Zdaňovacie obdobie roku 2024 sa pomaly, ale isto blíži ku koncu, preto je vhodný čas pripomenúť si, aké koncoročné povinnosti čakajú platiteľov DPH v decembri 2024. Zmeny, ktoré sú schválené a budú platiť s účinnosťou od 1. 1. 2025, nebudú platitelia na konci roka 2024 zohľadňovať.
Aj bez týchto výrazných zmien (od 2025) si musí platiteľ uvedomiť, že na konci roka má vo väzbe na daň z pridanej hodnoty otestovať, či mu vznikajú nejaké povinnosti. Ak áno, musí si ich v poslednom zdaňovacom období roka 2024 splniť. Nemusí ísť len o povinnosť, platiteľovi môže v súvislosti s povahou jeho podnikateľských výstupov vzniknúť nárok na vyžiadanie si dane v poslednom zdaňovacom období roku 2024.
V článku sa na úvod zameriame na to, koho sa tieto povinnosti týkajú a aké podmienky musia byť splnené, aby pre platiteľa DPH vznikli povinnosti na konci roka v súvislosti s daňou. Postupne si preberieme jednotlivé povinnosti nielen z teoretického hľadiska, pričom vysvetlíme, na akých právnych ustanoveniach sú založené, ale aj na praktických príkladoch, aby bolo ich pochopenie jednoduchšie.
Vymedzenie legislatívneho rámca:
- zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej len „zákon o DPH“) –definuje, kto, aké plnenie, kedy a za akých podmienok vznikajú platiteľovi DPH povinnosti v súvislosti s koncom zdaňovacieho obdobia,
- zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve (ďalej len „ZoÚ“) a postupy účtovníctva –definujú zaúčtovanie účtovných prípadov väzbe na jednotlivé prípady,
- zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (ďalej len „ZDP“) – definuje daňové posúdenie nákladov a príjmov vzniknutých z titulu koncoročných povinností platiteľa DPH,
- zákon č. 50/1976 Zb. – stavebný zákon sa v niektorých ustanoveniach priamo odvoláva na termíny stavebného zákona, najmä vo väzbe na zadefinovanie investičného majetku.
Prečo musí platiteľ dane na konci roka riešiť DPH?
Dôvodom, prečo niektoré účtovné jednotky musia na konci roka riešiť svoje daňové povinnosti, je snaha štátu zabezpečiť vyvážený finančný dosah – či už na verejný rozpočet, alebo priamo na účtovné jednotky. V zákone o DPH sú preto stanovené pravidlá, ktoré bránia tomu, aby bol štát alebo účtovná jednotka v danej situácii znevýhodnená či finančne poškodená. Koncoročné úpravy DPH sa na prvý pohľad môžu javiť ako nevýhodné, pretože sú často vnímané len ako ďalší finančný výdavok smerom k štátu. To však nie je celkom správne. V skutočnosti ide o korekciu vrátenia dane, ak sa pôvodne uplatnený odpočet už nebude využívať na podnikateľské účely, alebo sa zmení pomer jej využitia. Nebolo by férové, ak by si platiteľ DPH ponechal celú odpočítanú sumu, ak sa účel jej využitia zmenil.
V podnikateľskom prostredí však často nastávajú aj opačné situácie, kedy si platiteľ DPH pri obstaraní majetku nemohol uplatniť odpočet dane – napríklad preto, že majetok využíval na oslobodené plnenia. Časom sa však okolnosti môžu zmeniť, a ak platiteľ DPH následne predá majetok s daňou alebo ho začne využívať na podnikanie so zdanenými výstupmi, získa právo požiadať štát o alikvotnú časť dane späť.
Hlavnou myšlienkou tohto systému je zabezpečiť spravodlivosť pri uplatňovaní odpočtu DPH. Platiteľ si tak môže odpočítať práve ten podiel dane, ktorý reálne pripadá na podnikateľské aktivity s výstupmi zaťaženými daňou.
Odpočítanie dane a jej úprava po odpočítaní
Zjednodušene povedané, princíp úpravy odpočítanej dane vychádza zo situácie, kedy si platiteľ DPH uplatnil odpočet dane na vstupe pri obstaraní tovaru alebo služby. Je dôležité, aby bola daň na faktúre správne uvedená, teda, aby dodávateľovi vznikla povinnosť odviesť daň. Podmienkou na uplatnenie práva odpočítať daň je väzba na zdaniteľné výstupy s daňou, tzn. že daný vstup bude slúžiť na zdanené výstupy platiteľa DPH.
Ak sa počas zdaňovacieho obdobia situácia zmení a majetok, pri ktorom platiteľ pôvodne uplatnil odpočet, už neslúži na zdanené výstupy, je potrebné na konci roka upraviť odpočítanú daň. To platí aj v prípadoch, keď bol pri obstaraní majetku odpočet uplatnený len čiastočne, ale počas roka sa zmenil pomer jeho využitia medzi podnikateľské účely a iné aktivity. Rozsah, v akom je potrebná úprava odpočítanej dane, je stanovený zákonom o DPH. Každý platiteľ dane tak musí na konci roka testovať, či odpočítaná daň zodpovedá rozsahu použitia na podnikanie, či sa mu nezmenili výstupy a podľa toho si buď splniť povinnosť odviesť dodatočne daň, alebo si uplatniť právo na vyžiadanie si dodatočnej dane.
Platiteľ tak testuje, či v danom zdaňovacom období zmenil účel využitia investičného majetku. Ak nie, tak nemá povinnosti vo väzbe na koncoročné úpravy dane, pretože nenastali u neho skutočnosti zakladajúce túto úpravu. Ak však platiteľovi DPH pri investičnom majetku nastala zmena účelu, potom je to práve on, kto musí riešiť koncoročné povinnosti vo väzbe na zákon o DPH. Povinnosti je povinný si splniť v poslednom zdaňovacom období postupom, ako definuje zákon o DPH.
Uvedené je veľmi zjednodušeným návodom, ako postupovať na konci roka a týka sa viacerých situácií popísaných v zákone o DPH. V ďalších kapitolách si jednotlivé pojmy a povinnosti podrobne vysvetlíme, prejdeme na presnejšiu odbornú terminológiu a pridáme konkrétne príklady, ktoré pomôžu pri praktickej interpretácii týchto úprav.
Poznámka:
Úpravy odpočítanej dane, ktoré vznikli z objektívnych dôvodov, tzn. ktoré vyplývajú zo zmeny účelu využitia majetku, sa vykonávajú v poslednom zdaňovacom období roka, v ktorom k zmene došlo.
Naopak, ak ide o opravu chyby, napríklad v prípade neoprávneného odpočtu dane, nesprávne stanovenej výšky odpočtu alebo odpočtu v nesprávnom zdaňovacom období, platiteľ DPH je povinný vykonať túto opravu v pôvodnom zdaňovacom období – teda v období, v ktorom vznikla daňová povinnosť týkajúca sa príslušného plnenia.
Koho sa týkajú koncoročné povinnosti vo väzbe na DPH?
V poslednom zdaňovacom období riešia koncoročné povinnosti (ale aj právo žiadať daň späť) všetci platitelia dane. Každý platiteľ by si mal overiť, či mu nastali skutočnosti zakladajúce povinnosť alebo právo vo väzbe k dani alebo nie. Ak takéto skutočnosti nenastali, nerieši na konci roka nič. Ak áno, potom uplatní príslušné ustanovenie zákona o DPH a splní si povinnosť alebo má možnosť uplatniť právo.
Platiteľom DPH je subjekt registrovaný podľa § 4, § 4a, § 5 zákona o DPH. Platiteľom podľa § 4 zákona o DPH sa stane subjekt povinne po prekročení stanoveného limitu obratu (k 11/2024 je to suma 49 790 eur). Ak mu v nadväznosti na § 4 zákona o DPH vnikne registračná povinnosť, má povinnosť požiadať o registráciu a správca dane ho v zákonnej lehote zaregistruje za platiteľa DPH. Rovnako ide aj o subjekty dobrovoľne registrované za platiteľa DPH a tiež o prípady zákonnej registrácie. ...