JUDr. Samuel Marr, LL.M je absolventom Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, rovnako je nositeľom postgraduálneho profesijného titulu LL.M a taktiež má za sebou dlhoročné skúsenosti z profesionálneho pôsobenia v pozícii orgánu činného v trestnom konaní. V súčasnosti pôsobí na Katedre trestného práva, kriminológie a kriminalistiky PF UK a v rezorte prokuratúry. Je autorom niekoľko desiatok odborných článkov, vedeckých štúdií a pravidelne sa zúčastňuje na národných a medzinárodných vedeckých konferenciách.
Príspevok zvýrazňuje potrebu úzkej kooperácie polície a prokuratúry pri vyšetrovaní nedovoleného ozbrojovania a obchodovania so zbraňami. Približuje relevantnú organizačnú štruktúru špecializovaných útvarov polície a ich spôsobilosti, pričom neopomína reflektovať ich praktické problémy. V tejto spojitosti venujeme vyčerpávajúci výkladový oblúk informačným systémom Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len ,,IS MV SR“), významným pri vyšetrovaní anticipovanej trestnej činnosti. Sme presvedčení, že fundamentálna znalosť práce s predmetnými IS by mala tvoriť ,,povinnú výbavu“ prokurátora vykonávajúceho dozor a nesporne tak i dohľad nad týmto druhom trestnej činnosti. V druhej časti príspevku komparujeme legalizanta, normatívne reglementovaného v tzv. Policajnom zákone s jeho trestno-procesným ekvivalentom - agentom. V tejto časti autor obiter dictum prezentuje svoje právne úvahy o proporcionalite použitia agenta v porovnaní s inými trestno-procesnými inštitútmi, príkladmo priestorovým odposluchom. Samotným záverom autor prezentuje svoj subjektívny právny názor na správne právne kvantifikovanie hodnôt zbraní na ,,čiernom trhu“.
1. Úvod
Myšlienka – názor autora o potrebe úzkej kooperácie Policajného zboru (ďalej len ,,PZ“), osobitne špecializovaných útvarov a prokuratúry je determinovaná charakterom, neskôr v texte v podrobnostiach analyzovanej trestnej činnosti nedovoleného ozbrojovania a obchodovania so zbraňami. Tejto možno bez zdĺhavého teoretizovania priradiť prívlastky ako sofistikovaná, latentná či náročná z hľadiska skutkového ako i právneho. Práve z tohto dôvodu táto „predstavuje trestnoprávnu kategóriu spoločensky škodlivého a nebezpečného správania, ktoré je nutné potláčať.“HAJDÚKOVA, T. – KOVÁCS, T.: Kvantitatívna analýza náročnosti prípravného konania z hľadiska jeho trvania pre obzvlášť závažné zločiny na území Slovenskej republiky In: Policajná teória a prax, 2021, č. 2, s. 3
Práve preto je jej vyšetrovanie a tiež operatívne vykonávanie úkonov (toto považujeme za priam esenciálne) spravidla v pôsobnosti špecializovaných útvarov PZ. Ich kvalifikovaný, náležite vyškolený personálny substrát a tiež materiálno-technické vybavenie umožňuje ,,aspoň, ako tak“ vyrovnane potierať túto formu trestnej činnosti. Žiaľ, je potrebné úprimne konštatovať, že ani v roku 2024 nie je možné kvalitatívnu úroveň empírie s používaním najmodernejších informačno-technických prostriedkov zo strany PZ porovnávať napríklad s Veľkou Britániou a pod. Rovnako ako pri každom orgáne verejnej moci sú negatívnymi faktormi personálna poddimenzovanosť, či nedostatočný objem z rozpočtovej kapitoly MV SR vyčlenených finančných prostriedkov. V rámci fondu vnútornej bezpečnosti ako nástroja finančnej podpory policajnej spolupráce, predchádzania trestnej činnosti a krízového riadenia (ISF Police) bolo viackrát komunikované, že posilnenie ...