Správu, ako aj vyúčtovanie sú správca a spoločenstvo povinní predložiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome najneskôr do 31. mája nasledujúceho roka. Správa musí obsahovať najmä informácie o finančnom hospodárení domu, o stave spoločných častí domu a spoločných zariadení domu, ako aj o iných významných skutočnostiach, ktoré súvisia so správou domu.
Sankciou pre správcu (nie však pre spoločenstvo) za nesplnenie si povinnosti predloženia správy o svojej činnosti za predchádzajúci rok týkajúcej sa domu a vyúčtovania použitia fondu prevádzky, údržby a opráv a úhrad za plnenia v zákonnej lehote je nepriznanie nároku na platby za správu až do doby splnenia si tejto povinnosti správcom.
1. Správa o činnosti subjektu vykonávajúceho správu
Predmetom a obsahom správy musí byť (okrem iných významných skutočností súvisiacich so správou bytového domu) najmä:
- finančné hospodárenie s prostriedkami konkrétneho bytového domu, t. j. najmä rozpis výdavkov a príjmov, spôsob tvorby fondu, spôsob a výška úhrad za plnenia,
- stav spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, t. j. správa by mala obsahovať najmä informácie o stave strechy, múrov, fasády, vnútorných priestorov, základov, kotolní, výťahov, spoločných priestorov ako kočikární, mangľovní, práčovní, bleskozvodov, prípojok a vedeniach médií, protipožiarnych zariadení. Tieto informácie sú nevyhnutné najmä pre rozhodovanie vlastníkov o ďalšom pláne hospodárenia v bytovom dome, o výške príspevkov do fondu a v neposlednom rade pre kontrolu kvality vykonania úloh, ktoré vlastníci stanovili subjektu vykonávajúcemu správu.
V prípade výkonu správy bytového domu správcom je presnejšie určenie rozsahu a obsahu správy o činnosti správcu na základe § 8a ods. 1 písm. f) zákona o vlastníctve bytov obsahovou náležitosťou zmluvy o výkone správy.
Upozornenie !
Na prvý pohľad sa môže javiť, že dochádza k prekrývaniu sa niektorých častí obsahu správy a vyúčtovania, najmä v časti správy o finančnom hospodárení bytového domu. Podstatný rozdiel je v tom, že vyúčtovanie je povinne vykonávané na konkrétny jeden byt, kým predmetom správy o finančnom hospodárení je celý bytový dom.
2. Vyúčtovanie použitia fondu
Z vyúčtovania použitia fondu prevádzky, údržby a opráv (ďalej aj „fond“) by malo byť zrejmé, koľko preddavkov vlastník odviedol do fondu a koľko finančných prostriedkov bolo z fondu vynaložených. V prípade existencie úveru prijatého vlastníkmi by malo byť z vyúčtovania zrejmé, koľko z úveru bolo už splatené.
Na rozdiel od ďalej uvádzaných platieb za poskytované plnenia, preddavky do fondu nie sú preddavkami v pravom slova zmysle. Sú len platbami, resp. sporením, ktorého vyúčtovaním môže byť len informácia, či bolo platené tak, ako sa dohodlo.
...