Neziskový sektor na svoju činnosť využíva príjmy z rôznych zdrojov. Jedným z týchto zdrojov je aj reklama, pričom príjmy z reklamy sú u neziskového sektoru považované podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov za zdaniteľné príjmy. So zámerom podpory financovania neziskového sektoru boli s účinnosťou od 1. januára 2018 vo vybraných typoch neziskových organizácií práve tieto príjmy z tzv. „charitatívnej reklamy“ oslobodené od dane z príjmov, a to po splnení zákonom stanovených podmienok. Taktiež ide aj o jednu z foriem, ktorou si môžu podnikatelia a firmy po ziskovom roku znížiť daň z príjmu.
V tomto článku si vysvetlíme, kto môže byť poberateľom príjmov z charitatívnej reklamy, na čo sa takýto príjem môže použiť, ďalej podmienky pre oslobodenie príjmov z charitatívnej reklamy a taktiež aj kedy pôjde u objednávateľa o daňový výdavok (náklad).
Zákonom č. 530/2023 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa s účinnosťou od 1. januára 2024 mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov („zákon o dani z príjmov“), v ktorom došlo k rozšíreniu skupiny prijímateľov oslobodených príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely. Taktiež sa zmenila aj maximálna výška uvedených príjmov, ktoré môžu byť od dane oslobodené.
Obsah:
1. Vymedzenie pojmu reklama
2. Daňovníci, na ktorých sa vzťahuje oslobodenie príjmov z charitatívnej reklamy
3. Podmienky na oslobodenie príjmov z charitatívnej reklamy od dane
4. Úprava základu dane
4.1 Úprava základu dane na strane objednávateľa
5. Nesplnenie podmienky použitia príjmov oslobodených od dane na stanovený účel alebo v stanovenej lehote
1. Vymedzenie pojmu reklama
Zákon o dani z príjmov nedefinuje pojem „reklama“. Na účely uplatnenia oslobodenia príjmov z reklám sa vychádza zo zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov („zákon o reklame“).
Podľa zákona o reklame sa reklamou rozumie prevedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou, s cieľom uplatniť produkty na trhu.
Produktom sa na účely zákona o reklame rozumie tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky ...