy daní

Pri určení lehoty pri správe daní a jej dodržaní platí základné pravidlo, a to podľa toho, o akú lehotu ide, či ide o zákonnú lehotu, alebo správcovskú lehotu. Objasníme posúvanie dodržania lehôt pre daňový subjekt, rozoberieme lehoty určené pre správcu dane. Od 1. 1. 2022 dochádza k zrušeniu sedemročnej lehoty zániku práva vyrubiť daň, predĺžila sa lehota na zánik práva vyrubiť daň pri prerušení jej plynutia v období pandémie. Počas obdobia pandémie bolo prerušené aj plynutie lehoty na uloženie pokuty za zistené porušenia (správne delikty) zákona o účtovníctve.

Autori: Ing. Božena Jurčíková
Právny stav od: 1. 1. 2022
Dátum publikácie: 24. 3. 2022
Prameň: Daňový a účtovný poradca podnikateľa / DÚPP - 2022 / DÚPP - 6-7/2022
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Správa daní a poplatkov



Jedným z dôležitých inštitútov pri správe daní, ktorý upravuje zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok), je lehota. Ide o lehotu, v rámci ktorej vyplýva pre adresáta povinnosť niečo vykonať, niečo strpieť a niečo aj splniť. S nedodržaním určenej lehoty na vykonanie úkonu nastávajú aj právne dôsledky a uloženie sankcie, zastavenie konania, zamietnutie ďalšieho postupu pri správe daní, nemožnosť podať opravné prostriedky voči rozhodnutiam orgánov verejnej moci.

Pri určení lehoty pri správe daní a jej dodržaní platí základné pravidlo, a to podľa toho, o akú lehotu ide, či ide o zákonnú lehotu, alebo správcovskú lehotu.

Ak je lehota ustanovená zákonom, ide o zákonnú lehotu, ktorú je daňový subjekt, ako aj správca dane povinný dodržať. Zákonom ustanovenú lehotu nemožno predĺžiť, ale je možné odpustiť jej zmeškanie (§ 29 daňového poriadku), ale len v prípadoch, ak zákon neustanovuje, že túto lehotou nemožno odpustiť, t. j. nemožno odpustiť jej zmeškanie. Stanovenie zákonných lehôt sa vzťahuje prevažne na úkony, ktoré sú podľa daňového poriadku alebo podľa hmotnoprávneho predpisu osobitne dôležité, napr. lehota na podanie opravných prostriedkov, na zaplatenie dane, na podanie DP, na podanie registrácie s výnimkou, ak hmotnoprávny predpis umožňuje predpísaným spôsobom predĺženie zákonnej lehoty, napr. podanie oznámenie o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov podľa § 49 ods. 3 zákona o dani z príjmov.

Ak na niektorý úkon pri správe daní nie je ustanovená zákonná lehota v daňovom poriadku alebo v príslušnom hmotno-právnom predpise, určí primeranú lehotu (§ 27 daňového poriadku) na vykonanie úkonu správca dane, v praxi sa tým rozumie, že ide o tzv. správcovskú lehotu; túto lehotu určí správca dane rozhodnutím, s touto lehotou môže správca dane voľne nakladať, tzn., že ju môže na žiadosť daňovníka predĺžiť, aj dôvody uvedené v žiadosti sú dostatočne dôvodné. Určenie dĺžky správcovskej lehoty je na rozhodnutí správcu dane a konkrétneho procesného úkonu, ktorý správca dane vedie. Táto lehota by nemala byť ani príliš krátka a musí byť stanovená tak, aby bolo vykonanie úkonu zo strany adresáta v tejto lehote aj vykonateľné a aby ho správca dane veľmi nezaťažoval, a ani príliš dlhá s prihliadnutím na zásadu rýchlosti konania.

Vo všeobecnosti správcovská lehota by mala zohľadňovať podmienku primeranosti k povahe vyžadovaného úkonu a reálnym možnostiam adresáta – daňového subjektu. Správcovská lehota by nemala byť kratšia ako 8 dní. Správca dane lehotu kratšiu ako 8 dní určí len vo výnimočných prípadoch, ak ide o jednoduchý úkon alebo osobitne naliehavé úkony, ktoré si vyžadujú čo najskôr splnenie požadovaného úkonu zo strany daňového subjektu, napr. aby určením lehoty dlhšej ako 8 dní nedošlo k zmareniu dôkazov k danej veci alebo k zmareniu výkonu správcu dane, alebo k výmazu spoločnosti z OR.

Obsah:

1. Posúvanie dodržania lehôt pre daňový subjekt

2. Lehoty určené pre správcu dane

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: Ing. Božena Jurčíková

Súvisiace odborné články

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 563/2009 Z. z. Daňový poriadok
  • 67/2020 Z. z. Zákon o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením choroby COVID-19
  • 408/2021 Z. z. Novela zákona o správe daní (daňový poriadok)

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.