HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 408/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Primárnym cieľom je zavedenie ďalších efektívnych nástrojov boja proti daňovým podvodom. 

Právny stav od: 11. 8. 2021
Dátum publikácie: 16. 11. 2021
Oblasti práva:
Správne právo / Bankovníctvo, peňažníctvo / Poistenie a ochrana vkladov; Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Daň z príjmov; Daňové orgány; Spotrebné dane
Ústavné právo / EU



Všeobecná časť

Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony na základe Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2021.

Primárnym cieľom predkladaného návrhu je vytvorenie nových efektívnych nástrojov v boji proti daňovým podvodom a motivácia daňových subjektov k dobrovoľnému plneniu svojich daňových povinností.

Zmenou má prejsť hodnotenie daňových subjektov, tzv. index daňovej spoľahlivosti. Daňové subjekty, ktoré budú zodpovedne pristupovať k svojim daňovým povinnostiam (napr. včasné podávanie daňových priznaní a platenie dane), budú odmeňované benefitmi. Naopak tí podnikatelia, ktorí nebudú hodnotení ako spoľahliví, budú motivovaní k zodpovednejšiemu prístupu.

V neposlednom rade na skvalitnenie výberu daní a očistenie podnikateľského prostredia prispeje aj vylúčenie daňovo nespoľahlivých osôb. Zámerom je, aby mal správca dane, na základe zákonom ustanovených dôvodov, možnosť rozhodnúť o vylúčení osoby, ktorá je štatutárom spoločnosti, ktorá si však riadne neplní svoje povinnosti. Týmto rozhodnutím bude fyzická osoba vylúčená z možnosti byť najmä štatutárom alebo členom štatutárneho orgánu, členom dozorného orgánu, alebo prokuristom vo všetkých obchodných spoločnostiach
a družstvách.

S cieľom znižovania administratívnej záťaže sa rušia osvedčenia o registrácii tzv. kartičky. Za týmto účelom sa upravujú aj príslušné ustanovenia zákonov o spotrebných daniach.

Predkladanou novelou sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Navrhuje sa prijatie súboru legislatívnych opatrení, ktorých spoločným cieľom je zlepšenie výberu DPH.

Nosným opatrením návrhu zákona je zavedenie povinnosti pre nových aj existujúcich platiteľov dane oznamovať Finančnému riaditeľstvu Slovenskej republiky (ďalej len „FR SR“) čísla všetkých vlastných bankových účtov, ktoré používajú na vykonávanie ekonomickej činnosti, ktorá je predmetom DPH. S uvedeným opatrením súvisí zverejňovanie a aktualizácia zoznamu týchto bankových účtov platiteľov dane na webovom sídle FR SR.

Priamy vplyv na zlepšenie výberu DPH sa predpokladá aj od zavedenia novej skutočnosti pre uplatnenie inštitútu ručenia za daň, ktorou je platba na bankový účet dodávateľa, ktorý v deň uskutočnenia platby nebol zverejnený na webovom sídle FR SR. Elimináciu rizika, ktoré so sebou prináša uplatnenie inštitútu ručenia za daň, umožňuje novonavrhnutý osobitný spôsob úhrady dane, ktorý umožní odberateľovi zaplatiť dodávateľovi len základ dane a samotnú daň odviesť priamo na osobný účet dodávateľa.

Zámerom návrhu zákona je tiež transpozícia smernice Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci Únie, do zákona o DPH.

Návrh zákona má pozitívny a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívny a negatívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, a nebude mať sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, nemá vplyv ani na služby verejnej správy pre občana.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými právnymi predpismi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako
aj v súlade s právom Európskej únie.

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Účinnosť zákona sa navrhuje 15. novembra 2021, okrem čl. I, čl. II, čl. V bodov 1 až 5, § 6 ods. 6 v bode 6 a bodov 7, 8, 10, 16, 17, 20 až 47 a § 85kl v bode 48, čl. VI a čl. VIII, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2022 a čl. V bodov 9, 11, 12, 14, 18, 19 a 49, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. júla 2022.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo financií Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:

Články 183, 184, 185, 186, 193, 205, 273 smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a články 369e a 369l smernice Rady 2017/2455 z 5. decembra 2017, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES a smernica 2009/132/ES, pokiaľ ide o určité povinnosti týkajúce sa dane z pridanej hodnoty pri poskytovaní služieb a predaji tovaru na diaľku.

