Novela zákona o dani z príjmov zavádza od 1. januára 2025 nové sadzby dane z príjmov právnických osôb.
Cieľom zmien je podpora menších firiem a zvýšenie podielu na konsolidácii verejných financií u veľkých daňovníkov. Taktiež sa mení hranica príjmov pre uplatnenie zníženej sadzby dane z príjmov u fyzických aj právnických osôb. V oblasti elektromobility dochádza k úprave odpisovej skupiny pre elektrické vozidlá či zdanenia nepeňažného príjmu pri používaní motorového vozidla na služobné aj súkromné účely, ďalej sa napríklad mení spôsob vyplácania rodičovského dôchodku či daňového bonusu na deti.
Obsah:
1.1 Podpora elektromobility
1.2 Sadzby dane z príjmov fyzických osôb od roku 2025
1.3 Sadzby dane z príjmov právnických osôb od roku 2025
1.4 Daňový bonus na deti
1.5 Zmena vo vyplácaní rodičovského dôchodku
1.6 Zmena v oblasti kryptoaktív
1.7 Ďalšie zmeny účinné od 1. januára 2025
1.1 Podpora elektromobility
Nepeňažný príjem zamestnanca pri poskytnutí motorového vozidla na služobné aj súkromné účely
Ak spoločnosť poskytne svojmu zamestnancovi motorové vozidlo aj na súkromné účely, ide o poskytnutie benefitu, ktorý je potrebné zamestnancovi zdaniť. Takéto používanie služobného auta na súkromné účely predstavuje pre zamestnanca nepeňažný príjem, teda formu benefitu, ktorý je upravený v § 5 ods. 3 ZDP. Používanie služobného motorového vozidla zamestnancom na súkromné účely predstavuje nepeňažný príjem, ktorý podlieha zdaneniu, za predpokladu, že sú splnené nasledovné podmienky:
• Využívanie vozidla vo vlastníctve zamestnávateľa alebo obstaraného formou finančného prenájmu
Ak je vozidlo vo vlastníctve zamestnávateľa alebo bolo obstarané formou finančného prenájmu a zaradené zamestnávateľom do užívania, pričom od zaradenia neuplynulo viac ako osem kalendárnych rokov, jeho využívanie zamestnancom na súkromné účely je považované za zdaniteľný nepeňažný príjem. Táto lehota ôsmich rokov sa počíta od roku, v ktorom bolo vozidlo prvýkrát zaradené do užívania zamestnávateľom.
• Využívanie prenajatého vozidla (operatívny prenájom)
V prípade, že zamestnávateľ poskytne zamestnancovi prenajaté vozidlo prostredníctvom operatívneho prenájmu, za podmienku zdaniteľného nepeňažného príjmu sa považuje skutočnosť, že od zaradenia tohto vozidla do užívania prenajímateľom neuplynulo viac ako osem kalendárnych rokov. Tento časový limit sa vzťahuje na zaradenie vozidla do užívania u prenajímateľa.
• Súčasné využívanie vozidla na služobné aj súkromné účely
Poskytnutie služobného vozidla zamestnancovi na kombinované využitie na služobné aj súkromné účely sa vždy považuje za nepeňažný príjem zamestnanca, bez ohľadu na to, či zamestnanec toto vozidlo skutočne využíva na súkromné účely. Rozhodujúcim faktorom je možnosť jeho využitia na tento účel, nie reálne používanie.
Používanie služobného motorového vozidla zamestnancom na súkromné účely predstavuje nepeňažný príjem, ktorý podlieha zdaneniu počas ôsmich bezprostredne po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov od zaradenia vozidla do užívania zamestnávateľom.
Tento príjem sa určuje vo výške 1 % alebo 0,5 % zo vstupnej ceny vozidla, pričom nižšia sadzba sa vzťahuje na motorové vozidlá zaradené do odpisovej skupiny 0, teda vozidlá s alternatívnym pohonom, ako sú BEV (Battery Electric Vehicle) a PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle).
V prvom roku užívania vozidla sa nepeňažný príjem počíta ako pevné percento zo vstupnej ceny vozidla za každý aj začatý kalendárny mesiac. Počas nasledujúcich siedmich rokov sa vstupná cena vozidla každoročne znižuje o 12,5 % k prvému dňu kalendárneho roka, pričom z takto zníženej hodnoty sa vypočíta príslušné percento. Tento mechanizmus postupného znižovania zohľadňuje amortizáciu vozidla počas sledovaného obdobia.
Po uplynutí ôsmich rokov od zaradenia vozidla do užívania sa zamestnancovi nepeňažný príjem za jeho používanie na súkromné účely už nezdaňuje. To znamená, že v deviatom roku a neskôr nie je tento druh zamestnaneckého benefitu predmetom zdanenia.
Od 1. januára 2025 dochádza k legislatívnej zmene, na základe ktorej sa znižuje výška nepeňažného príjmu pre vozidlá s alternatívnym pohonom. Ide o motorové vozidlá zaradené do odpisovej skupiny 0, kam patria vozidlá, ktoré majú v osvedčení o evidencii časti II v položke 18.3 ako druh paliva alebo zdroj energie uvedenú skratku BEV alebo PHEV. Namiesto 1 % sa pre tieto vozidlá bude uplatňovať sadzba 0,5 % zo vstupnej ceny vozidla. Do konca roka 2024 však platí jednotná sadzba 1 % pre všetky motorové vozidlá bez ohľadu na ich druh pohonu.
Upozornenie!
Na účely zistenia nepeňažného príjmu zamestnanca sa vstupná cena motorového vozidla zvyšuje o daň z pridanej hodnoty. Ak bude na motorovom vozidle počas ôsmich rokov od jeho zaradenia do užívania vykonané technické zhodnotenie, vstupná cena sa najskôr zvýši o hodnotu technického zhodnotenia v mesiaci jeho vykonania a následne sa zníži o percentá stanovené pre konkrétny kalendárny rok.
Príklad č. 1 – Výpočet nepeňažného príjmu zamestnanca pri používaní elektromobilu na služobné aj súkromné účely od 1. januára 2025
Spoločnosť s r. o. obstarala dňa 20. januára 2025 elektromobil v obstarávacej cene 50 000 eur vrátane DPH. Vozidlo poskytla zamestnancovi na služobné aj súkromné účely od 2 mája 2025.
Nepeňažný príjem zamestnanca sa v roku 2025 vypočíta zo vstupnej ceny vozidla, ktorá je 50 000 eur, vo výške 0,5 % mesačne. To predstavuje 250 eur za každý aj začatý mesiac, počas ktorého zamestnanec vozidlo využíva. V roku 2025 bude nepeňažný príjem zamestnanca vypočítaný za mesiace máj až december, čo je celkom 8 mesiacov. Výška nepeňažného príjmu za rok 2025 bude predstavovať sumu 2 000 eur (8 mesiacov x 250 eur).
V nasledujúcich rokoch bude nepeňažný príjem zamestnanca vypočítaný podľa rovnakého princípu, pričom za každý rok sa bude uplatňovať 0,5 % zo vstupnej ceny vozidla, ktorá sa bude znižovať o 12,5 % k prvému dňu každého kalendárneho roka.
Výška nepeňažného príjmu zamestnanca v ďalších rokoch používania motorového vozidla:
Rok
| Vstupná cena vozidla v eur
| %
zníženia vstupnej ceny
| Znížená vstupná cena v eur
| Výška mesačného
nepeňažného príjmu v eur (1 %)
|
2025
| 50 000
|
|
| 250
|
2026
| 50 000
| 12,5
| 43 750
| 218,75
|
2027
| 50 000
| 25
| 37 500
| 187,5
|
2028
| 50 000
| 37,5
| 31 250
| 156,25
|
2029
| 50 000
| 50
| 2 500
| 125
|
2030
| 50 000
| 62,5
| 18 750
| 93,75
|
2031
| 50 000
| 75
| 12 500
| 62,5
|
2032
| 50 000
| 87,5
| 6 250
| 31,25
|
2033
| 50 000
| 100
| 0
| 0
|
Preukazovanie výdavkov na PHL pri elektromobiloch a plug-in hybridoch
V prípade elektromobilov je pohonnou látkou elektrická energia. V technickom preukaze alebo v osvedčení o evidencii elektromobilov sa neuvádza spotreba, ale len výkon v kWh, ktorý auto potrebuje na prejdenie 100 kilometrov.
Daňovník môže elektromobil nabíjať:
- v nabíjacej stanici, v ktorej získa doklad, ktorý si môže uplatniť ako daňový výdavok podľa § 19 ods. 2 písm. l) ZDP, alebo
- nabíjaním na báze striedavého prúdu (klasická zástrčka), a to prostredníctvom faktúry za elektrickú energiu.
Ak by daňovník mal motorové vozidlo zaradené do obchodného majetku, môže si uplatňovať daňový výdavok podľa § 2 písm. i) ZDP.
Spotrebu elektrickej energie pri používaní elektromobilov môže daňovník preukazovať:
- vlastným meraním, pri ktorom daňovník musí viesť knihu jázd. Spotreba sa preukazuje na základe vlastnej internej smernice, ktorou sa preukáže skutočná spotreba a postup, akým bola táto spotreba zistená;
Pri tomto spôsobe určenia spotreby elektrickej energie je potrebné na účely správneho zistenia výšky daňového výdavku sledovať skutočnú spotrebu elektrickej energie a viesť osobitné záznamy spotreby elektrickej energie v prepočte na 100 km jazdy.
Pri vlastnom meraní spotreby elektrickej energie je možné primerane použiť aj postup stanovený v oznámení Ministerstva financií SR č. 8029/2000-72 o spôsobe stanovenia výšky daňového výdavku na spotrebu pohonných látok motorového vozidla určeného na nákladnú dopravu a špeciálne použitie, ktorý bol publikovaný vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2000. Daňovník si v takom prípade môže uplatniť daňové výdavky v súlade s § 19 ods. 2 písm. l) ZDP.
- meračom zabudovaným priamo vo vozidle, prostredníctvom ktorého by bolo možné zistiť presný odber kWh elektrickej energie.
V súlade s oznámením Ministerstva financií SR č. 8029/2000-72 je možné uplatniť tri spôsoby uplatňovania výdavkov na pohonné látky, a to:
- spotrebu uvedenú v osvedčení o evidencii alebo technickom preukaze,
- spotrebu na základe presného sledovania spotreby pohonných látok na základe satelitného sledovania pohybu vozidla,
- paušálne výdavky do výšky 80 % z celkového preukázateľného nákupu pohonných látok.
Pomernú časť výdavkov (nákladov) na spotrebované pohonné látky v danom prípade na elektrickú energiu, ktorá nebola využitá na prevádzkovanie elektromobilu so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia a udržania zdaniteľných príjmov zamestnávateľa, nie je možné považovať za jeho daňový výdavok podľa § 21 ods. 1 písm. i) ZDP s výnimkou, ak bola hodnota tohto plnenia zdanená ako zdaniteľný príjem zo závislej činnosti (zamestnanecký benefit) jednotlivých zamestnancov podľa § 5 ods. 1 a ods. 3 písm. d) ZDP.
V prípade motorového ...