Ako to už bolo na tomto mieste viackrát priblížené, zdaňovanie daňou z príjmov vo vnútroštátnom kontexte je výrazne determinované požiadavkami práva EÚ, z ktorých vyplýva zákaz diskriminácie na základe štátnej príslušnosti a tiež požiadavka na uplatňovanie slobôd vnútorného trhu. Uvedené sa v plnej miere vzťahuje aj na oblasť zdaňovania príjmov fyzických osôb, a to tak na príjmy zo závislej činnosti, ako aj príjmy z výkonu slobodných povolaní či ďalších činností.
Právnym základom zákazu diskriminácie v podmienkach vnútorného trhu EÚ je všeobecné ustanovenie čl. 18 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ZFEÚ), v zmysle ktorého v rámci pôsobnosti zmlúv a bez toho, aby boli dotknuté ich osobitné ustanovenia, akákoľvek diskriminácia na základe štátnej príslušnosti je zakázaná. Ako však vyplýva z rozhodovacej činnosti Súdneho dvora Európskej únie (SD EÚ), požiadavka rovnakého zaobchádzania vylučuje nielen priamu diskrimináciu, ale tiež akúkoľvek nepriamu diskrimináciu, ktorá prostredníctvom iných diferenciačných kritérií spôsobuje rovnaké dôsledky ako diskriminácia priama (pozri napríklad Rozhodnutia SD EÚ vo veciach C-152/73 Sotgiu v. Deutsche Bundespost, par. 1, C-175/88 Biehl and Penttilä par. 378-380).
Základným východiskom vzťahu práva EÚ a vnútroštátneho daňového práva je v zmysle ustálenej judikatúry Súdneho dvora Európskej únie (SD EÚ) skutočnosť, že aj keď oblasť priamych daní patrí do právomoci členských štátov, tieto ju musia vykonávať v súlade s právom Európskej únie (napr. rozsudky zo 14. februára 1995, Schumacker, C-279/93, Zb. s. I-225, bod 21, zo 16. júla 1998, ICI, C-264/96, Zb. s. I-4695, bod 19, a z 23. februára 2006, Keller Holding, C-471/04, Zb. s. I-2107, bod 28). Predovšetkým sa štáty musia zdržať takého zásahu, ktorý by bol diskrimináciou na základe štátnej príslušnosti (pozri tiež rozsudky z 11. augusta 1995, Wielockx, C-80/94, Zb. s. I-2493, bod 16; z 29. apríla 1999, Royal Bank of Scotland, C-311/97, Zb. s. I-2651, bod 19, a z 8. marca 2001, Metallgesellschaft a i., C-397/98 a C-410/98, Zb. s. I-1727, bod 37). Tieto základné východiská je potrebné uplatniť aj na problematiku zdaňovania príjmov fyzických osôb.
Vybrané rozhodnutia SD EÚ týkajúce sa zdaňovania príjmov fyzických osôb už boli na tomto mieste viackrát diskutované a podrobené analýze z hľadiska ich štruktúry a právnej argumentácie uplatnenej SD EÚ. Tento príspevok vychádza z týchto predchádzajúcich úvah a ponúka prehľad vybraných najnovších rozhodnutí SD EÚ v tejto oblasti. S cieľom poukázať na vzájomnú previazanosť novších rozhodnutí SD EÚ a doterajšej rozhodovacej ...