S účinnosťou od 1. 1. 2025 došlo pri vybranom druhu majetku k preradeniu v rámci odpisových skupín. Dôvodom je podpora elektromobility na Slovensku. Elektromobilita je cestný dopravný systém založený na dopravných prostriedkoch, ktoré sú poháňané elektrickou energiou. Centrálnym elementom takéhoto dopravného systému sú elektrické vozidlá, doplnené o nabíjaciu infraštruktúru, vhodné informačné technológie a legislatívu. Okrem budovania nabíjacej infraštruktúry nevyžaduje elektromobilita žiadne špeciálne zásahy do cestnej infraštruktúry.
Podpora elektromobility na Slovensku sa prejaví najmä v týchto oblastiach (z pohľadu daňovej legislatívy):
- výška nepeňažného príjmu zamestnanca,
- uplatňovanie spotreby energie pri elektromobiloch v daňových výdavkoch podnikateľa,
- rýchlejšie (efektívnejšie) uplatnenie daňového nákladu cez odpisy,
- daň z motorových vozidiel pre spaľovacie automobily zaradené v kategórii M1 a N1 bude vyššia.
Obsah:
1. Nepeňažný príjem zamestnanca podľa § 5 ods. 3 ZDP
2. Spotreba energie
3. DzMV
4. Zmena zaradenia vybraného majetku do odpisových skupín
4.1 Majetok spĺňajúci kritériá DHM
5. Preradenie vybraného majetku v rámci odpisových skupín
5.1 Odpisovanie trolejbusov a elektrobusov od 1. 1. 2025
5.2 Odpisovanie elektrobicyklov a elektrokolobežiek od 1. 1. 2025
5.3 Odpisovanie stavieb a budov od 1. 4. 2025 vo väzbe na zmenu stavebného zákona
6. Nehmotný majetok
7. Moment zaradenia dlhodobého majetku
8. Daňová obstarávacia cena verzus účtovná obstarávacia cena
9. Uplatnenie daňového odpisu
10. Kedy a kto musí/môže prerušiť odpisovanie
11. Kto odpisuje technické zhodnotenie na prenajatom majetku
12. Odpisovanie majetku obstaraného prostredníctvom finančného lízingu
13. Vklad súkromného majetku do obchodného majetku u FO
14. Hmotný majetok a nehmotný majetok vylúčený z odpisovania
15. Mikrodaňovník – zvýhodnené odpisovanie
1. Nepeňažný príjem zamestnanca podľa § 5 ods. 3 ZDP
Jednou z významných zmien je úprava výpočtu nepeňažného príjmu zamestnanca pri používaní firemných elektromobilov a plug-in hybridov na súkromné účely.
Toto opatrenie prináša dvojaký benefit – na jednej strane znižuje daňové a odvodové zaťaženie zamestnancov, na druhej strane motivuje zamestnávateľov k využívaniu ekologických vozidiel.
Nepeňažným príjmom zamestnanca je suma benefitu, ktorý spočíva v poskytnutí firemného majetku (auta) aj na súkromnú spotrebu.
Pri služobných autách sa do 31. 12. 2024 stanovil nepeňažný príjem ako 1 % z obstarávacej ceny vozidla vrátane dane mesačne. Pre zamestnanca tento príjem predstavuje zdaniteľný príjem podliehajúci odvodom a preddavkom na daň.
S účinnosťou od 1. 1. 2025 sa nepeňažný príjem pri elektromobiloch (vozidlách BEV) a plug-in hybridoch (PHEV) zníži na hodnotu 0,5 % z obstarávacej ceny vrátane dane.
Zamestnávateľ odvedie odvody z nižšej sumy (nižšieho nepeňažného príjmu, ako by odviedlo pri klasickom aute), tak bude motivovaný používať elektromobily.
Zamestnancovi sa zdaní benefit v nižšej sume.
Podľa prechodného ustanovenia § 52zzzb ods. 1 ZDP sa použitie zníženého percenta z 1 % na 0,5 % pri zákonom vymedzených motorových vozidlách pri výpočte nepeňažného príjmu zamestnanca, ktorý mu vyplýva z používania motorového vozidla zamestnávateľa na služobné aj súkromné účely, použije prvýkrát pri výpočte tohto nepeňažného príjmu za mesiac január 2025.
