HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dosahy zvýšenia minimálnej mzdy na rok 2017

Na úvod parafráza známeho výroku: kde nie je vôľa, tam nie je cesta. Tento rok je už deviaty v poradí, kedy sa sociálni partneri nedokázali dohodnúť na sume minimálnej mzdy na nasledujúci rok. Pritom zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) im dáva dostatočný časový priestor, vymedzuje aj hlavné kritériá, ku ktorých vývoju sa pri rokovaní má prihliadať, a ustanovuje orientačný mechanizmus úpravy sumy minimálnej mzdy na nasledujúci rok záväzný pre Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej „ministerstvo“).

Autori: Ing. Viliam Višňovský
Právny stav od: 1. 12. 2016
Právny stav do: 1. 1. 2018
Dátum publikácie: 16. 12. 2016
Prameň: Personálny a mzdový poradca podnikateľa / PMPP - 2017 / PMPP - 2-3/2017
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Odmena za prácu, mzda, plat



Obsah

Keďže k dohode o sume mesačnej minimálnej mzdy na rok 2017 pre nezmieriteľné stanoviská zástupcov zamestnávateľov a zástupcov zamestnancov nedošlo ani na rokovaní Hospodárskej a sociálnej rady Slovenskej republiky dňa 4. októbra 2016, o jej výške opäť rozhodla vláda Slovenskej republiky.

Stalo sa tak 12. októbra 2016, kedy vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) schválila návrh ministerstva na zvýšenie sumy mesačnej minimálnej mzdy od 1. januára 2017 zo 405 eur na 435 eur mesačne. Minimálna mzda v eurách na hodinu sa zvýši na rovných 2,50 eura. V Zbierke zákonov je toto nariadenie vlády SR zverejnené pod poradovým číslom 280/2016 Z. z

Posúdenie nárastu minimálnej mzdy oproti roku 2016

V roku 2016 bola mesačná minimálna mzda ustanovená nariadením vlády SR č. 279/2016 Z. z. v sume 405 eur. Je vhodné pripomenúť, že ministerstvo pred rokom predložilo sociálnym partnerom a následne vláde návrh na sumu 400 eur mesačne, avšak vláda rozhodla o ustanovení minimálnej mzdy v sume 405 eur mesačne. Medziročné zvýšenie minimálnej mzdy predstavovalo 25 eur mesačne, čo bol nárast o 6,58 %.

Podľa prognózy Inštitútu finančnej politiky Ministerstva financií (ďalej „IFP“) z 19. septembra 2016 sa za rok 2016 očakáva priemerná mzda zamestnanca v hospodárstve SR vo výške 908 eur mesačne, medziročné zvýšenie oproti priemernej mzde za rok 2015 vo výške 883 eur bude predstavovať 2,83 %. To znamená, že rast sumy minimálnej mzdy medzi rokom 2016 a 2017 predstihne očakávané zvýšenie priemernej mzdy o cca 3,75 %.

Na budúci rok uvádza prognóza IFP ako očakávanú priemernú mzdu sumu 940 eur mesačne (nárast oproti očakávanej „priemerke“ za tento rok o 3,52 %). Schválené zvýšenie sumy minimálnej mzdy o 30 eur mesačne predstavuje relatívny nárast o cca 7,41 %, teda opäť bude zvýšenie sumy minimálnej mzdy viac ako dvojnásobné oproti predpokladanému nárastu priemernej mzdy za zamestnanca národného hospodárstva.

Mechanizmus úpravy minimálnej mzdy podľa zákona

Pre situáciu, kedy nedôjde k dohode sociálnych partnerov o sume minimálnej mzdy na nasledujúci rok, zákon ustanovuje ministerstvu povinnosť vypracovať návrh nariadenia vlády, ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy určená podľa tzv. valorizačného mechanizmu v § 8 zákona. Podľa tohto ustanovenia musí ministerstvo určiť (navrhnúť) sumu mesačnej minimálnej mzdy na nasledujúci kalendárny rok najmenej vo výške súčinu platnej mesačnej minimálnej mzdy a indexu medziročného rastu priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca podľa Štatistického úradu Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok.

Podľa Štatistického úradu SR medziročný index rastu priemernej mzdy za SR v roku 2015 predstavoval 102,9 %. Spodnou hranicou sumy mesačnej minimálnej mzdy na rok 2017 podľa tohto mechanizmu je suma 416,80 eura mesačne. Vláda má možnosť rozhodnúť nielen o vyššej sume minimálnej mzdy, ale aj o nižšej, keďže spodná hranica je záväzná len pre návrh predložený ministerstvom. Horný „mantinel“ však zákon neupravuje. Ustanovuje iba kritériá, ku ktorých vývoju za posledné dva roky má vláda prihliadať, ktorými je okrem vývoja priemernej mzdy najmä:

  • vývoj zamestnanosti (vrátane vývoja miery nezamestnanosti), ktorý je pomerne priaznivý,
  • vývoj spotrebiteľských cien, ktoré skôr klesajú ako rastú, takže tento ukazovateľ nedáva dôvod na razantné zvyšovanie minimálnej mzdy,
  • vývoj životného minima, ktoré sa už od júla 2016 nezmenilo, pretože jeho úprava je viazaná na rast spotrebiteľských cien,
  • vývoj podielu čistej minimálnej mzdy z čistej priemernej mzdy, ktorým sa hodnotí plnenie Európskej sociálnej charty – revidovanej (ďalej len „ESCh“) v časti, v ktorej Slovenská republika zamestnancovi garantuje právo na odmenu za vykonanú prácu vo výške dostatočnej na to, aby mu zabezpečila dôstojnú životnú úroveň, a
  • vývoj produktivity práce, ktorá síce rastie, avšak z dôvodu zvyšovania počtu zamestnaných osôb rastie podstatne pomalšie ako hrubý domáci produkt.

Vláda je v zmysle zákona povinná prihliadať na celkovú ekonomickú a sociálnu situáciu v ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: Ing. Viliam Višňovský

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace dokumenty

Súvisiace aktuality

Súvisiace vzory

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.