
Úvod
Je všeobecne známou informáciou, že uplatňovanie pravidiel transferového oceňovania je založené na princípe nezávislého vzťahu. Tento princíp môžeme označiť aj ako základný východiskový a výstavbový princíp celého transferového oceňovania, tak ako ho v súčasnosti poznáme. Ak by došlo k akejkoľvek modifikácii tohto princípu, nevyhnutne by to malo vplyv na transferové oceňovanie ako celok. Je preto veľmi dôležité sledovať nielen vývoj na úrovni vnútroštátnej právnej úpravy (t. j. slovenského zákona o dani z príjmov), ale tiež vývoj na úrovni medzinárodného práva verejného (v podobe zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia a medzinárodných dokumentov OECD, ktoré majú povahu tzv. soft law, príp. materiálneho prameňa práva).
V kontexte členstva Slovenskej republiky v Európskej únii (EÚ) je veľmi dôležité nahliadať na vnútroštátnu právnu úpravu aj v kontexte práva EÚ a s ohľadom na transferové oceňovanie najmä z pohľadu pravidiel upravujúcich slobody vnútorného trhu a pravidlá pre poskytovanie štátnej pomoci. V tomto rozmere je nevyhnutné pozorne sledovať aj vývoj rozhodovacej činnosti Súdneho dvora Európskej únie, ktorý je veľmi dôležitý pre výklad práva EÚ a pre vyvodzovanie konkrétnych dôsledkov pôsobenia práva EÚ na vnútroštátne pravidlá. Tento príspevok je venovaný rozsudku Súdneho dvora EÚ vo veci Hornbach – Baumarkt AG proti Finanzamt Landau (Rozsudok SD EÚ vo veci C-382/16), ktorý sa dotýkal priamo transferového oceňovania a z ktorého môžu vyplývať dôležité závery aj pre uplatňovanie princípu nezávislého vzťahu v kontexte slovenského právneho poriadku.
Predovšetkým budeme v tomto príspevku hľadať odpovede na otázku, či týmto súdnym rozhodnutím došlo k zrušeniu alebo podstatnej modifikácii princípu nezávislého vzťahu, tak ako sme ho doteraz poznali. Odpovede na otázky uvádzané v tomto príspevku môžu byť praktickou pomôckou pre právnu argumentáciu daňových subjektov v daňovom konaní a tiež v nadväzujúcom správnom súdnictve. Správne právne uchopenie problematiky transferového oceňovania sa z pohľadu autora javí ako rozhodujúce pre úspech obhajoby uplatnených transferových cien zo strany daňového subjektu v konaní a komunikácii s daňovým úradom, resp. súdom.
Obsah príspevku:
1. Východiská slovenskej vnútroštátnej právnej úpravy
2. Transferové oceňovanie na Slovensku a právo EÚ
2.1 Dosahy rozhodnutí SD EÚ na slovenské transferové oceňovanie
2.2 Význam rozhodnutí Súdneho dvora EÚ
3. Rozbor rozsudku SD EÚ a jeho dosahov na uplatňovanie princípu nezávislého vzťahu
4. Zhrnutie praktických dosahov na daňovú kontrolu transferového oceňovania
Autor: JUDr. PhDr. Michal Kočiš, PhD. LL.M.
Súvisiace právne predpisy ZZ SR