HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Reťazové obchody v rámci EÚ - 1. časť

Reťazové obchody patria ku komplikovanej oblasti DPH. V uvedenom článku si prejdeme problematiku reťazových obchodov medzi štátmi EÚ. Najskôr si vysvetlíme miesto dodania a miesto nadobudnutia. Taktiež si prejdeme podmienky pre uplatnenie oslobodenia podľa § 43 zákona o DPH. Potom si pozrieme vybranú judikatúru a modelové príklady, ktoré si aplikujeme na konkrétne krajiny a subjekty z daných krajín a následne prejdeme aj na § 13a zákona o DPH k reťazovým transakciám v rámci EÚ.

Autori: Ing. Ivana Glazelová
Právny stav od: 1. 1. 2025
Dátum publikácie: 21. 5. 2025
Prameň: Daňový a účtovný poradca podnikateľa / DÚPP - 2025 / DÚPP - 11/2025
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty



Reťazové obchody patria ku komplikovanej oblasti DPH. Keďže cezhraničné obchody bývajú v dosť značných hodnotách a tiež aj z hľadiska času, ide o dlhodobejšie obchodné vzťahy/kontrakty medzi subjektmi, preto je vždy potrebné v predstihu si pripraviť a zanalyzovať obchodný model a nastaviť si ho tak, aby bol čo najviac jasný a presný a tiež v súlade s legislatívou a judikatúrou.

Zle nastavený obchodný model a nesprávne posúdené transakcie vedú k nesprávne nastavenému režimu DPH, čo vie mať dosť značné finančné dosahy na daný subjekt v prípade daňovej kontroly.

Preto je potrebné venovať uvedenej problematike dostatočnú pozornosť a čas na zanalyzovanie správneho nastavenia. Cezhraničné transakcie tovaru v rámci EÚ totiž patria k vysoko kontrolovaným oblastiam.

Na to, aby sme vedeli analyzovať reťazové transakcie, musíme vedieť pracovať aj s rôznymi pojmami.

Preto si najskôr vysvetlíme miesto dodania a miesto nadobudnutia. Taktiež si prejdeme podmienky pre uplatnenie oslobodenia podľa § 43 zákona o DPH. Potom si pozrieme vybranú judikatúru a modelové príklady z Vysvetliviek „2020 Quick Fixes“ vo vzťahu ku článku 36a Smernice DPH, ktoré si aplikujeme na konkrétne krajiny a subjekty z daných krajín a následne prejdeme aj na § 13a zákona o DPH, ktorý je implementovaným článkom článku 36a Smernice DPH.

V druhej časti reťazových obchodov sa budeme venovať aj trojstranným obchodom a vybranej judikatúre, ktorá sa vzťahuje k trojstranným obchodom.

Obsah:

1. Dodanie tovaru

2. Miesto dodania tovaru pri pohyblivej a nepohyblivej dodávke

3. Miesto dodania tovaru v rámci tzv. reťazových transakcií

4. Miesto nadobudnutia tovaru

5. Nadobudnutie tovaru – nadobudnutie práva nakladať ako vlastník

6. Oslobodenie od dane pri dodaní tovaru z tuzemska do iného členského štátu

7. Podmienky oslobodenia od dane pri dodaní tovaru z tuzemska do iného členského štátu – identifikácia odberateľa

8. Článok 138 Smernice DPH

9. Usmernenia, ktoré sú výsledkom 113. zasadnutia Výboru pre DPH z 3. júna 2019

10. Otázky k IČ DPH a chybám v Súhrnnom výkaze – pracovné dokumenty Výboru pre DPH

11. Preukázanie splnenia podmienok na oslobodenie od dane – preukazovanie skutočnosti, že tovar odišiel z územia daného členského štátu

12. Druhy prepravy

13. Preprava tovaru do iného členského štátu po jeho spracovaní v tuzemsku

14. Prevod práva nakladať s tovarom ako vlastník

15. Z judikatúry: C-409/04 – Teleos

16. Dodanie tovaru v rámci reťazových transakcií

17. Preprava vykonávaná prvým dodávateľom alebo posledným v rade

18. Preprava vykonávaná prostrednou osobou

19. Reťazové obchody v rozsudkoch Súdneho dvora

20. Spresnenie pravidla pre prostrednú osobu

21. Článok 36a Smernice DPH

22. Viaceré osoby zapojené do prepravy tovaru

23. Rozdelená preprava a prerušenie reťazca

24. Dôkaz o organizácii prepravy

25. Sprostredkujúci subjekt musí oznámiť svojmu dodávateľovi identifikačné číslo pre DPH

26. § 13a zákona o DPH – implementovaný článok 36a Smernice DPH

27. Prostredná osoba na účely § 13a ods. 1 zákona o DPH – implementovaný článok 36a Smernice DPH – prisúdenie prepravy

1. Dodanie tovaru

Najskôr začneme s definíciou, čo je to dodanie tovaru. Pre účely nášho článku bude pre nás podstatný § 8 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej len „zákon o DPH“). Odporúčam však mať naštudovaný celý § 8 zákona o DPH.

Z legislatívy:

§ 8 ods. 1 zákona o DPH uvádza, že dodaním tovaru je

  1. prevod práva nakladať s hmotným majetkom ako vlastník, ak tento zákon neustanovuje inak; na účely tohto zákona hmotným majetkom sú hnuteľné a nehnuteľné veci, ako aj elektrina, plyn, voda, teplo, chlad a podobné nehmotné veci a bankovky a mince, ak sa predávajú na zberateľské účely za inú cenu, ako je ich nominálna hodnota, alebo za inú cenu, ako je prepočet ich nominálnej hodnoty na eurá referenčným výmenným kurzom určeným a vyhláseným Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska v deň predchádzajúci dňu predaja bankoviek a mincí,
  2. dodanie stavby alebo jej časti na základe zmluvy o dielo alebo inej obdobnej zmluvy,
  3. odovzdanie tovaru na základe nájomnej zmluvy, podľa ktorej sa za normálnych okolností vlastníctvo k predmetu nájomnej zmluvy nadobudne najneskôr pri zaplatení poslednej splátky.

Poznámka:

Pojem „prevod práva nakladať s majetkom/tovarom ako vlastník“ je dôležitý pojem, ktorý sa bude vyskytovať aj v rámci judikatúry SD EÚ vo vzťahu k DPH.

Upozornenie!

V prípade transakcií týkajúcich sa dodávok tovaru je dôležité v prvom rade správne určiť miesto ich dodania. Od tejto skutočnosti závisí určenie štátu, v ktorom je DPH splatná.

Zákon o DPH v § 2 ustanovuje územnú pôsobnosť na účely zákona o DPH, pričom tuzemskom je územie Slovenskej republiky a zahraničím je územie, ktoré nie je tuzemskom. Územím Európskej únie je tuzemsko

a územia ostatných členských štátov, ktoré sú zákonmi týchto členských štátov vymedzené na účely DPH ako tuzemsko týchto členských štátov. Územím tretích štátov je územie, ktoré nie je územím Európskej únie.

2. Miesto dodania tovaru pri pohyblivej a nepohyblivej dodávke

Pri reťazových obchodoch sa musí vyhodnocovať, ktorá dodávka tovaru je pohyblivá a ktorá dodávka tovaru je nepohyblivá. Preto si uvedieme aj tieto pojmy.

Miestom dodania tovaru podľa § 13 ods. 1 písm. a) zákona o DPH, ak je dodanie tovaru spojené s odoslaním alebo prepravou tovaru, je miesto, kde sa tovar nachádza v čase, keď sa odoslanie alebo preprava osobe, ktorej má byť dodaný, začína uskutočňovať, s výnimkou podľa písmena b) odseku 2 § 14.

Uvedené platí bez ohľadu na to, či prepravu tovaru vykonáva dodávateľ alebo odberateľ, alebo iná osoba na ich účet.

Miestom dodania tovaru podľa § 13 ods. 1 písm. c) zákona o DPH, ak sa tovar dodáva bez odoslania alebo prepravy, je miesto, kde sa tovar nachádza v čase, kedy sa jeho dodanie uskutočňuje. Toto pravidlo sa uplatňuje okrem iného napríklad aj v prípade dodania nehnuteľnosti alebo jej časti, ktorá sa na účely dane z pridanej hodnoty považuje za tovar.

3. Miesto dodania tovaru v rámci tzv. reťazových transakcií

Pre účely správnej aplikácie zákona o DPH pri reťazových transakciách je potrebné určiť, či v rámci konkrétneho zmluvného vzťahu ide o dodanie tovaru s jeho prepravou alebo odoslaním alebo o dodanie tovaru bez odoslania alebo prepravy, pričom je potrebné zároveň vedieť, kde začína a končí preprava alebo odoslanie tovaru. Ako sme si už uvádzali, miesto dodania tovaru s jeho prepravou alebo odoslaním upravuje § 13 ods. 1 písm. a) zákona o DPH (tzv. pohyblivá dodávka) a miesto dodania tovaru bez prepravy upravuje § 13 ods. 1 písm. c) zákona o DPH (tzv. nepohyblivá dodávka).

Upozornenie!

Každý zmluvný vzťah v rámci tzv. reťazovej transakcie je potrebné posudzovať samostatne a v rámci každého zmluvného vzťahu je potrebné určiť miesto dodania tovaru.

Kým sa budeme venovať reťazovým obchodom, je potrebné si vysvetliť § 43 zákona o DPH, § 17 zákona o DPH a tiež si povieme viac k § 11 zákona o DPH.

4. Miesto nadobudnutia tovaru – § 17 zákona o DPH

Pri reťazových obchodoch síce budeme nadobúdať tovar v rôznych členských štátoch, ale princíp si vysvetlíme podľa nášho zákona o DPH, členské štáty budú mať túto úpravu pod ich paragrafovým znením zákona o DPH.

Pričom registračné povinnosti, vykazovacie povinnosti a daňové povinnosti je potrebné riešiť v daných členských štátoch.

Na pohyblivú dodávku pri cezhraničnej transakcii v rámci Spoločenstva nadväzuje miesto nadobudnutia. Miestom nadobudnutia tovaru z iného členského štátu je miesto, kde sa tovar nachádza v čase skončenia jeho odoslania alebo prepravy k nadobúdateľovi (§ 17 ods. 1 zákona o DPH).

Je potrebné si dávať pozor, aby sme oznámili IČ DPH toho štátu, kde nadobúdame tovar, výnimkou je trojstranný obchod (poznámka: trojstranný obchod si vysvetlíme neskôr – trojstranný obchod má určité pravidlá a ak sú splnené podmienky, tak sa nemusíme registrovať v krajine nadobudnutia a DPH bude platiť druhý odberateľ a my túto informáciu poskytujeme cez Súhrnný výkaz – toto je zjednodušujúce pravidlo, aby sa subjekt nemusel registrovať v krajine nadobudnutia a presunul to na druhého odberateľa).

Príklad č. 1

Napríklad, ak si dáme dopraviť tovar z Maďarska (kúpili sme v Maďarsku) do skladu v ČR, odkiaľ ho budeme predávať ďalej, t. j. v ČR alebo aj do iných štátov, je potrebné oznámiť IČ DPH CZ (t. j. ČR, štátu nadobudnutia).

Ak totiž uvedieme IČ DPH SK, tak síce maďarský platiteľ oslobodí dodávku, lebo bude mať prepravu do iného členského štátu a bude mať aj IČ DPH iného členského štátu, ale nám vznikne daňová povinnosť aj v krajine nadobudnutia, čo je ČR a aj v SR. Takže v prípade, že dôjde k takejto mylnej situácii uvedenej v § 17 ods. 2 zákona o DPH, tak § 17 ods. 3 zákona o DPH nám umožňuje vykonať opravu.

Situácia je uvedená v § 17 ods. 2 zákona o DPH – „Ak nadobúdateľ tovaru objedná tovar pod identifikačným číslom pre daň, ktoré mu pridelil členský štát iný, ako je členský štát, v ktorom sa skončí odoslanie alebo preprava tovaru, za miesto nadobudnutia tovaru z iného členského štátu sa považuje členský štát, ktorý nadobúdateľovi pridelil identifikačné číslo pre daň, ak nadobúdateľ nepreukáže, že toto nadobudnutie bolo predmetom dane v členskom štáte, v ktorom sa skončilo odoslanie alebo preprava tovaru.“ § 17 ods. 3 zákona o DPH nám preto rieši situáciu, ak dôjde k takémuto pochybeniu – „Ak nadobúdateľ preukáže, že nadobudnutie tovaru z iného členského štátu bolo predmetom dane v členskom štáte, v ktorom sa skončilo odoslanie alebo preprava tovaru, opraví základ dane, pričom na opravu základu dane sa primerane vzťahuje § 25 zákona o DPH.“

5. § 11 zákona o DPH – Nadobudnutie tovaru – nadobudnutie práva nakladať ako vlastník

Na účely tohto zákona sa nadobudnutím tovaru v tuzemsku z iného členského štátu rozumie nadobudnutie práva nakladať ako vlastník s hnuteľným hmotným majetkom odoslaným alebo prepraveným nadobúdateľovi dodávateľom alebo nadobú- dateľom alebo na ich účet do tuzemska z iného členského štátu (§ 11 ods. 1 zákona o DPH).

Uvedenú úpravu majú členské štáty tiež vo svojich legislatívach.

6. § 43 zákona o DPH – Oslobodenie od dane pri dodaní tovaru z tuzemska do iného členského štátu

Miestom dodania tovaru podľa § 13 ods. 1 písm. a) zákona o DPH, ak je dodanie tovaru spojené s odoslaním alebo prepravou tovaru, je miesto, kde sa tovar nachádza v čase, keď sa odoslanie alebo preprava osobe, ktorej má byť dodaný, začína uskutočňovať, s výnimkou podľa písmena b) bod 2 § 14.

Takže, ak sa tovar začne prepravovať zo SR, miesto dodania bude v SR a bude sa skúmať legislatíva DPH v SR.

Upozornenie!

Pozor na predaj tovaru na diaľku, ide tiež o pohyblivú dodávku, ale miesto dodania nebude v mieste začatia prepravy, ale v mieste spotreby – treba skúmať, je to rozsiahla problematika (napríklad § 14 ods. 2 zákona o DPH, kde sa tovar nachádza v čase, keď sa odoslanie alebo preprava tovaru k zákazníkovi skončí), čo znamená registráciu v danom štáte spotreby alebo využitie systému OSS. Tovar na diaľku má svoje pravidlá, kedy oň ide a kedy nie, pričom je potrebné venovať uvedenej skutočnosti pozornosť, ak sme to my ako dodávateľ, kto zabezpečuje prepravu a nevieme zrealizovať prenos daňovej povinnosti do krajiny spotreby. Ide o politiku štátov EÚ, keďže DPH predstavuje významný zdroj štátneho rozpočtu, a preto krajiny jednoducho chcú tú DPH, ktorú zabezpečili svojou spotrebou.

Dodanie tovaru z členského štátu dodania do členského štátu skončenia odoslania alebo prepravy tovaru a jeho nadobudnutie v členskom štáte skončenia odoslania alebo prepravy predstavujú jedno a to isté hospodárske plnenie.

Cieľom zavedenia zdaňovania nadobudnutia tovaru v rámci EÚ bolo dosiahnuť prenos daňových príjmov do členského štátu miesta konečnej spotreby dodávaných tovarov.

§ 43 zákona o DPH nám hovorí o cezhraničnej pohyblivej dodávke v rámci EÚ. To znamená, že ak sa tovar prepravuje z územia SR do iného členského štátu, miesto dodania je miesto, kde sa tovar nachádza v čase, keď sa odoslanie alebo preprava začína uskutočňovať, t. j. miesto dodania je v SR, pričom sa tovar oslobodí od DPH v SR, ak druhá strana nám uvedie IČ DPH iného členského štátu EÚ a my budeme zároveň vedieť zdokladovať a preukázať, že naozaj bol tovar prepravený zo SR. Takže platiteľ DPH v SR oslobodí danú dodávku od DPH v SR a nárok na DPH bude mať štát, kde skončí daná dodávka. To je to tzv. samozdanenie v mieste nadobudnutia. Pri tretích štátoch to poznáme klasicky, že máme vývoz a v krajine dovozu sa DPH vyrubí colným orgánom.

Avšak v rámci EÚ sa neuplatňuje colnica, čiže si subjekty samy vyrubujú DPH a potom nárokujú aj odpočet DPH, t. j. posudzujú, či dodávku použijú na plnenia ako platiteľ alebo nie alebo realizujú aj oslobodené dodávky, pri ktorých nie je nárok na odpočet DPH, alebo majú kombináciu, t. j. uplatňujú koeficient, a preto je potrebné chápať, že samozdanenie nie je plus a mínus automaticky. Je to naozaj seriózne a zodpovedne realizovaná tzv. „Colnica“ – vyrubenie/výpočet dane a nárok na odpočet daným daňovým subjektom, všetko prebehne cez daňové priznanie a KV pri subjektoch v SR, ktoré majú povinnosť samozdanenia.

Upozornenie!

§ 43 zákona o DPH obsahuje rôzne oslobodenia, avšak tým sa venovať nebudeme. Je potrebné mať uvedený paragraf načítaný.

7. Podmienky oslobodenia od dane pri dodaní tovaru z tuzemska do iného členského štátu – identifikácia odberateľa

Na to, aby sme mohli uplatniť oslobodenie, musíme splniť podmienky, ktoré nám zákon ukladá.

Zároveň je dôležité mať na pamäti, že s účinnosťou od 1. 1. 2020 sa v článku 138 smernice 2006/112/ES (Smernica DPH) ustanovuje, že identifikačné číslo pre DPH pridelené kupujúcemu v inom členskom štáte, ako je členský štát začatia odoslania alebo prepravy tovaru, patrí medzi hmotnoprávne podmienky pre uplatnenie oslobodenia od dane pri dodaní tovaru v rámci EÚ.

Oslobodené od dane je dodanie tovaru, ktorý je odoslaný alebo prepravený z tuzemska do iného členského štátu predávajúcim alebo nadobúdateľom, alebo treťou osobou na účet predávajúceho alebo na účet nadobúdateľa, ak:

  • nadobúdateľom je zdaniteľná osoba, ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby v inom členskom štáte, alebo právnická osoba, ktorá nie je zdaniteľnou osobou a
  • tento nadobúdateľ je identifikovaný pre daň v inom členskom štáte, pričom oznámil dodávateľovi tovaru svoje identifikačné číslo pre daň pridelené v inom členskom štáte.

V nadväznosti na uvedené medzi podmienky oslobodenia dodania tovaru od dane vyplývajúce z ustanovenia § 43 zákona o DPH patria nasledovné skutočnosti:

  • dodávateľ tovaru je osoba registrovaná pre DPH v tuzemsku, ktorá má postavenie platiteľa dane,
  • odberateľ tovaru je osobou identifikovanou pre DPH v inom členskom štáte a tovar objedná pod svojím identifikačným číslom pre DPH prideleným v inom členskom štáte, ako je členský štát, v ktorom sa začalo odoslanie alebo preprava tovaru, pričom nemusí ísť o identifikačné číslo pre DPH pridelené v členskom štáte skončenia odoslania alebo prepravy tovaru,
  • odberateľ oznámil dodávateľovi identifikačné číslo pre DPH pridelené v inom členskom štáte, pričom toto oznámenie sa môže urobiť aj prostredníctvom e-mailu,
  • došlo k prevodu práva nakladať s tovarom ako vlastník (C-409/04 Teleos),
  • tovar sa v rámci konkrétneho zmluvného vzťahu fyzicky prepravuje z tuzemska do iného členského štátu, pričom odoslanie alebo prepravu tovaru vykonáva buď predávajúci, alebo kupujúci,
  • musí ísť o odplatný obchodný vzťah medzi dodávateľom a odberateľom.

Od 1. 1. 2025 nám pribudol aj nový odsek 10: § 43 ods. 10 zákona o DPH – Oslobodenie od dane podľa odseku 1, 3, 4 alebo odseku 6 sa neuplatní, ak zdaniteľná osoba, ktorá dodáva tovar, nie je platiteľ.

Komentár:

Novelou zákona o DPH sa do § 43 zákona o DPH doplnil nový odsek 10, podľa ktorého sa oslobodenie od dane podľa § 43 odseku 1, 3, 4 alebo odseku 6 neuplatní, ak zdaniteľná osoba, ktorá dodáva tovar, nie je platiteľom. Predmetným doplnením sa spresňuje, že ak zdaniteľná osoba dodávajúca tovar z tuzemska do iného členského štátu nemá štatút platiteľa, oslobodenie od dane podľa citovaných odsekov § 43 zákona o DPH sa na dodanie tovaru neuplatní.

Uvedená zmena však neznamená, že by dotknutá zdaniteľná osoba mala na dodanie tovaru uplatniť daň z pridanej hodnoty, keďže ide o malý podnik, ktorého dodania sú od dane oslobodené podľa osobitnej úpravy pre malé podniky.

Ani neplatiteľ DPH, ako to bolo doteraz, nemal prečo vyrubovať DPH. Je to doplnené kvôli osobitnej úprave pre malý podnik zahraničnej osoby, ak bude mať pre SR vybavené EX číslo.

To znamená, že naďalej platí, že ak tovar z tuzemska do iného členského štátu dodáva osoba, ktorá je registrovaná pre DPH podľa § 7 alebo § 7a zákona o DPH, z čoho vyplýva, že nemá postavenie platiteľa dane z pridanej hodnoty, táto osoba nie je povinná platiť daň pri dodaní tovaru podľa § 69 ods. 1 zákona o DPH, nemá povinnosť zdaňovať dodanie tovaru, neuplatní ani oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH. Takáto osoba nie je povinná podávať ani súhrnný výkaz pri dodaní tovaru do iného členského štátu.

Osobou identifikovanou pre DPH v inom členskom štáte je v zmysle § 11 ods. 14 zákona o DPH osoba, ktorej je v inom členskom štáte pridelené identifikačné číslo pre DPH, pomocou ktorého je možné identifikovať členský štát, ktorý toto identifikačné číslo vydal. To znamená, že číslo pre DPH vždy musí obsahovať skratku štátu (PL, CZ, AT, DE, IT, DK a pod. podľa členského štátu). Ak kupujúci tovaru, ktorý sa má odoslať alebo prepraviť z tuzemska do iného členského štátu, neposkytne svojmu dodávateľovi identifikačné číslo pre DPH, ktoré má pridelené v inom členskom štáte, dodanie tovaru nemôže byť oslobodené od dane.

Poznámka:

Skutočnosť, že sa na dodanie tovaru do iného členského štátu neuplatní oslobodenie od dane z dôvodu, že kupujúci neoznámil svojmu dodávateľovi identifikačné číslo pre DPH pridelené v inom členskom štáte, ešte neznamená, že by nadobudnutie tovaru v inom členskom štáte nemalo podliehať zdaneniu. To znamená, že v situácii, ak by členským štátom skončenia odoslania alebo prepravy tovaru bola Slovenská republika, ustanovenia § 11, § 17, § 20 a § 23 zákona o DPH nie sú neuvedením identifikačného čísla pre DPH kupujúcim dotknuté.

Upozornenie!

Ak sa dodáva tovar, ktorý je odoslaný alebo prepravený dodávateľom alebo inou osobou na jeho účet z členského štátu iného, ako je členský štát, v ktorom skončí odoslanie alebo preprava tovaru, a odberateľom je osoba, ktorá nemá pridelené identifikačné číslo pre DPH (netýka sa dodania nových dopravných prostriedkov a tovaru dodaného s inštaláciou alebo montážou dodávateľom na jeho účet – tu sú inak nastavené pravidlá – treba si pozrieť problematiku nových dopravných prostriedkov a pri dodaní tovaru s inštaláciou a montážou je potrebné si pozrieť § 13 zákona o DPH, kde je zadefinované miesto dodania), ide o predaj tovaru na diaľku/kedysi sa označoval pojmom zásielkový predaj, ktorého miesto dodania sa určí podľa § 14 zákona o DPH.

Pokiaľ sa dodáva tovar s jeho prepravou alebo odoslaním z tuzemska do iného členského štátu osobe, ktorá nie je identifikovaná pre DPH, a prepravu zabezpečuje kupujúci alebo iná osoba na jeho účet, miestom dodania tovaru je tuzemsko. V takomto prípade nejde o zásielkový predaj/predaj tovaru na diaľku.

V zmysle článku 16 vykonávacieho nariadenia Rady (EÚ) č. 282/2011, ktorým sa ustanovujú vykonávacie opatrenia smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, ak sa uskutočnilo nadobudnutie tovaru v rámci EÚ v zmysle článku 20 smernice 2006/112/ES (Smernica DPH), členský štát, v ktorom sa odoslanie alebo preprava skončí, uplatní svoju právomoc zdaniť nadobudnutie tovaru bez ohľadu na spôsob uplatnenia DPH na transakciu v členskom štáte, v ktorom sa odoslanie alebo preprava tovaru začala.

Na druhej strane, ak dodávateľ uplatnil k dodaniu tovaru v rámci EÚ daň z pridanej hodnoty osobe identifikovanej pre DPH v inom členskom štáte, cit. nariadenie ustanovuje, že členský štát, v ktorom sa odoslanie alebo preprava tovaru začala, vybaví akúkoľvek žiadosť dodávateľa tovaru o opravu DPH, ktorú vyfakturoval a priznal tomuto členskému štátu v súlade so svojimi vnútroštátnymi predpismi.

