„Spotrebitelia sú štatistiky. Zákazníci sú ľudia.“
Stanley Marcus, americký obchodník
Popri súdnych možnostiach sa čoraz intenzívnejšie začínajú v kontexte spotrebiteľských sporov presadzovať ich alternatívne riešenia, okrem iného mediácia. Jej primárnym poslaním je pomôcť vytvoriť rovnováhu medzi pozíciou spotrebiteľa – väčšinou slabšieho a zraniteľnejšieho zmluvného článku a dodávateľa – akčnejšieho a ofenzívnejšieho partnera s tendenciou diktovať podmienky a nastavovať pravidlá hry. A to nielen pri uzatváraní kontraktov, ale predovšetkým pri prípadných problémoch a reklamáciách. Jednou z najvyšších pridaných hodnôt a benefitov mediácie spotrebiteľských sporov (ďalej len: „MSS“) je hľadanie spoločných vzájomne výhodných riešení s pozitívnym vplyvom nielen na ochranu spotrebiteľa či budúcu spoluprácu medzi obidvomi stranami, ale aj na zachovanie dobrého mena dodávateľa v rámci jeho ďalšieho podnikania.
Obsah:
Aplikačný priestor MSS
Najčastejšie otázky účastníkov MSS
Dve pozície aktivity mediátora v kontexte MSS
Neprijateľné podmienky v spotrebiteľských zmluvách
Civilný sporový poriadok a ochrana spotrebiteľa
Aplikačný priestor MSS
MSS umožňuje riešenie spotrebiteľského sporu s pomocou tretej nestrannej osoby – mediátora, ktorou je odborník zapísaný v zozname vedenom Ministerstvom spravodlivosti SR. Vo svojej činnosti sa pohybuje na právnej platforme zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len: „zákon o mediácii“), čerpá z mediačnej praxe v spotrebiteľskej agende a súčasne využíva skúsenosti z prostredia spotrebiteľskej mediácie v krajinách EÚ.
Prostredníctvom mediátora budú obidve strany, spotrebiteľ i dodávateľ, hľadať riešenia počas dobrovoľného, neformálneho a neverejného konania, ktoré by malo vyústiť do záverečnej dohody o mediácii. Jej výsledkom je najčastejšie:
- vrátenie peňazí spotrebiteľovi v plnej výške;
- vrátenie v nižšej čiastke, ako bola kúpna cena tovaru/služby (dodatočná zľava);
- výmena tovaru za rovnaký, ale nepoškodený druh;
- výmena za iný druh podľa výberu spotrebiteľa;
- oprava na náklady predajcu;
- poskytnutie iných výhod a bonusov pre spotrebiteľa;
- akceptácia výsledkov odborného posúdenia.
MSS volia strany v prípade, ak:
- nemajú primárny záujem na riešení podľa právneho aspektu sporu (tak ako ho chápeme v súdnom konaní), ale na tom, aby bol celý proces orientovaný na zblíženie ich stanovísk a zohľadnenie ich pocitov, postojov a potrieb;
- majú záujem na vydiskutovaní svojho postoja k sporu a objasnení príčin nedorozumenia;
- majú záujem zachovať, respektíve znovu vybudovať korektné až priateľské vzťahy;
- pri cezhraničnej MSS sa nechcú zaoberať otázkou rozhodného práva pre riešenie ich sporu;
- nemajú až tak výrazný záujem, aby výsledok mediácie bol v súlade s právnym názorom na vec ich advokátov/ právnych zástupcov;
- natoľko im záleží na korektnom výsledku, že pred autoritatívnym rozhodnutím civilného/ rozhodcovského súdu či inej kompetentnej inštitúcie dajú prednosť vzájomnej dohode.
Príklad:
Spor stavebníka Andreja B. proti stavebnej firme XXX na základe zmluvy o dielo na výstavbu rodinného domu pri Bratislave.
V predmete zmluvy bola jasne definovaná technológia spevneného krytu základov vzhľadom na skutočnosť, že dom sa stavia v zóne s vysokou hladinou spodných vôd. Pri bežnej kontrole stavebného denníka zistil pán B., že do základov neboli vložené izolačné materiály tak, ako boli uvedené v zmluve. Okamžite žiadal stavbu zastaviť a tento technologický postup doplniť. Staviteľ to odmietol s tým, že to už nie je možné, že na to jeho stavbyvedúci jednoducho zabudol, ale že túto ochranu proti vlhnutiu základov urobia vo vonkajšom obale základov, čo je vraj ešte účinnejšie a „sú na to modernejšie technológie.“
Vec pán B. konzultoval s odborníkom, ktorý zmenu technológie odmietol a poradil mu, aby trval na pôvodnom riešení alebo odstúpil od zmluvy. Staviteľ reagoval tvrdením, že existovalo viac technologických postupov, použitý bol jeden z nich, ale trvá na tom, že aktuálne riešenie vonkajšej ochrany základov je kvalitnejšie, modernejšie ...