Smernica Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci Únie.

Termín začiatku a ukončenia PPK

marec 2021

Predpokladaný termín predloženia na MPK*

apríl 2021

Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*

jún 2021

 

2. Definícia problému

Návrh zákona reaguje na priority vyplývajúce z Programového vyhlásenia vlády SR - pokračovanie v boji proti daňovým podvodom.

Aktuálna právna úprava ručenia za daň z pridanej hodnoty je v aplikačnej praxi málo uplatňovaná z dôvodu veľmi úzkeho vymedzenia skutočností, ktoré zakladajú povinnosť odberateľa ručiť za nezaplatenú daň. Kontrolné zistenia orgánov finančnej správy, ako aj zistenia v rámci analytickej činnosti Finančného riaditeľstva SR, pritom preukázali rozsiahle zneužívanie skutočnosti, že v súvislosti s vykonávaním ekonomickej činnosti platiteľov dane nie je explicitne vyžadovaná existencia vlastného podnikateľského účtu platiteľa dane, čo v početných prípadoch spôsobuje obchodovanie využívaním cudzích bankových účtov, na ktoré správca dane, napriek závažným kontrolným a iným zisteniam, nemá dosah. Navrhované legislatívne opatrenia z tohto dôvodu zavádzajú povinnosť platiteľovi dane oznámiť (a v prípade zmeny aj aktualizovať) Finančnému riaditeľstvu SR každý vlastný bankový účet, na ktorom bude sústreďovať finančné prostriedky z ekonomickej činnosti podliehajúcej DPH, a v tejto súvislosti posilňujú inštitút ručenia za daň z pridanej hodnoty tak, že rozširujú vedomostný test odberateľa o novú skutočnosť. Odberateľovi bude vznikať povinnosť ručiť za dodávateľom nezaplatenú daň aj v prípade, ak dodávateľovi zaplatil protihodnotu (alebo jej časť) za plnenie na iný bankový účet ako bankový účet dodávateľa, ktorý v deň uskutočnenia platby bol zverejnený na webovom sídle FR SR.

Za účelom zníženia rizika ručenia za nezaplatenú daň sa odberateľovi umožní využiť osobitný spôsob úhrady dane, keď daň uvedenú na faktúre uhradí na číslo účtu správcu dane vedeného pre dodávateľa. Takýto spôsobom úhrady dane umožní odberateľovi vyhnúť sa situácii, kedy v prípade naplnenia zákonom ustanovenej domnienky, bude voči nemu uplatnený inštitút ručenia za daň.

Slovenskej republike taktiež vyplýva povinnosť prijať a uverejniť zákon potrebný na dosiahnutie súladu zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov so smernicou (EÚ) 2019/2235.

3. Ciele a výsledný stav

Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).

Primárnym cieľom predkladaného návrhu je zavedenie ďalších efektívnych nástrojov boja proti daňovým podvodom. Ide o nové opatrenia, ktorými sú diskvalifikácia osôb a index daňovej spoľahlivosti.

Index daňovej spoľahlivosti - z neverejnej formy hodnotenia sa navrhuje prejsť na transparentnú formu hodnotenia. Daňové subjekty, ktoré si budú zodpovedne plniť svoje daňové povinnosti (napr. včasné podávanie daňových priznaní a platenie dane), budú odmeňované benefitmi. Naopak tí podnikatelia, ktorí nebudú hodnotení ako spoľahliví, budú motivovaní k zodpovednejšiemu prístupu. Hodnotenie daňového subjektu bude zverejnené v zozname na webe finančnej správy.

Na skvalitnenie výberu daní a očistenie podnikateľského prostredia prispeje aj
vylúčenie – diskvalifikácia fyzických osôb, ktoré sú štatutármi daňových subjektov, ktoré si neplnia zákonné povinnosti. Zámerom tohto opatrenia je, aby mal správca dane možnosť rozhodnúť o vylúčení fyzickej osoby, ak sa na to naplnia zákonom ustanovené dôvody. Týmto rozhodnutím bude fyzická osoba vylúčená z možnosti byť najmä štatutárnym orgánom alebo jeho členom, členom dozorného orgánu alebo prokuristom vo všetkých obchodných spoločnostiach a družstvách, a to na tri roky.

