Ako bolo už zmienené v tomto príspevku (konkrétne v časti 2.1.2. Kniha pohľadávok), pohľadávky sa účtujú v knihe pohľadávok, a to dňom vzniku účtovného prípadu.
Podľa § 2 postupov účtovania účtovný prípad vzniká dňom dodania tovaru, služby, v deň inkasa pohľadávky, v deň poskytnutia preddavku dodávateľovi, pričom tento deň je dňom pohybu (úbytku alebo prírastku) peňažných prostriedkov v hotovosti alebo na účte v banke.
Určenie dňa splnenia dodávky závisí od dohodnutých podmienok v obchodnej zmluve medzi zúčastnenými stranami. Pri dodaní/obstaraní tovarov a služieb sa uvádza deň, od ktorého sa kupujúci stáva vlastníkom, resp. nadobúda právo s tovarom nakladať a predávajúci uvádza deň, kedy odovzdá tovar a vzniká mu nárok na odplatu. Vychádza sa pritom aj z podmienok zadefinovaných v Obchodnom zákonníku (napr. podľa ustanovení o kúpnej zmluve). Pohľadávky možno aj započítať alebo postúpiť. V takom prípade sa považuje za deň vzniku účtovného prípadu deň započítania, resp. postúpenia pohľadávky uvedený v zmluve alebo v dohode o započítaní.
3.1. Vznik a zánik pohľadávky – úhrada pohľadávky
Pohľadávka sa pri vzniku zaznamená v menovitej hodnote. Ak sa však kúpi pohľadávka od inej osoby, hovoríme o obstarávacej cene. Zánik pohľadávky sa účtuje pri jej inkase, započítaní alebo ak sa účtovná jednotka rozhodne pohľadávku odpísať alebo postúpiť.
V zásade platí, že fyzické osoby účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva môžu upustiť od vymáhania pohľadávky (a teda ju odpísať) pri skončení podnikania, resp. inej samostatnej zárobkovej činnosti alebo kedykoľvek v priebehu vykonávania svojej činnosti.
Príklad č. 11: Zaúčtovanie vzniku pohľadávky, jej úhrada a pohľad DPH
Milan Topoľský je podnikateľ, ktorý okrem predaja a montáže tovaru vykonáva i stavebné práce. V máji a v júni realizoval dve dodávky.
- Prvá fakturácia bola za dodanie tovaru vo výške 1 656 €. Odberateľom bol iný živnostník – Peter Stavbár (číslo faktúry OF032020). Keďže je p. Topoľský platiteľom dane, fakturoval aj DPH (protihodnotu 1 656 € rozdelil na základ dane a DPH). Tovar bol dodávaný postupne počas mája a p. Topoľský sa dohodol na súhrnnej fakturácii. Vznik účtovného prípadu, ale i daňovej povinnosti z pohľadu DPH je 31. 5. 2020. Je nutné upozorniť, že súhrnná faktúra podľa zákona o DPH môže pokrývať len obdobie mesiaca (§ 75 zákona o DPH).
- Druhá fakturácia je pre firmu Stavitrans s. r. o. v sume 1 213,55 eura (číslo faktúry OF042020). Predmentom plnenia bolo dodanie tovaru s montážou – konkrétne išlo o montáž rozvádzačov na stavbe. Táto činnosť spadá do sekcie F podľa klasifikácie CPA 2015, čo v podstate znamená, že ak sa takáto práca dodá inému platiteľovi DPH, uplatní sa prenesenie daňovej povinnosti na príjemcu v súlade s § 69 ods. 12 písm. j) zákona o DPH. Táto dodávka rozvádzačov vrátane montáže sa ukončila 30.6. 2020, vtedy vznikol účtovný prípad (ale i vznik daňovej povinnosti). Fakturoval sa len základ dane, keďže daňová povinnosť je prenesená na odberateľa.
Poznámka: Dodávka a montáž rozvádzačov na stavbe spadá do sekcie F, divízie 43, ak ide o súčasť stavby a zabezpečuje funkčnosť budovy.
V rámci inventarizácie pán Topoľský kontroluje knihu pohľadávok a zistí, že nemá zaúčtovaný zánik oboch pohľadávok, hoci v peňažnom denníku boli úhrady zaúčtované.
Jedna úhrada prebehla 15.6. 2020 a druhá úhrada 19. 7. 2020. Do knihy pohľadávok boli vykonané nasledovné záznamy:
Kniha pohľadávok – vznik a zánik (úhrada) pohľadávok
Vznik
účtovného prípadu
| Číslo
...
|