Autori:
Ing. Cecília Olexová, PhD.
Právny stav od: 1. 1. 2020
Dátum publikácie: 12. 12. 2020
Prameň: Práca, mzdy a odmeňovanie / PaM - 2020 / PaM - 11/2020
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Starostlivosť o zamestnancov; Zamestnanosť
Podnikové vzdelávanie sa považuje za efektívne vtedy, ak vychádza zo stratégie vzdelávania v podniku a prebieha neprestajne a cyklicky.
Cyklus vzdelávania začína identifikáciou vzdelávacích potrieb a plánovaním vzdelávania, pokračuje jeho samotnou realizáciou a následne hodnotením vzdelávacích aktivít. Článok sa zameriava na prvé dve fázy vzdelávania a obsahuje vzorové formuláre využiteľné na identifikáciu vzdelávacích potrieb a plánovanie vzdelávania.
Identifikácia potrieb vzdelávania predstavuje systematické zisťovanie a analýzu vzdelávacích potrieb v podniku naprieč jeho pracovnými tímami a u jednotlivých zamestnancov. Jej cieľom je na základe disproporcií medzi požiadavkami pracovných miest a súčasnou kvalifikáciou zamestnancov a tiež z hľadiska aktuálnych a budúcich potrieb určiť, aké vzdelávacie aktivity je nevyhnutné v najbližšom období vykonať s cieľom plnenia cieľov a úloh organizácie.
Základné metódy a vstupy analýzy potrieb vzdelávania:
- evidencia zamestnancov (dosiahnuté vzdelanie a kvalifikácia),
- hodnotenie pracovného výkonu jednotlivých zamestnancov,
- výsledky personálnych auditov,
- analýza podnikových a personálnych plánov,
- analýza organizačnej štruktúry a pracovných miest,
- analýza plánov nástupníctva a kariérneho rozvoja,
- matica zručností,
- analýza dotazníkov alebo iných foriem prieskumov názorov, postojov a požiadaviek zamestnancov týkajúcich sa vzdelávania a motivačný prieskum,
- analýza požiadaviek vedúcich zamestnancov na vzdelávanie ich podriadených,
- analýza pracovných záznamov (denníkov) vedúcimi zamestnancami a špecialistami,
- analýza strategických plánov a zámerov podniku.
Užitočným nástrojom v tejto fáze vzdelávania je Národná sústava povolaní (https://sustavapovolani.sk/), ktorú definuje zákon č. 5/2004 Z. z. a ktorá obsahuje jednotný systém opisu štandardných nárokov trhu práce na jednotlivé pracovné miesta. Jej základom je Register zamestnaní vytvorený z národných štandardov zamestnaní obsahujúcich nároky zamestnávateľov na kvalifikovaný výkon jednotlivých zamestnaní. Pri identifikácii potrieb vzdelávania zamestnancov nie je postačujúce vychádzať iba z vnútropodnikových údajov, ale treba poznať aj profesijno-kvalifikačnú štruktúru ľudských zdrojov a jej vývojové tendencie ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.
Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:
 |
Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:
| Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať
|
Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA
V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk, www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.
Autor: Ing. Cecília Olexová
Súvisiace právne predpisy ZZ SR