Znížením sumy úhrady za poskytnutie záväzných stanovísk sa umožní daňovým subjektom častejšie využitie tohto inštitútu, keďže vďaka zníženiu sumy budú takého stanoviská prístupnejšie.

Navrhuje sa aj zmena na zníženie administratívnej náročnosti, a to aby správca dane nemusel daňovým subjektom zasielať osvedčenie o registrácii tzv. „kartičky“, ktoré je potrebné vrátiť po skončení podnikania a priniesť správcovi dane vždy za účelom vyznačenia zmien.

Cieľom legislatívnych opatrení týkajúcich sa zmien v zákone č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov je zabrániť zneužívaniu systému DPH na získanie neoprávnených ekonomických výhod a tak zlepšiť výber dane z pridanej hodnoty do štátneho rozpočtu. Rovnako očakávame, že navrhované legislatívne opatrenia prispejú k zlepšeniu podnikateľského prostredia, keďže sa pravidelným aktualizovaním zoznamu vlastných bankových účtov platiteľov dane umožní lepšie preverenie obchodného partnera a zefektívni sa práca správcu dane pri vyplácaní nadmerných odpočtov dane z pridanej hodnoty.

Návrhom sa do zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov preberá aj smernica (EÚ) 2019/2235, čím sa zosúlaďuje uplatňovanie režimu DPH na obranné úsilie v rámci EÚ a v rámci NATO.

4. Dotknuté subjekty

Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:

Finančná správa, daňové subjekty.

5. Alternatívne riešenia

Aké alternatívne riešenia boli posudzované? Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.

Účelom zníženia sumy úhrady za poskytnutie záväzných stanovísk je umožniť daňovým subjektom častejšie využitie tohto inštitútu, keďže znížením sumy budú takého stanoviská prístupnejšie.

V súvislosti so zavedením tzv. verejného indexu daňovej spoľahlivosti sa navrhuje, aby Finančné riaditeľstvo SR zverejňovalo v novom zozname daňové subjekty s prideleným indexom daňovej spoľahlivosti. Na rozdiel od doterajšej úpravy indexu navrhované znenie zabezpečí, že index daňovej spoľahlivosti bude transparentným, nezávislým, objektívnym a aplikovateľným hodnotením takýchto daňových subjektov, a to na základe plnenia ich povinností voči finančnej správe.

Inštitút vylúčenia sa pripravovanou novelou navrhuje zaviesť z dôvodu záväzku vlády v zmysle Programového vyhlásenia na roky 2020 – 2024 v rámci boja proti daňovým podvodom. Táto úprava umožní správcom dane vydať rozhodnutie o vylúčenia fyzickej osoby, ktorá je štatutárom daňového subjektu, ktorý vážnym spôsobom porušuje svoje daňové povinnosti. Ustanovenie sa navrhuje v súvislosti s úpravou diskvalifikácie osôb v Obchodnom zákonníku, ako aj v zákone o súdoch, podľa ktorých je možné, aby nielen súd, ale aj iný orgán, vydal rozhodnutie o diskvalifikácii, ak sú na to splnené zákonné dôvody.

