Spejeme k uzatvoreniu účtovných kníh a vyčísleniu výsledku hospodárenia za účtovné obdobie. V tejto väzbe nemožno vynechať ani práce spojené s prípravou a spracovaním daňového priznania právnickej osoby a výpočet splatnej dane.
Obsah:
Inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve – základ správnej účtovnej závierky
Kroky pred uzatvorením účtovných kníh
Overenie bilančnej kontinuity
Overenie účtov hlavnej knihy po formálnej stránke vrátane účtov, ktoré nesmú vykazovať na konci roka zostatok
Zaúčtovanie všetkých účtovných prípadov týkajúcich sa bežného účtovného obdobia
- Peňažné operácie hotovostné (pokladnica)
- Bezhotovostné peňažné operácie na bankových účtoch
- Bankové úvery (dlhodobé, krátkodobé, kontokorentné, iné)
- Overenie úplnosti a správnosti zostatkov záväzkov z dodávateľských úverov, pôžičiek a lízingových zmlúv
- Overenie zaúčtovaných odpisov, oprávok, zostatkových cien
- Overenie súladu mzdovej evidencie so zostatkami hlavnej knihy
- Informácie z uzatvorených zmlúv (registra zmlúv) vo vzťahu k úplnosti účtovníctva
- Dokladová inventúra účtov vlastného imania (rozdiel majetku a záväzkov)
Závierkové účtovné prípady
- Výnosy účtovnej jednotky vo forme odhadov (aj nefakturované)
- Účtovnou jednotkou prijaté účtovné doklady
- Zaúčtovanie opravných položiek k majetku
- Tvorba a použitie rezerv
- Úprava záväzkov
- Kurzové rozdiely k súvahovému dňu
- Časové rozlíšenie nákladov a výnosov
- Úprava čistej hodnoty zákazky
Inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve – základ správnej účtovnej závierky
Skôr, ako prikročíme k uzatvoreniu účtovných kníh, čaká nás súbor postupov a krokov, ktoré nazývame uzávierkové účtovné práce. Ich zmyslom a cieľom je vykonať kompletnú revíziu zaúčtovaných účtovných prípadov, predbežne vyčíslených zostatkov, overiť dodržanie všetkých účtovných princípov a zásad a doúčtovať tzv. závierkové účtovné prípady, ktorými sa tieto princípy naplnia. Podstatnou súčasťou tejto etapy je vykonanie dôslednej inventúry a inventarizácie všetkého majetku, záväzkov a účtov vlastného imania tak, ako ich vyžaduje zákon o účtovníctve v ustanoveniach § 29 – § 30 (šiesta časť zákona).
POZNÁMKA:
Ide o takú významnú a zásadnú časť správne vedeného účtovníctva, že zopakovanie hlavných ustanovení § 29 – § 30 môže byť len užitočné. Utvrdzuje ma v tom mnoho negatívnych skúseností z mojej praxe. Stále sa vyskytujú prípady, kedy tento zákonom vyžadovaný komplex úkonov má vážne nedostatky, vykoná sa často formálne, nepresne, nedôsledne.
Dôsledkom sú vážne zistenia chýb a nesprávností v účtovníctve a následne často daňové dôsledky vo forme dorubenej dane z dodatočného daňového priznania.
Takéto účtovné závierky nie je možné predložiť banke v prípade žiadostí o úver ani z nich nie je možné vyvodiť relevantné závery o finančnej a majetkovej situácii danej účtovnej jednotky.
Pozitívnym opakom sú spoločnosti, ktorých účtovníci si ctia svoju prácu tak, že ju považujú za prezentáciu vlastnej odbornosti, zároveň vedia, že to robia nielen v zmysle zákona, ale pre svojho zamestnávateľa alebo klientov (v prípade externých účtovníkov), ktorí sa na nich s dôverou spoliehajú. Inventúrne súpisy vypracované touto skupinou účtovníkov sú správne, vyčerpávajúce, preukazné, eliminujú chyby v účtovníctve a v účtovnej závierke a pre audítora je radosť s takýmito podkladmi pracovať. A tak by to malo v 21. storočí vyzerať.
Zákon o účtovníctve v § 29 a § 30 uvádza účel a význam inventarizácie nasledovne:
Inventarizáciou overuje účtovná jednotka, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti. Prečo je potrebné túto skutočnosť overovať? Hlavným dôvodom je vypracovať takú účtovnú závierku, ktorá bude verná a pravdivá, t. j. zostatky vykázaných účtov budú správne vecne, budú preukazné a k súvahovému dňu budú správne ocenené. Priebežné zostatky účtov hlavnej knihy, v ktoré sú obrazom celoročného účtovania, je potrebné „skontrolovať“, opraviť, ak sa zistí chyba, doplniť, ak niektoré skutočnosti ostali nezaúčtované (napr. predpisy platieb, zápočty pohľadávok a záväzkov a ďalšie), zistiť skutočný stav (inventúrou, ako uvádzam nižšie), porovnať účtovný a skutočný stav majetku a záväzkov a vyčísliť inventarizačné rozdiely, ktoré je potrebné aj zaúčtovať.
Inventarizácia sa vykonáva ku dňu, ku ktorému sa zostavuje riadna (prípadne mimoriadna) účtovná závierka.
Účtovné obdobie môže byť kalendárny alebo hospodársky rok. Z hľadiska povinnosti vykonania ...