To znamená, že platiteľ dane má právo vykonať opravu DPH, ktorú vyfakturoval, čo znamená, že k pôvodnej faktúre môže vyhotoviť doklad, ktorý sa jednoznačne k nej vzťahuje a ktorý mení alebo dopĺňa údaje uvedené v pôvodnej faktúre.

Do 31. 12. 2019 sa v článku 138 ods. 1 smernice 2006/112/ES neuvádzala povinnosť mať identifikačné číslo pre DPH. Vzhľadom na túto skutočnosť z judikatúry Súdneho dvora EÚ vyplývalo, že ide o formálnu požiadavku, ktorá sama osebe nemohla spochybniť právo na oslobodenie od dane, pokiaľ boli hmotnoprávne podmienky dodania tovaru v rámci EÚ splnené. Avšak predpisy týkajúce sa oslobodenia od dane pri dodaní tovaru v rámci EÚ od 1. 1. 2020 sa zmenili a predloženie identifikačného čísla pre DPH kupujúceho sa stalo hmotnoprávnou podmienkou pre oslobodenie od dane, judikatúra Súdneho dvora EÚ, ktorá prehlásila identifikačné číslo pre DPH za formálno-právnu požiadavku (C-587/10 VSTR, C-24/15 Plockl a ďalšie), sa pri dodaniach tovaru uskutočnených od 1. 1. 2020 stala už neuplatniteľnou.

Novelou zákona o DPH od 1. 1. 2020 sa ustanovenie § 43 doplnilo aj o nový odsek 9, z ktorého vyplýva, že oslobodenie od dane podľa § 43 ods. 1 alebo ods. 4 sa neuzná, ak dodávateľ nepodal súhrnný výkaz za príslušné obdobie alebo údaje v podanom súhrnnom výkaze sú nesprávne, nepravdivé alebo neúplné. Uvedené neplatí v prípade, ak dodávateľ dostatočne odôvodní nepodanie súhrnného výkazu, nesprávnosť údajov alebo neúplnosť údajov v súhrnnom výkaze (pozri otázku č. 4 v texte nižšie).

8. Článok 138 Smernice DPH

1. Členské štáty oslobodia od dane dodanie tovaru odoslaného alebo prepraveného do miesta určenia mimo ich príslušného územia, ale v rámci Spoločenstva predávajúcim alebo nadobúdateľom, alebo na ich účet, ak sú splnené tieto podmienky:

  • tovar je dodaný inej zdaniteľnej osobe alebo nezdaniteľnej právnickej osobe konajúcej ako takej v inom členskom štáte, než je členský štát, v ktorom sa odoslanie alebo preprava tovaru začala;
  • táto zdaniteľná osoba alebo nezdaniteľná právnická osoba, ktorej sa dodanie uskutoční, je identifikovaná na účely DPH v inom členskom štáte, než je členský štát, v ktorom sa odoslanie alebo preprava tovaru začala, a uviedla toto identifikačné číslo pre DPH dodávateľovi.

1a. Oslobodenie od dane ustanovené v odseku 1 sa neuplatňuje, ak dodávateľ nesplnil povinnosť stanovenú v článkoch 262 a 263 predložiť súhrnný výkaz alebo v súhrnnom výkaze, ktorý predložil, sa neuvádzajú správne informácie o tomto dodaní, ako sa vyžaduje v článku 264, s výnimkou prípadu, keď dodávateľ môže náležite odôvodniť svoje nedostatky k spokojnosti príslušných orgánov.

9. Usmernenia, ktoré sú výsledkom 113. zasadnutia Výboru pre DPH z 3. júna 2019

Webový link na usmernenia Výboru pre DPH, kde sa nachádza aj 113. zasadnutie Výboru, ide o súhrnný dokument aj s inými zasadnutiami výboru pre DPH:

https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2024-01/guidelines-vat-committee-meetings_en.pdf

Poznámka:

Str. 304 bod 11, kde by som len chcela upozorniť, že v rámci 123. zasadnutia sa vyjadrili, že do obratu DPH by sa malo zarátavať aj premiestnenie vlastného tovaru, lebo sa posudzuje ako protihodnota.

calculation of turnover

bod 11. – Where, in accordance with Article 17 of the VAT Directive, the transfer of goods forming part of the business assets of a taxable person to another Member State is to be treated as a supply of goods for consideration, the VAT Committee unanimously agrees that the amount attributable to that supply, made up by the purchase price, or in the absence of a purchase price, the cost price of those goods pursuant to Article 76 of the VAT Directive, shall be included in the calculation of the taxable person’s turnover in the Member State of dispatch of the goods under Article 288 of the VAT Directive.

