HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Možnosti mediácie pri riešení spotrebiteľských sporov

Popri súdnych možnostiach sa čoraz intenzívnejšie začínajú v kontexte spotrebiteľských sporov presadzovať ich alternatívne riešenia, okrem iného mediácia. Jej primárnym poslaním je pomôcť vytvoriť rovnováhu medzi pozíciou spotrebiteľa – väčšinou slabšieho a zraniteľnejšieho zmluvného článku a dodávateľa – akčnejšieho a ofenzívnejšieho partnera s tendenciou diktovať podmienky a nastavovať pravidlá hry. A to nielen pri uzatváraní kontraktov, ale predovšetkým pri prípadných problémoch a reklamáciách. Jednou z najvyšších pridaných hodnôt a benefitov mediácie spotrebiteľských sporov je hľadanie spoločných vzájomne výhodných riešení s pozitívnym vplyvom nielen na ochranu spotrebiteľa či budúcu spoluprácu medzi obidvomi stranami, ale aj na zachovanie dobrého mena dodávateľa v rámci jeho ďalšieho podnikania.

Autori: JUDr. František Kutlík
Právny stav od: 1. 1. 2021
Dátum publikácie: 20. 8. 2021
Prameň: Personálny a mzdový poradca podnikateľa / PMPP - 2021 / PMPP - 12-13/2021
Oblasti práva:
Obchodné právo / Hospodárstvo a hospodárenie, ekonomika / Ochrana spotrebiteľa
Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Riešenie pracovno - právnych sporov



Obsah

„Spotrebitelia sú štatistiky. Zákazníci sú ľudia.“

Stanley Marcus, americký obchodník

Popri súdnych možnostiach sa čoraz intenzívnejšie začínajú v kontexte spotrebiteľských sporov presadzovať ich alternatívne riešenia, okrem iného mediácia. Jej primárnym poslaním je pomôcť vytvoriť rovnováhu medzi pozíciou spotrebiteľa – väčšinou slabšieho a zraniteľnejšieho zmluvného článku a dodávateľa – akčnejšieho a ofenzívnejšieho partnera s tendenciou diktovať podmienky a nastavovať pravidlá hry. A to nielen pri uzatváraní kontraktov, ale predovšetkým pri prípadných problémoch a reklamáciách. Jednou z najvyšších pridaných hodnôt a benefitov mediácie spotrebiteľských sporov (ďalej len: „MSS“) je hľadanie spoločných vzájomne výhodných riešení s pozitívnym vplyvom nielen na ochranu spotrebiteľa či budúcu spoluprácu medzi obidvomi stranami, ale aj na zachovanie dobrého mena dodávateľa v rámci jeho ďalšieho podnikania.

Obsah:

Aplikačný priestor MSS

Najčastejšie otázky účastníkov MSS

Dve pozície aktivity mediátora v kontexte MSS

Neprijateľné podmienky v spotrebiteľských zmluvách

Civilný sporový poriadok a ochrana spotrebiteľa

Aplikačný priestor MSS

MSS umožňuje riešenie spotrebiteľského sporu s pomocou tretej nestrannej osoby – mediátora, ktorou je odborník zapísaný v zozname vedenom Ministerstvom spravodlivosti SR. Vo svojej činnosti sa pohybuje na právnej platforme zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len: „zákon o mediácii“), čerpá z mediačnej praxe v spotrebiteľskej agende a súčasne využíva skúsenosti z prostredia spotrebiteľskej mediácie v krajinách EÚ.

Prostredníctvom mediátora budú obidve strany, spotrebiteľ i dodávateľ, hľadať riešenia počas dobrovoľného, neformálneho a neverejného konania, ktoré by malo vyústiť do záverečnej dohody o mediácii. Jej výsledkom je najčastejšie:

  • vrátenie peňazí spotrebiteľovi v plnej výške;
  • vrátenie v nižšej čiastke, ako bola kúpna cena tovaru/služby (dodatočná zľava);
  • výmena tovaru za rovnaký, ale nepoškodený druh;
  • výmena za iný druh podľa výberu spotrebiteľa;
  • oprava na náklady predajcu;
  • poskytnutie iných výhod a bonusov pre spotrebiteľa;
  • akceptácia výsledkov odborného posúdenia.

MSS volia strany v prípade, ak:

  • nemajú primárny záujem na riešení podľa právneho aspektu sporu (tak ako ho chápeme v súdnom konaní), ale na tom, aby bol celý proces orientovaný na zblí­ženie ich stanovísk a zohľadnenie ich pocitov, postojov a potrieb;
  • majú záujem na vydiskutovaní svojho postoja k sporu a objasnení príčin nedorozumenia;
  • majú záujem zachovať, respektíve znovu vybudovať korektné až priateľské vzťa­hy;
  • pri cezhraničnej MSS sa nechcú zaoberať otázkou rozhodného práva pre riešenie ich sporu;
  • nemajú až tak výrazný záujem, aby výsledok mediácie bol v súlade s právnym názorom na vec ich advokátov/ právnych zástupcov;
  • natoľko im záleží na korektnom výsledku, že pred autoritatívnym rozhodnutím civilného/ rozhodcovského súdu či inej kompetentnej inštitúcie dajú prednosť vzájomnej dohode.

Príklad:

Spor stavebníka Andreja B. proti stavebnej firme XXX na základe zmluvy o dielo na výstavbu rodinného domu pri Bratislave.

V predmete zmluvy bola jasne definovaná technológia spevneného krytu základov vzhľadom na skutočnosť, že dom sa stavia v zóne s vysokou hladinou spodných vôd. Pri bežnej kontrole stavebného denníka zistil pán B., že do základov neboli vložené izolačné materiály tak, ako boli uvedené v zmluve. Okamžite žiadal stavbu zastaviť a tento technologický postup doplniť. Staviteľ to odmietol s tým, že to už nie je možné, že na to jeho stavbyvedúci jednoducho zabudol, ale že túto ochranu proti vlhnutiu základov urobia vo vonkajšom obale základov, čo je vraj ešte účinnejšie a „sú na to modernejšie technológie.“

Vec pán B. konzultoval s odborníkom, ktorý zmenu technológie odmietol a poradil mu, aby trval na pôvodnom riešení alebo odstúpil od zmluvy. Staviteľ reagoval tvrdením, že existovalo viac technologických postupov, použitý bol jeden z nich, ale trvá na tom, že aktuálne riešenie vonkajšej ochrany základov je kvalitnejšie, modernejšie ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: JUDr. František Kutlík

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.