stanovisko komisie
(Predbežné pripomienkové konanie)
k materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
I. Úvod: Ministerstvo financií SR predložilo dňa 12. marca 2021 Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony“.
Materiál predpokladá pozitívno-negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú rozpočtovo zabezpečené, pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívnych vplyvov na malé a stredné podniky a pozitívno-negatívne vplyvy na informatizáciu.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu tieto pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
V predloženej doložke vybraných vplyvov je potrebné uviesť povinné informácie v bode 5. Alternatívne riešenia v súlade s minimálnymi obsahovými požiadavkami (vrátane nulového variantu) pre tento bod doložky vybraných vplyvov upravenými v časti II. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.
Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie aj negatívneho vplyvu na podnikateľské prostredie, vrátane MSP, v časti 9. Vplyvy navrhovaného materiálu Doložky vybraných vplyvov.
Stanovisko predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.
Komisia zároveň žiada predkladateľa o kvalitatívne popísanie aj negatívnych vplyvov predloženého materiálu na podnikateľské prostredie, vrátane MSP, s uvedením prevládajúceho charakteru vplyvov. Komisia preto žiada predkladateľa o dopracovanie Doložky vybraných vplyvov a Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Stanovisko predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
V Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie Komisia žiada popísať aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a vyčísliť náklady regulácie v bode 3.3.4. ako rozdiel nákladov (+) a úspor (-).
Odôvodnenie :
V Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie bude potrebné vyčísliť náklady regulácie na základe kalkulačky nákladov zverejnenej na stránke MH SR, pričom napr. zníženie poplatku pri odsúhlasení metódy transferového oceňovania , je úsporou priamych finančných nákladov, ktoré sa označujú znamienkom (-). V prípade, že predkladateľ nebude vedieť uvedené náklady vyčísliť bude potrebné, aby do tabuľky nákladov regulácie uviedol N/A.
Stanovisko predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.
Komisia žiada predkladateľa o kvantifikáciu odhadovaných nákladov/úspor regulácie v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie, a to v každom prípade, v ktorom je takáto kvantifikácia možná, pričom jedným z riešení je využitie modelového výpočtu na jeden dotknutý podnikateľský subjekt.
Komisia žiada predkladateľa o kvantifikáciu odhadovaných nákladov/úspor regulácie v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie, a to v každom prípade, v ktorom je takáto kvantifikácia možná, pričom jedným z riešení je využitie modelového výpočtu na jeden dotknutý podnikateľský subjekt.
V nadväznosti na vyššie uvedené Komisia žiada predkladateľa o vyčíslenie úspory nepriamych finančných nákladov v prípade vyžiadania záväzného stanoviska od FS. Nakoľko sa navrhuje znížiť daný poplatok na fixnú výšku 1 000 €, pričom v súčasnosti minimálna cena predstavuje 2000 € - 3000 €, Komisia odporúča vyčísliť celkovú úsporu v priemere na 1.500 €/stanovisko. Odhad celkovej úspory za všetky podnikateľské subjekty teda predstavuje počet vyžiadaných záväzných stanovísk (napr. za rok 2020) krát priemerná úspora vo výške 1500 €/stanovisko.
Stanovisko predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.
Komisia žiada predkladateľa o vyčíslenie dodatočných administratívnych nákladov vyplývajúcich z potreby nahlasovania finančnému riaditeľstvu čísla všetkých vlastných bankových účtov určených na podnikanie. Odporúčaným riešením je využitie výpočtu ako na celé PP, tak na jeden dotknutý podnikateľský subjekt. Využitím kalkulačky nákladov regulácie MH SR a nasledovných predpokladov:
- Počet daňových subjektov registrovaných pre DPH (zdroj: FS SR): 247 615
- Odhad trvania povinnosti: 30 min.
- Frekvencia plnenia povinnosti: nepravidelne/jednorazovo
Komisia tieto náklady odhaduje na cca. 844 986 €/celé PP a 3,41 €/1 podnikateľský subjekt.
Stanovisko predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná inak.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Podľa doložky vplyvov má predložený návrh zákona pozitívne a negatívne, rozpočtovo zabezpečené vplyvy na rozpočet verejnej správy.
V analýze vplyvov sú kvantifikované negatívne vplyvy v roku 2021 v sume 864 342 eur a predstavujú kapitálové výdavky spojené s aktualizáciou informačných systémov finančnej správy. Predkladateľ uvádza, že finančné prostriedky budú zabezpečené v rozpočte kapitoly MF SR (organizácia FR SR a MF SR – úrad) rozpočtovým opatrením v zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Pozitívne vplyvy predstavujú prínos z pohľadu boja proti daňovým únikom, nie sú vyčíslené z dôvodu, že nie je možné prognózovať podnikateľské správanie pri povinnosti platiteľov dane oznamovať FR SR čísla vlastných bankových účtov, ktoré používajú na podnikanie podliehajúce DPH, ako aj každú zmenu týkajúcu sa týchto účtov.
V tabuľke č. 1 v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia žiada v riadku Financovanie zabezpečené v rozpočte v tom: za každý subjekt verejnej správy/program zvlášť slová „MF SR (org. FR SR) podprogram 0EK0D – informačné technológie“ nahradiť slovami „kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR“.
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 864 342
| 0
| 0
| 0
| v tom:
kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR
| 864 342
| 0
| 0
| 0
|
Stanovisko predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná inak.
V časti 2.1.1. Financovanie návrhu – Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy Komisia žiada vetu „Na rok 2021 budú finančné prostriedky zabezpečené v rozpočte kapitoly MF SR (organizácia FR SR a MF SR – úrad) rozpočtovým opatrením v zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy.“ uviesť na konci daného bodu a to z dôvodu, že finančné prostriedky budú zabezpečené v rozpočte kapitoly MF SR (organizácia FR SR a MF SR – úrad) rozpočtovým opatrením v zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v celkovej výške 864 320 eur a nie iba v sume 443 723 eur, ktorá súvisí so zmenou modulov systému SAP, ktoré sú súčasťou Integrovaného systému finančnej správy – správa daní.
V časti 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie sú negatívne vplyvy uvedené v sume 443 723 eur a neuvádzajú sa ďalšie vplyvy v sume 420 619 eur, ktoré súvisia sa zavedením osobitnej oznamovacej povinnosť platiteľa dane. Uvedená časť analýzy tak nie je v súlade s tabuľkou č.1 a č. 4 ako aj s časťou 2.1.1. V nadväznosti na uvedené je potrebné tieto časti analýzy zosúladiť.
Stanovisko predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná inak.
Do analýzy Komisia žiada doplniť detailný a overiteľný rozpočet pre úpravu IS PFS a ISFS-SD.
Odôvodnenie: V analýze sú uvedené detailné rozpočty pre úpravu ISFS-SD, časti ERP, PSCD, CRM a BW. Detailný rozpočet v rovnakom detaile chýba pre úpravu IS PFS - Ručenie za daň a ISFS-SD - Štandardný postup oznámenia účtu/účtov pre DPH prostredníctvom určeného formulára. Komisia žiada doplniť detailný a overiteľný rozpočet pre tieto dve úpravy IS v rovnakom detaile, ako sú uvedené detailné rozpočty pre úpravu ISFS-SD, časti ERP, PSCD, CRM a BW.
Komisia žiada upresniť a upraviť jednotkové ceny práce pre jednotlivé pracovné pozície, ktoré budú realizovať zmeny informačných systémov a v nadväznosti na túto zmenu upraviť výšku rozpočtu úprav IS PFS a ISFS-SD.
Odôvodnenie: V analýze je pre všetky výpočty výšky výdavkov na úpravu IS PFS a ISFS-SD uvedená jednotná priemerná cena práce externých pracovníkov vo výške 857 eur s DPH. To znamená, že napríklad testovanie je ocenené rovnakou cenou práce ako riadenie projektu alebo konzultačné práce. Cieľové ceny práce pre jednotlivé IT pracovné pozície sú uvedené na https://www.mirri.gov.sk/sekcie/analyza-diskusna-studia-2/. Referenčná cena SAP špecialistu sa na Slovensku pohybuje v rozsahu 667 – 710 eur s DPH. Ide o ceny pre SAP špecialistov, vyjednané IT sekciou MF SR u aktívnych IT zmlúv. Komisia žiada upresniť aké IT pracovné pozície budú realizovať jednotlivé časti projektu a upraviť ich jednotkové ceny práce na úroveň cieľových cien práce v SR verejnom sektore a v nadväznosti na to upraviť výšku rozpočtu realizovaných zmien IS.
Stanovisko predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ má možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
|