Článok 76 Smernice DPH – V prípade dodania tovaru spočívajúceho v premiestnení tovaru do iného členského štátu tvorí základ dane kúpna cena daného tovaru alebo podobného tovaru alebo v prípade, ak kúpna cena neexistuje, cena predstavujúca náklady určené v čase uskutočnenia premiestnenia.

Výbor pre DPH jednomyseľne potvrdzuje, že zmena, ktorú priniesla smernica Rady (EÚ) 2018/1910 zo 4. decembra 2018 do článku 138 ods. 1 smernice o DPH, dopĺňa podstatnú podmienku na uplatnenie oslobodenia od DPH dodania tovaru v rámci Spoločenstva. Výbor pre DPH sa tiež jednomyseľne zhoduje, že toto doplnenie znamená, že ak nadobúdateľ tovaru neoznámi dodávateľovi svoje identifikačné číslo pre DPH, alebo ak oznámené identifikačné číslo pre DPH pridelil členský štát, z ktorého sa tovar odosiela alebo prepravuje, podmienky na uplatnenie oslobodenia od DPH stanovené v článku 138 sa musia považovať za nesplnené a dodávateľ nemá inú možnosť, len účtovať DPH. Výbor pre DPH jednomyseľne uznáva, že skutočnosť, keď oslobodenie od DPH stanovené v článku 138 ods. 1 smernice o DPH sa neuplatňuje v prípadoch nesplnenia podmienok dodávateľom, ako je uvedené v odseku 1a, sa môže fakticky zistiť iba počas určitého obdobia po termíne, keď bolo dodanie uskutočnené a fakturované.

Výbor pre DPH sa preto zhoduje, že je nevyhnutné, aby existovalo časové rozpätie medzi termínom, kedy sa uskutoční dodanie a fakturácia nadobúdateľovi, a lehotou, kedy dodávateľ musí splniť povinnosť predložiť súhrnný výkaz stanovenú v článkoch 262 a 263 smernice o DPH. Výbor pre DPH sa tiež jednomyseľne zhoduje, že je nemožné zamedziť časovému rozpätiu medzi lehotou, kedy dodávateľ musel predložiť súhrnný výkaz, a termínom, kedy daňové orgány začnú konať, keďže takéto konanie sa môže začať, iba ak súhrnný výkaz nebol predložený, alebo ak sa zistilo, že predložený súhrnný výkaz neobsahuje správne informácie.

Výbor pre DPH sa tiež jednomyseľne zhoduje, že dodávateľ preto musí mať možnosť oslobodiť dodanie od DPH v čase, keď sa dodanie uskutoční, pokiaľ sú splnené podmienky stanovené v článku 138 ods. 1 smernice o DPH, keďže to sú jediné podmienky relevantné v čase dodania pri určovaní, či sa oslobodenie od DPH uplatní, alebo nie.

Pokiaľ ide o prípady uvádzané v článku 138 ods. 1a smernice o DPH, Výbor pre DPH sa takmer jednomyseľne zhoduje, že oslobodenie od DPH sa môže zrušiť so spätnou účinnosťou, iba ak daňové orgány zistia, že dodávateľ nesplnil povinnosť stanovenú v článkoch 262 a 263 smernice o DPH predložiť súhrnný výkaz, alebo v súhrnnom výkaze, ktorý predložil, sa neuvádzajú správne informácie o tomto dodaní, ako sa vyžaduje v článku 264 smernice o DPH, s výnimkou prípadu, keď dodávateľ môže náležite odôvodniť svoje nedostatky k spokojnosti príslušných orgánov.

10. Otázky k IČ DPH a chybám v Súhrnnom výkaze – pracovné dokumenty Výboru pre DPH

Otázka č. 1:

Čo sa stane, ak nadobúdateľ neoznámi dodávateľovi ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: Ing. Ivana Glazelová

Súvisiace odborné články

Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.