V aktuálnej právnej úprave absentuje povinnosť pre platiteľov dane z pridanej hodnoty oznamovať číslo bankového účtu, na ktorom sústreďuje finančné prostriedky z ekonomickej činnosti podliehajúcej DPH. Kontrolné zistenia orgánov finančnej správy preukázali rozsiahle zneužívanie systému DPH pri vykonávaním ekonomickej činnosti platiteľov dane, kedy nie je explicitne vyžadovaná existencia vlastného podnikateľského účtu platiteľa dane. Častým javom je využívanie cudzích bankových účtov, na ktoré správca dane, napriek závažným kontrolným zisteniam, nemá dosah. Aktuálne finančná správa eviduje približne 6 000 aktívnych daňových subjektov, pri ktorých správca dane nemá informácie o ich bankových účtoch. Pritom práve u týchto daňových subjektov sa akumulujú neprimerane vysoké daňové nedoplatky. Povinnosť pre platiteľov dane z pridanej hodnoty oznamovať finančnej správe čísla všetkých vlastných bankových účtov, ktoré používajú na vykonávanie ekonomickej činnosti, ktorá je predmetom DPH, sa zavádza hlavne z dôvodu boja proti daňovým únikom. Od tohto opatrenia sa očakáva zvýšenie efektivity výberu daní. Zároveň sa pri vyplácaní nadmerných odpočtov znížia administratívne náklady správcu dane a zamedzí sa situáciám, kedy sú nadmerné odpočty vyplácané na cudzie bankové účty alebo poštovým poukazom.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☐ Áno

☒ Nie

Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:

7. Transpozícia práva EÚ

Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.

Návrh právneho predpisu, týkajúci sa zmien v § 6, § 69 ods. 14, § 69c a § 85kk zákona č. 222/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, predstavuje transpozíciu článkov 193, 205 v kontexte článku 273 smernice Rady 2006/112/ES. Na základe posledného zmieneného ustanovenia smernice rady 2006/112/ES môžu členské štáty, pri splnení podmienok rovnakého zaobchádzania a nezavádzania formalít spojených s prechodom hraníc, prijať opatrenia potrebné na riadny výber DPH a predchádzanie daňovým podvodom. Nové opatrenia sa prijímajú z dôvodu naplnenia cieľov uvedených v bode 3 a eliminácie negatívnych situácií popísaných v bode 5.

Transpozíciou smernice (EÚ) 2019/2235 nedochádza k rozšíreniu pôsobnosti smernice nad rámec minimálnych požiadaviek, nedošlo k využitiu resp. nevyužitiu výnimiek, ktoré by udržali požiadavky na minime a rovnako nedošlo k skoršej implementácii, t. j. pred dátumom, ktorý ustanovuje smernica.

 

8. Preskúmanie účelnosti**

Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.

Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** nepovinné

 

9. Vplyvy navrhovaného materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informatizáciu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

Navrhujú sa propodnikateľské opatrenia, a to:

- správca dane nebude daňovým subjektom zasielať o registrácii tzv. „kartičky“, ktoré daňový subjekt musel predkladať správcovi dane za účelom zápisu zmien a po skončení podnikania vrátiť,

- zníženie sumy úhrady za záväzné stanovisko čím sa stane tento inštitút prístupnejším,

- zvyšovanie daňovej transparentnosti – zverejňovanie hodnotenia daňového subjektu v zoznamoch vedených finančnou správou,

- možnosť skontrolovať vlastný bankový účet dodávateľa v zozname zverejnenom Finančným riaditeľstvom SR.

11. Kontakt na spracovateľa

Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov

MF SR – peter.turenic@mfsr.sk tel. 59585474

MF SR – lucia.blazekova@mfsr.sk tel. 59583473

MFSR – milos.miklos@mfsr.sk tel. 59583494

12. Zdroje

Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.

MF SR a Finančné riaditeľstvo SR aplikačná prax.

Analýza vplyvov Finančného riaditeľstva SR.

13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK

stanovisko komisie

(Predbežné pripomienkové konanie)

k materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

I. Úvod: Ministerstvo financií SR predložilo dňa 12. marca 2021 Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony“.

Materiál predpokladá pozitívno-negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú rozpočtovo zabezpečené, pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívnych vplyvov na malé a stredné podniky a pozitívno-negatívne vplyvy na informatizáciu.

II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu tieto pripomienky a odporúčania:

K doložke vybraných vplyvov

V predloženej doložke vybraných vplyvov je potrebné uviesť povinné informácie v bode 5. Alternatívne riešenia v súlade s minimálnymi obsahovými požiadavkami (vrátane nulového variantu) pre tento bod doložky vybraných vplyvov upravenými v časti II. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.

Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie aj negatívneho vplyvu na podnikateľské prostredie, vrátane MSP, v časti 9. Vplyvy navrhovaného materiálu Doložky vybraných vplyvov.

