HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

1. Opatrenia na podporu elektromobility od 1. 1. 2025 (konsolidačná novela)

Konsolidačná novela prispieva k podpore rozvoja elektromobility prostredníctvom rôznych opatrení. Zavádza ďalší spôsob preukazovania spotreby výdavkov na PHL pri elektromobiloch, preraďuje bicykle a kolobežky s pomocným elektrickým motorčekom do odpisovej skupiny 0, preraďuje trolejbusy a elektrobusy z odpisovej skupiny 2 do odpisovej skupiny 1. Znižuje sa tiež výška nepeňažného príjmu u zamestnancov, ktorí používajú osobné automobily na služobné aj súkromné účely.

Autori: Ing. Michaela Vidová
Právny stav od: 1. 1. 2025
Dátum publikácie: 18. 11. 2024
Prameň:
Dane a účtovníctvo / DaÚ - 2024 / DaÚ - 11/2024
Personálny a mzdový poradca podnikateľa / PMPP - 2025 / PMPP - 4-5/2025
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov



Obsah

V posledných rokoch aj v nadväznosti na svetovú klimatickú zmenu dochádza nielen v rámci Európskej únie k podpore rozvoja elektromobility prostredníctvom rôznych opatrení. Uvedenú situáciu začala riešiť aj Slovenská republika, a to aj prostredníctvom ZDP.

V nadväznosti na vládou SR schválený materiál „Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike“ sa v ZDP od 1. 1. 2020 zaviedol zvýhodnený spôsob odpisovania elektromobilov oproti automobilom s iným pohonom. Zámerom tohto opatrenia bolo zvýšenie motivácie podnikateľského sektora na obstaranie elektromobilu s cieľom podpory nízkoemisnej, resp. bezemisnej formy dopravy, a to zavedením novej odpisovej skupiny 0 s dobou odpisovania 2 roky.

V rokoch 2023 a 2024 vláda SR na podporu rozvoja elektromobility a udrža­teľ­nosti výroby automobilov v SR schválila 2 strategické materiály, na základe ktorých boli do konsolidačného zákona a v rámci neho do ZDP doplnené tieto opatrenia:

  1. zníženie výšky nepeňažného príjmu u zamestnancov, ktorí používajú osobné automobily na služobné aj súkromné účely z 1 % na 0,5 % v prípade, že ide o automobily výlučne na elektrický pohon (BEV) alebo hybridné automobily (PHEV),
  2. zavedenie ďalšieho spôsobu preukazovania spotreby výdavkov na PHL pri elektromobiloch, a to na základe priemerných mesačných cien PHL vyhlásených Štatistickým úradom SR,
  3. preradenie bicyklov a kolobežiek s pomocným elektrickým motorčekom do odpisovej skupiny 0,
  4. preradenie trolejbusov a elektrobusov z odpisovej skupiny 2 do odpisovej skupiny 1.

Obsah:

1.1 Zníženie výšky nepeňažného príjmu u zamestnancov, ktorí používajú osobné automobily na služobné aj súkromné účely

1.2 Zavedenie ďalšieho spôsobu preukazovania spotreby výdavkov na PHL pri elektromobiloch

1.3 Preradenie bicyklov a kolobežiek s pomocným elektrickým motorčekom do odpisovej skupiny 0

1.4 Preradenie trolejbusov a elektrobusov z odpisovej skupiny 2 do odpisovej skupiny 1

1.1 Zníženie výšky nepeňažného príjmu u zamestnancov, ktorí používajú osobné automobily na služobné aj súkromné účely

Zamestnancovi vzniká na základe § 5 ods. 3 písm. a) ZDP nepeňažný príjem v súvislosti s používaním služobného automobilu, ak sú splnené tieto podmienky:

  • automobil bol zamestnancovi poskytnutý na používanie súčasne na služobné aj súkromné účely, a to bez ohľadu na skutočnosť, či zamestnanec automobil použil aj na súkromné účely,
  • od zaradenia osobného automobilu do užívania neuplynulo viac ako 8 rokov, pričom ak ide o prenajatý osobný automobil, osemročná lehota začína plynúť od roku, v ktorom bolo vozidlo zaradené do užívania u prenajímateľa.

Podľa podmienok platných do 31. 12. 2024 ZDP stanovoval, že nepeňažný príjem vzniká zamestnancovi za každý aj začatý kalendárny mesiac vo výške 1 % zo vstupnej ceny v prvom roku alebo vo výške 1 % zo vstupnej ceny zníženej za každý kalendárny rok o 12,5 % v nasledujúcich siedmich rokoch.

POZNÁMKA:

S účinnosťou od 1. 1. 2025 sa znižuje tento nepeňažný príjem na 0,5 % vstupnej ceny vozidla postupne znižovanej počas 8 bezprostredne po sebe ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: Ing. Michaela Vidová

Súvisiace odborné články

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace vzory

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.