2. Spotreba energie
Na výpočet náhrady za nabíjanie firemných vozidiel v domácnosti je nevyhnutné poznať množstvo spotrebovanej elektriny a jej cenu. Novinkou je možnosť využitia referenčnej ceny elektriny, ktorú dlhodobo zverejňuje Štatistický úrad SR. Táto úprava uľahčuje proces zamestnancom, ktorí už nebudú musieť cenu elektriny dokladovať faktúrou.
Aby boli tieto náklady uznané, je potrebné viesť evidenciu jázd a priemernej spotreby vozidla. Zamestnávateľ zároveň musí preukázať, že výdavky na elektrinu boli vynaložené výlučne na služobné účely.
Od 1. januára 2025 sa možnosť využitia referenčnej ceny elektriny rozšíri aj na zamestnancov, ktorí na pracovné cesty využívajú vlastný elektromobil.
3. DzMV
Pozitívnou správou pre rozvoj e-mobility je, že nulová sadzba dane z motorových vozidiel pre elektrické vozidlá v kategóriách M1 a N1 zostane v platnosti aj po 1. januári 2025.
Naopak, majitelia spaľovacích vozidiel v týchto kategóriách si po novom roku priplatia. Zatiaľ čo základná sadzba dane zostáva nezmenená, upravuje sa spôsob jej zvýšenia alebo zníženia v závislosti od dátumu prvej registrácie vozidla.
Od 1. januára 2025 sa počas prvých 36 mesiacov od registrácie vozidla uplatní základná (neupravená) sadzba dane.
Napríklad pri osobnom vozidle s objemom motora 1 900 cm3 vzrastie ročná daň zo súčasných 111 eur na 148 eur počas prvých troch rokov prevádzky.
4. Zmena zaradenia vybraného majetku do odpisových skupín
Touto zmenou sa docieli to, že vybraný majetok sa odpíše za kratší čas. Podnikateľ tak uplatní daňový odpis vo vyššej výške a odpíše majetok za menej rokov. Tým sa štát snaží podporiť obstaranie dopravných prostriedkov, ktoré sú poháňané elektrickou energiou.
Aby podnikateľ mohol uplatniť náklad prostredníctvom odpisov, musí byť majetok zadefinovaný ako dlhodobý hmotný majetok a musí byť zaradený do odpisovej skupiny podľa ZDP. Dlhodobý majetok je definovaný v § 13 ZoÚ a tiež v § 22 ZDP. Každý z právnych predpisov definuje dlhodobý majetok inak, preto je dôležité vedieť, na aký účel testujeme dlhodobý majetok, či je to pre účely daňové alebo účtovné. Navzájom sa tieto definície podmieňujú, prípadne ovplyvňujú. V nadväznosti na ZDP a ZoÚ sa dlhodobý majetok člení na dlhodobý hmotný majetok a dlhodobý nehmotný majetok.
4.1 Majetok spĺňajúci kritériá DHM
Dlhodobý hmotný majetok predstavuje majetok s dobou používania viac ako 1 rok a obstarávacou cenou viac ako 1 700 eur.
Podnikateľ takýto majetok musí v zmysle § 26 ZDP zaradiť do niektorej z odpisovej skupiny 0 – 6 a podľa stanovenej doby odpisovania si rozloží daňový náklad v čase. Je potrebné správne identifikovať druh dlhodobého hmotného majetku, pretože nesprávne zaradenie do odpisovej skupiny môže mať vplyv na prípadné sankcie zo strany finančnej správy pri prípadnej daňovej kontrole.
Ak podnikateľ zaradí dlhodobý hmotný majetok nesprávne do odpisovej skupiny s kratšou dobou odpisovania, potom vznikne situácia, kedy v jednotlivých zdaňovacích obdobiach budú uplatnené vyššie daňové odpisy, a to znamená, že sa odviedla nižšia daň alebo sa vykázala vyššia daňová strata.
V druhom prípade, ak podnikateľ opäť nesprávne zaradí dlhodobý hmotný majetok do odpisovej skupiny s dlhšou dobou odpisovania, síce bude uplatňovať nižšie daňové odpisy, čo predstavuje situáciu, kedy v prvých rokoch podnikateľ poškodil (ukrátil o daňový náklad) seba a nie štát, avšak dôležité je to, že podnikateľ uplatní daňový odpis aj v zdaňovacích obdobiach, v ktorých by ho už nemal uplatňovať. A to predstavuje daňové riziko. Preto je potrebné pri zaradení majetku ...