Financovanie škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, a financovanie školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti ObÚ v sídle kraja upravujú nasledovné právne predpisy:
a) zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov,
b) nariadenie vlády SR č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov.
Princípy financovania škôl
Financovanie škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, je od 1. januára 2004 založené na nasledovných princípoch:
a) normatívne financovanie na základe počtu žiakov školy (malo by viesť k racionalizácii siete škôl),
b) transparentnosť,
c) rovnosť všetkých zriaďovateľov škôl – štátnych, samosprávnych, neštátnych,
d) efektívnosť a prehľadnosť rozdeľovania finančných zdrojov,
e) viaczdrojovosť (princíp, ktorý umožňuje školám zvýšiť objem disponibilných prostriedkov a zefektívniť ich vynakladanie).
Pri financovaní škôl sa poskytujú školám v zmysle zákona o financovaní normatívne finančné prostriedky a nenormatívne finančné prostriedky.
1.1. Normatívne Financovanie
Financovanie škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, upravuje zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 597/2003 Z. z.“).
Podrobnosti financovania škôl upravuje nariadenie vlády SR č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 630/2008 Z. z.“).
Cieľom zákona o financovaní bolo:
- Zaviesť normatívny a transparentný systém financovania regionálneho školstva na žiaka.
- Zmeniť centralizovaný systém financovania na dvojstupňový decentralizovaný systém.
- Motivovať zriaďovateľov k efektívnejšiemu využívaniu existujúcich kapacít a finančných zdrojov.
- Podporovať rovnosť všetkých zriaďovateľov škôl – štátnych, samosprávnych, cirkevných i súkromných.
Podľa zákona č. 597/2003 Z. z. sa financujú školy, v ktorých sa žiaci pripravujú na povolanie, v zriaďovateľskej pôsobnosti:
a) obcí, vyšších územných celkov a ObÚ v sídle kraja (ďalej len „verejné školy“),
b) štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti (ďalej len „cirkevné školy“) a
c) inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby (ďalej len „súkromné školy“).
Normatívny spôsob financovania sa uplatňuje od 1. 1. 2004 bez ohľadu na zriaďovateľa pri financovaní týchto škôl:
- základné školy,
- stredné školy,
- základné školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej len „špeciálne základné školy“),
- stredné školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej len „špeciálne stredné školy“),
- odborné učilištia a
- praktické školy.
V školách sa zo ŠR podľa zákona o financovaní:
- Zabezpečuje financovanie výchovno-vzdelávacieho procesu, prevádzky, riešenia havarijných situácií, rekonštrukcií a modernizácií školských objektov a ich vybavenia.
- Prispieva na financovanie rozvoja.
- Prispieva na prístavbu a výstavbu škôl.
Normatívne financovanie v školách sa od roku 2014 nebude týkať tried, ktoré boli otvorené nad rozsah určený podľa osobitného predpisu [§ 4 ods. 2 písm. c) zákona č. 184/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov] a ich nasledujúcich ročníkov.
Podľa § 4 ods. 2 písm. c) zákona č. 184/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov s účinnosťou od roku 2013 samosprávny kraj určuje všeobecne záväzným nariadením po prerokovaní v krajskej rade pre odborné vzdelávanie a prípravu najneskôr do 30. septembra počet tried prvého ročníka stredných škôl financovaných podľa zákona o financovaní vo svojej územnej pôsobnosti pre prijímacie konanie v nasledujúcom školskom roku, a to v súlade s regionálnou stratégiou výchovy a vzdelávania v stredných školách a analýzami a prognózami o vývoji trhu práce. To sa nevzťahuje na 8-ročné gymnáziá v jeho územnej pôsobnosti a stredné školy v jeho územnej pôsobnosti, ktorých zriaďovateľom je obvodný úrad v sídle kraja.
Počet tried prvého ročníka stredných škôl určuje samosprávny kraj aj podľa:
- percentuálneho podielu evidovaných nezamestnaných absolventov na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny vo vzťahu k počtu absolventov strednej školy v danom študijnom odbore alebo učebnom odbore,
- materiálno-technického a priestorového zabezpečenia strednej školy,
- výsledkov monitorovania a hodnotenia kvality výchovy a vzdelávania vykonaných ŠŠI,
- výsledkov hodnotenia externej časti maturitnej skúšky a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky,
- výsledkov teoretickej časti odbornej zložky maturitnej skúšky, praktickej časti odbornej zložky maturitnej skúšky, absolventskej skúšky a záverečnej skúšky,
- percentuálneho podielu prijatých žiakov do 1. ročníka vzhľadom na stanovený počet tried na ...