JUDr. Martin Friedrich je absolventom Právnickej fakulty UPJŠ v Košiciach. Od roku 2013 pôsobí ako advokát v Košiciach, od roku 2017 je členom Pracovnej skupiny pre elektronizáciu výkonu advokácie SAK a od roku 2021 je členom X. disciplinárneho senátu SAK.
JUDr. Martina Semanová je absolventkou Právnickej fakulty UPJŠ v Košiciach a v súčasnosti pôsobí ako interná doktorandka na katedre Obchodného práva a hospodárskeho práva Právnickej fakulty UPJŠ v Košiciach. Zároveň pôsobí ako advokátsky koncipient v advokátskej kancelárii v Košiciach.
Úvod
Napriek tomu, že proces elektronickej kontraktácie nie je nový, používanie elektronických nástrojov pri uzatváraní zmlúv a vykonávaní iných právnych úkonov stále nenaplnilo svoj potenciál. Podmienky čerpania rôznych štátnych dotácií počas pandémie COVID-19 chtiac-nechtiac prinútili mnohé, najmä podnikateľské subjekty, využívať elektronické služby štátu. Manuály a video návody bezpochyby pomohli zjednodušiť proces elektronickej komunikácie so štátom, no samé osebe nevysvetlili význam elektronického podpisu a jeho využiteľnosť aj v iných prípadoch, ako len v komunikácii so štátom. Istotne viaceré subjekty, ktoré vyplnili formulár na čerpanie dotácie a autorizovali ho elektronickým občianskym preukazom, sa vrátili naspäť k používaniu papierových zmlúv navzdory tomu, že „papierový svet“ je možné plnohodnotne nahradiť elektronickým aj čo do právnych účinkov právnych úkonov vykonaných elektronicky. Štatistiky pritom indikujú, že obdobie pandémie neprinieslo výraznejšie využívanie elektronických služieb štátu, pričom podľa zverejnených údajov Eurostatu sa využívanie služieb e-Governmentu za rok 2021 rok prepadlo pod priemer Európskej únie, zatiaľ čo obyvatelia susedných krajiny využívali vo väčšej miere elektronické služby svojich krajín.Tomek, R.: Graf dňa: Rozširovanie eGovernmentu sa vlani na Slovensku ako v jedinej krajine regiónu zastavilo, Denník N, N Press, s. r. o., 16. februára 2022, https://e.dennikn.sk/2724194/graf-dna-slovensko-sa-v-elektronickej-komunikacii-so-statom-prepadlo-pod-priemer-eu/, zobrazené dňa 17. 2. 2022
Je pritom paradoxom, že každý nákup cez eshop je vo svojej podstate procesom elektronickej kontraktácie s použitím elektronického podpisu, kde sa v zásade už nikto nezamýšľa nad obsahom zaškrknutého políčka – podstatné je vyplniť formulár, zaplatiť a odoslať objednávku. Zatiaľ čo podnikatelia nemusia úplne dôverovať elektronicky uzatvoreným zmluvám, u spotrebiteľov tieto zábrany nebadať. Právne dôsledky nakupovania cez eshop sú schované za kliknutiami myšou a odškrtávaniami políčok. Autori tohto článku sú presvedčení, že lepšie porozumenie právneho rámca elektronických podpisov a elektronickej kontraktácie prispeje k smelšiemu využívaniu elektronických služieb v podnikateľskom prostredí a súčasne v spotrebiteľských vzťahoch umožní pochopiť právne účinky interakcie spotrebiteľa vo webovom rozhraní eshopu.
Článok je rozdelený na dve časti, pričom v prvej časti sa autori zamerajú na teoretickú stránku elektronických podpisov v súkromnom práve a v pomeroch služieb e-Governmentu. V druhej časti článku poukážeme na právne aspekty elektronického podpisovania v procese elektronickej kontraktácie a na relevantnú slovenskú a európsku judikatúru a závery z nich vyplývajúce.
Právny rámec elektronických podpisov a krátky historický exkurz
Základný právny rámec úpravy týkajúcej sa ...