Stanovisko predkladateľa:

Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.

Komisia zároveň žiada predkladateľa o kvalitatívne popísanie aj negatívnych vplyvov predloženého materiálu na podnikateľské prostredie, vrátane MSP, s uvedením prevládajúceho charakteru vplyvov. Komisia preto žiada predkladateľa o dopracovanie Doložky vybraných vplyvov a Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.

Stanovisko predkladateľa:

Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.

K vplyvom na podnikateľské prostredie

V Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie Komisia žiada popísať aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a vyčísliť náklady regulácie v bode 3.3.4. ako rozdiel nákladov (+) a úspor (-).

Odôvodnenie :

V Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie bude potrebné vyčísliť náklady regulácie na základe kalkulačky nákladov zverejnenej na stránke MH SR, pričom napr. zníženie poplatku pri odsúhlasení metódy transferového oceňovania , je úsporou priamych finančných nákladov, ktoré sa označujú znamienkom (-). V prípade, že predkladateľ nebude vedieť uvedené náklady vyčísliť bude potrebné, aby do tabuľky nákladov regulácie uviedol N/A.

Stanovisko predkladateľa:

Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.

Komisia žiada predkladateľa o kvantifikáciu odhadovaných nákladov/úspor regulácie v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie, a to v každom prípade, v ktorom je takáto kvantifikácia možná, pričom jedným z riešení je využitie modelového výpočtu na jeden dotknutý podnikateľský subjekt.

Komisia žiada predkladateľa o kvantifikáciu odhadovaných nákladov/úspor regulácie v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie, a to v každom prípade, v ktorom je takáto kvantifikácia možná, pričom jedným z riešení je využitie modelového výpočtu na jeden dotknutý podnikateľský subjekt.

V nadväznosti na vyššie uvedené Komisia žiada predkladateľa o vyčíslenie úspory nepriamych finančných nákladov v prípade vyžiadania záväzného stanoviska od FS. Nakoľko sa navrhuje znížiť daný poplatok na fixnú výšku 1 000 €, pričom v súčasnosti minimálna cena predstavuje 2000 € - 3000 €, Komisia odporúča vyčísliť celkovú úsporu v priemere na 1.500 €/stanovisko. Odhad celkovej úspory za všetky podnikateľské subjekty teda predstavuje počet vyžiadaných záväzných stanovísk (napr. za rok 2020) krát priemerná úspora vo výške 1500 €/stanovisko.

Stanovisko predkladateľa:

Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.

Komisia žiada predkladateľa o vyčíslenie dodatočných administratívnych nákladov vyplývajúcich z potreby nahlasovania finančnému riaditeľstvu čísla všetkých vlastných bankových účtov určených na podnikanie. Odporúčaným riešením je využitie výpočtu ako na celé PP, tak na jeden dotknutý podnikateľský subjekt. Využitím kalkulačky nákladov regulácie MH SR a nasledovných predpokladov:

  • Počet daňových subjektov registrovaných pre DPH (zdroj: FS SR): 247 615
  • Odhad trvania povinnosti: 30 min.
  • Frekvencia plnenia povinnosti: nepravidelne/jednorazovo

Komisia tieto náklady odhaduje na cca. 844 986 €/celé PP a 3,41 €/1 podnikateľský subjekt.

Stanovisko predkladateľa:

Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná inak.

K vplyvom na rozpočet verejnej správy

Podľa doložky vplyvov má predložený návrh zákona pozitívne a negatívne, rozpočtovo zabezpečené vplyvy na rozpočet verejnej správy.

V analýze vplyvov sú kvantifikované negatívne vplyvy v roku 2021 v sume 864 342 eur a predstavujú kapitálové výdavky spojené s aktualizáciou informačných systémov finančnej správy. Predkladateľ uvádza, že finančné prostriedky budú zabezpečené v rozpočte kapitoly MF SR (organizácia FR SR a MF SR – úrad) rozpočtovým opatrením v zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Pozitívne vplyvy predstavujú prínos z pohľadu boja proti daňovým únikom, nie sú vyčíslené z dôvodu, že nie je možné prognózovať podnikateľské správanie pri povinnosti platiteľov dane oznamovať FR SR čísla vlastných bankových účtov, ktoré používajú na podnikanie podliehajúce DPH, ako aj každú zmenu týkajúcu sa týchto účtov.

