Zásady rozpočtového hospodárenia
Obec __________ vydáva tieto „Zásady rozpočtového hospodárenia“ (ďalej len „Zásady“).
Čl. 1
Predmet úpravy
1. Zásady upravujú pravidlá rozpočtového procesu, postup pri zostavovaní a schvaľovaní rozpočtu obce, postup pri vykonávaní zmien rozpočtu obce rozpočtovými opatreniami a pravidlá zostavovania a schvaľovania záverečného účtu obce.
2. Zásady určujú pravidlá hospodárenia s rozpočtovými prostriedkami obce a osobitosti rozpočtového hospodárenia obce.
3. Zásady stanovujú zodpovednosť za rozpočtové hospodárenie obce a kontrolu dodržiavania pravidiel hospodárenia s rozpočtovými prostriedkami obce.
Čl. 2
Obsah a členenie rozpočtu obce
1. Rozpočet obce v členení bežný rozpočet, t. j. bežné príjmy a bežné výdavky, kapitálový rozpočet, t. j. kapitálové príjmy a kapitálové výdavky a finančné operácie sa zostaví podľa rozpočtovej klasifikácie, a to do najnižšej úrovne rozpočtovej klasifikácie.
2. Funkčná klasifikácia sa použije v zmysle vyhlášky Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 257/2014 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy. Návrh rozpočtu sa zostaví až do najnižšej úrovne funkčnej klasifikácie.
3. Schéma číselného kódu klasifikácie výdavkov verejnej správy (funkčná klasifikácia):
--------------------- oddiel
| ----------------- skupina
| | ------------- trieda
| | | --------- podtrieda (len v školstve)
| | | |
| | | |
| | | |
xx x x x
Číselný kód funkčnej klasifikácie je pre potreby zostavenia a vykazovania rozpočtu štvorstupňový.
4. Pri návrhu rozpočtu výdavkov sa použije ekonomická klasifikácia schválená opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie č. MF/010175/2004-42 (Finančný spravodajca č. 14/2004) v z. n. p. Ekonomická klasifikácia sa použije do najnižšej úrovne ekonomickej klasifikácie.
5.Schéma číselného kódu ekonomickej klasifikácie:
--------------------- hlavná kategória
| ----------------- kategória
| | ------------- položka
| | | --------- podpoložka
| | | |
| | | |
| | | |
x x x xxx
6. Základným prvkom ekonomickej klasifikácie príjmov a výdavkov je podpoložka (šesťmiestny kód). Zodpovedá určitému druhu príjmov alebo výdavkov vyjadrujúcich náklady na rovnaké vstupy.
Podpoložky, ktoré majú rovnaký ekonomický charakter, tvoria položky (trojmiestny kód), ktoré sa sústreďujú do kategórií a kategórie do hlavných kategórií.
Hlavné kategórie (trojmiestny kód končiaci dvoma nulami) a kategórie (trojmiestny kód končiaci jednou nulou) slúžia najmä makroekonomickým analýzam.
Číslovanie príjmov začína číslicami 1 až 3, číslovanie výdavkov číslicami 6 a 7. Číslovanie príjmových finančných operácií začína číslicami 4 a 5, číslovanie výdavkových finančných operácií číslicou 8.
7. Rozpočet obce obsahuje aj zámery a ciele, ktoré bude obec realizovať z výdavkov rozpočtu obce, tzv. „program obce“. Rozpočet obce sa zostavuje v nasledovnej programovej štruktúre:
- program
- podprogram
- projekt/prvok
Pri zostavovaní programového rozpočtu sa postupuje podľa metodického pokynu ministerstva financií na usmernenie programového rozpočtovania a manuálu k metodickému pokynu týkajúceho sa formulovaniu zámerov, cieľov a merateľných ukazovateľov.
8. V rozpočte obce sa uplatňuje aj číselník „kódovanie zdrojov“. Tento číselník aktualizuje ministerstvo financií v Príručke na zostavenie viacročného rozpočtu na roky ...“.
Komentár:
Postavenie a obsah rozpočtu
Podľa zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy obec zostavuje a schvaľuje viacročný rozpočet v programovej štruktúre, výdavky rozpočtu musia byť rozdelené do programov obce.
Obec musí zostaviť rozpočet v členení na:
- bežný rozpočet, t. j. bežné príjmy a bežné výdavky,
- kapitálový rozpočet, t. j. kapitálové príjmy a kapitálové výdavky,
- finančné operácie
a má povinnosť zostaviť rozpočet podľa rozpočtovej klasifikácie, podľa ktorej sa jednotne určujú a triedia príjmy a výdavky rozpočtu vrátane ich vecného vymedzenia a finančné operácie s finančnými aktívami.
Podľa zákona o obecnom zriadení postup predkladania a schvaľovania rozpočtu obce je plne v kompetencii obecného zastupiteľstva a starostu obce. Tieto orgány obce rozhodujú, v akom rozsahu a v akej štruktúre bude rozpočet schválený, musí byť dodržaná minimálna podmienka schváleného rozsahu rozpočtu na úrovni funkčnej a ekonomickej ...
|