Elektronizácia procesov sa plne etabluje v administratíve firiem. V obchodných vzťahoch sú papierové dokumenty nahradené elektronickými verziami. V nadväznosti na potrebu prepojenia hospodárskych operácií sa vynakladajú finančné prostriedky na automatizáciu procesov, vyťažovanie údajov napr. technológiami OCR (Object Character Recognition), schvaľovanie elektronických dokumentov, export údajov do účtovníctva a pod. Vzniká potreba i možnosť dohľadania akýchkoľvek údajov z dokladov vložených do systému. Ide o veľkú výzvu pre certifikácie softvérov, od ktorých sa požaduje bezpečnosť a preukázateľnosť.
POZNÁMKA:
Významným medzníkom v elektronizácii procesov bolo prijatie zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o e-Governmente“) pre komunikáciu so subjektmi verejnej správy. Každý podnikateľ musí mať softvérové vybavenie na elektronickú komunikáciu s orgánmi verejnej správy, či je to podávanie daňových priznaní alebo iných oznámení.
Podľa prieskumov elektronizácia procesov je bežne zavedená vo veľkých firmách. Malé firmy, ktoré sú typické pre slovenské podnikateľské prostredie, majú však vysoký podiel papierových dokumentov, ktoré vyžadujú ručné spracovanie. Existuje stále vysoký podiel papierovej archivácie účtovnej dokumentácie pri externom vedení účtovníctva, niekedy možno z dôvodu právnej istoty. V tejto oblasti progresívne účtovné softvéry udávajú smer k vytvoreniu elektronických dokumentov a vyťažovaniu dát z listinných dokumentov. V každom prípade je pružnejšie prevod na elektronické dokumenty riešiť v momente prvotného spracovania a nie až v momente archivácie účtovnej dokumentácie.
Novela zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) vymedzuje elektronické a listinné účtovné záznamy, ustanovuje požiadavky na ich spracovanie v účtovníctve a archiváciu účtovnej dokumentácie. Vyhotovovanie elektronických účtovných záznamov a ich spracovanie v účtovníctve je možné aj podľa platného zákona o účtovníctve.
Novela zákona o účtovníctve prináša vymedzenie základných zásad pre prijímanie, obeh, spracovanie a archiváciu dokladov.
(Poznámka redakcie:
Novela vyšla v Zbierke zákonov č. 456/2021 Z. z.).
Novela zákona o účtovníctve z aspektu elektronizácie účtovníctva upravuje:
- preukázateľnosť elektronických účtovných záznamov a ich archiváciu,
- preukázateľnosť listinných účtovných záznamov a ich transformáciu do elektronickej podoby.
UPOZORNENIE:
Novela zákona o účtovníctve poskytuje riešenia na účely účtovníctva, ktoré v mnohých prípadoch sú akceptovateľné aj pre iné zákonné požiadavky.
Osobitné predpisy môžu vyslovene požadovať listinnú podobu dokumentu. Napríklad podľa súčasného Zákonníka práce (§ 38 ods. 1) sa nepočíta s tým, že pracovnoprávna agenda by mohla byť vedená elektronicky. V iných prípadoch zákon požaduje elektronický dokument, napr. e-faktúra podľa zákona č. 215/2019 Z. z. o zaručenej elektronickej fakturácii a centrálnom ekonomickom systéme a o doplnení niektorých zákonov alebo elektronické doklady pri komunikácii s Finančnou správou, zdravotnými poisťovňami alebo Sociálnou poisťovňou.
Novela zákona o účtovníctve neustanovuje technické parametre, neustanovuje konkrétne požiadavky pre softvérové programy, ale hovorí o zásadách, spôsoboch, ktoré musia byť v účtovníctve dodržané. Účtovná jednotka má povinnosť prostredníctvom programových manuálov a interných predpisov na stanovené procesy preukázať, že tieto účtovné zásady a spôsoby sú dodržané.
Obsah:
Vedenie účtovníctva
Podoba účtovného záznamu
Preukázateľnosť – základná požiadavka na účtovný záznam
Podpisový záznam zodpovednej osoby
Elektronická výmena údajov
Vnútorný kontrolný systém
...