V tabuľke č. 1 v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia žiada v riadku Financovanie zabezpečené v rozpočte v tom: za každý subjekt verejnej správy/program zvlášť slová „MF SR (org. FR SR) podprogram 0EK0D – informačné technológie“ nahradiť slovami „kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR“.

Financovanie zabezpečené v rozpočte

864 342

0

0

0

v tom:

kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR

864 342

0

0

0

Stanovisko predkladateľa:

Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná inak.

V časti 2.1.1. Financovanie návrhu – Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy Komisia žiada vetu „Na rok 2021 budú finančné prostriedky zabezpečené v rozpočte kapitoly MF SR (organizácia FR SR a MF SR – úrad) rozpočtovým opatrením v zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy.“ uviesť na konci daného bodu a to z dôvodu, že finančné prostriedky budú zabezpečené v rozpočte kapitoly MF SR (organizácia FR SR a MF SR – úrad) rozpočtovým opatrením v zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v celkovej výške 864 320 eur a nie iba v sume 443 723 eur, ktorá súvisí so zmenou modulov systému SAP, ktoré sú súčasťou Integrovaného systému finančnej správy – správa daní.

V časti 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie sú negatívne vplyvy uvedené v sume 443 723 eur a neuvádzajú sa ďalšie vplyvy v sume 420 619 eur, ktoré súvisia sa zavedením osobitnej oznamovacej povinnosť platiteľa dane. Uvedená časť analýzy tak nie je v súlade s tabuľkou č.1 a č. 4 ako aj s časťou 2.1.1. V nadväznosti na uvedené je potrebné tieto časti analýzy zosúladiť.

Stanovisko predkladateľa:

Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná inak.

Do analýzy Komisia žiada doplniť detailný a overiteľný rozpočet pre úpravu IS PFS a ISFS-SD.

Odôvodnenie: V analýze sú uvedené detailné rozpočty pre úpravu ISFS-SD, časti ERP, PSCD, CRM a BW. Detailný rozpočet v rovnakom detaile chýba pre úpravu IS PFS - Ručenie za daň a ISFS-SD - Štandardný postup oznámenia účtu/účtov pre DPH prostredníctvom určeného formulára. Komisia žiada doplniť detailný a overiteľný rozpočet pre tieto dve úpravy IS v rovnakom detaile, ako sú uvedené detailné rozpočty pre úpravu ISFS-SD, časti ERP, PSCD, CRM a BW.

Komisia žiada upresniť a upraviť jednotkové ceny práce pre jednotlivé pracovné pozície, ktoré budú realizovať zmeny informačných systémov a v nadväznosti na túto zmenu upraviť výšku rozpočtu úprav IS PFS a ISFS-SD.

Odôvodnenie: V analýze je pre všetky výpočty výšky výdavkov na úpravu IS PFS a ISFS-SD uvedená jednotná priemerná cena práce externých pracovníkov vo výške 857 eur s DPH. To znamená, že napríklad testovanie je ocenené rovnakou cenou práce ako riadenie projektu alebo konzultačné práce. Cieľové ceny práce pre jednotlivé IT pracovné pozície sú uvedené na https://www.mirri.gov.sk/sekcie/analyza-diskusna-studia-2/. Referenčná cena SAP špecialistu sa na Slovensku pohybuje v rozsahu 667 – 710 eur s DPH. Ide o ceny pre SAP špecialistov, vyjednané IT sekciou MF SR u aktívnych IT zmlúv. Komisia žiada upresniť aké IT pracovné pozície budú realizovať jednotlivé časti projektu a upraviť ich jednotkové ceny práce na úroveň cieľových cien práce v SR verejnom sektore a v nadväznosti na to upraviť výšku rozpočtu realizovaných zmien IS.

Stanovisko predkladateľa:

Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.

III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje

nesúhlasné stanovisko

s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.

IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.

Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ má možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.

Analýza vplyvov na informatizáciu ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.