HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Odsúhlasenie metódy transferového oceňovania – APA

Inštitút odsúhlasenia metódy transferového oceňovania, ktorý je upravený v zákone o dani z príjmov, umožňuje daňovým subjektom písomne požiadať správcu dane o vydanie rozhodnutia o odsúhlasení použitia konkrétnej metódy transferového oceňovania (APA – Advance Pricing Arrangement). V tomto príspevku sa venujeme rozboru inštitútu rozhodnutia o odsúhlasení použitia metódy transferového oceňovania, pričom sa zameriavame na definíciu tohto nástroja v Smernici OECD o transferovom oceňovaní z roku 2017 a tiež v slovenskej právnej úprave.

Autori: JUDr. PhDr. Michal Kočiš, PhD. LL.M.
Právny stav od: 1. 1. 2018
Dátum publikácie: 17. 9. 2020
Prameň: Dane a účtovníctvo / DaÚ - 2020 / DaÚ - 9/2020
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov



Úvod:

Uplatňovanie noriem transferového oceňovania je z hľadiska charakteristiky jeho základných inštitútov možné označiť ako komplexný a cieľavedomý proces realizácie a aplikácie práva. Vzhľadom na šírku ekono­mic­ko-práv­nych otázok vznikajúcich v súvislosti s transferovým oceňovaním a osobitosť obchodných vzťahov medzi závislými osobami je možné predvídať vysokú mieru odbornej a časovej náročnosti stanovenia transferových cien v súlade s princípom nezávislého vzťahu.

Nevyhnutnosť zohľadnenia tejto skutočnosti bola v zákone o dani z príjmov zvýraznená sprísnením povinnosti daňových subjektov predložiť dokumentáciu o transferovom oceňovaní správcovi dane alebo Finančnému riaditeľstvu SR do 15 dní od jej vyžiadania. Je preto vhodné venovať pozornosť tým inštitútom práva transferového oceňovania, ktoré sú spôsobilé znižovať mieru komplexnosti procesu stanovenia transferových cien a súčasne prispievať k efektívnosti uplatňovania noriem transferového oceňovania. Takto formulované ciele právnej regulácie je podľa nášho názoru potrebné považovať okrem iného aj za jedno z východísk formovania slovenského vnútroštátneho práva transferového oceňovania a zároveň za kritérium jeho správneho nastavenia.

Vyjadrenie týchto požiadaviek na právnu reguláciu transferového oceňovania je možné vidieť predovšetkým v inštitúte odsúhlasenia metódy transferového oceňovania, ktorý je upravený v § 18 zákona o dani z príjmov a umožňuje daňovým subjektom písomne požiadať správcu dane o vydanie rozhodnutia o odsúhlasení použitia konkrétnej metódy transferového oceňovania (ďalej tento inštitút označujeme aj ako APA – Advance Pricing Arrangement alebo opatrenie predchádzajúce oceneniu). Túto žiadosť je potrebné podať v zákonom stanovenej lehote a jej prílohou má byť dokumentácia o transferovom oceňovaní. Vzhľadom na možnosť pokrytia viacerých zdaňovacích období vytvára tento právny inštitút priestor na jednotné riešenie transferového oceňovania dotknutého daňového subjektu v dlhšom časovom horizonte.

Zároveň je však možné identifikovať aj viaceré okruhy problematických otázok, ktoré vytvárajú priestor na diskusiu o ďalšom vývoji tohto právneho inštitútu.

V tomto príspevku sa venujeme rozboru inštitútu rozhodnutia o odsúhlasení použitia metódy transferového oceňovania, pričom sa zameriavame na definíciu tohto nástroja v Smernici OECD o transferovom oceňovaní z roku 2017 a tiež v slovenskej právnej úprave. Následne sa venujeme rozboru výhod a nevýhod spojených s uplatnením tohto špecifického postupu na zabezpečenie súladu s princípom nezávislého vzťahu, čo môže daňovým subjektom poskytnúť praktickú pomôcku pri rozhodovaní o podaní žiadosti o APA.

Obsah:

1. Odsúhlasenie metódy podľa Smernice OECD

2. Odsúhlasenie metódy podľa zákona o dani z príjmov

2.1. Žiadosť o vydanie APA

2.2. Lehota na podanie žiadosti

2.3. Druhy APA

2.4. Dotknuté zdaňovacie obdobia

2.5. Náležitosti žiadosti o vydanie APA

2.6. Poplatok za vydanie APA

2.7. Odsúhlasenie, nevyhovenie a zrušenie APA

2.8. Rozsah odsúhlasenia metódy

2.9. Žiadosť o APA a riziko daňovej kontroly

2.10. APA a stála prevádzkareň

3. Priebeh odsúhlasenia metódy transferového oceňovania

3.1. Zhromažďovanie údajov

3.2. Predbežné rokovanie

3.3. Podanie žiadosti

3.4. Analýza a vyhodnotenie

3.5. Vydanie rozhodnutia

3.6. Monitorovanie schválenej APA

4. Osobitosti odsúhlasenia metódy transferového oceňovania

Nevýhody APA

Výhody APA

5. Zhrnutie

1. Odsúhlasenie metódy podľa Smernice OECD

Smernica OECD hovorí v tejto súvislosti o tzv. opatreniach predchádzajúcich oceneniu, t. j. Advance Pricing Arrangement (bežne v praxi označované ako APA). V Smernici OECD je APA definovaná ako opatrenie, ktoré s časovým predstihom (t. j. pred uskutočnením kontrolovanej transakcie) určuje vhodné usporiadanie jednotlivých prvkov transferového oceňovania, a to metódu, porovnateľné transakcie a prípadné úpravy na zvýšenie porovnateľnosti a tiež odhady ďalšieho vývoja.

Tieto vopred odsúhlasené prvky majú slúžiť na zadefinovanie transferového oceňovania počas stanoveného časového obdobia smerom do budúcnosti. Smernica OECD predpokladá, že APA je formálne iniciovaná zo strany daňového subjektu a spravidla vyžaduje negociáciu medzi daňovým subjektom (t. j. jednou alebo viacerými závislými osobami) a správcom dane (jedného alebo viacerých štátov). Účelom APA je doplniť tradičné administratívne nástroje, súdne nástroje a nástroje zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia, ktoré slúžia na riešenie problematických aspektov transferového oceňovania.

Ako uvádza Smernica OECD, APA sa môže ukázať ako vhodný inštitút tam, kde klasické nástroje transferového oceňovania zlyhávajú alebo kde je ich uplatnenie problematické. Inštitút APA sa objavil aj v odporúčaniach OECD v rámci akcie č. 14 BEPS akčného plánu, v zmysle ktorého by mali štáty zaviesť vydávanie bilaterálnych APA s cieľom zabezpečenia vyššej miery istoty u dotknutých daňových jurisdikcií, zníženia rizika dvojitého zdanenia a proaktívneho znižovania sporov vzniknutých z transferového oceňovania.1)

Smernica OECD v súvislosti s odhadmi ďalšieho vývoja využívaných v APA dáva do pozornosti niektoré skutočnosti, ktoré by mali byť pri rozhodovaní o APA zohľadnené:2)

  • Uvádza sa, že spoľahlivosť akejkoľvek predpovede alebo odhadu ďalšieho vývoja použitého v rámci APA závisí od samotnej povahy takejto ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: JUDr. PhDr. Michal Kočiš, PhD. LL.M.

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.