Vzor
Nielen v podnikateľských subjektoch, ale aj v neziskových účtovných jednotkách je žiaduce vypracovať pre potreby svojej činnosti interné smernice. Ich tvorba úzko súvisí so zameraním činnosti mimovládnych organizácií a vychádza z potrieb prevádzky a riadenia týchto účtovných jednotiek. Každá nezisková účtovná jednotka si musí jednotlivé smernice prispôsobiť svojim konkrétnym podmienkam. Tie uvedené interné smernice sú základné, ktoré sú vypracované v súlade so zákonom o účtovníctve a postupmi účtovania pre neziskové účtovné jednotky. Pri vypracovávaní interných smerníc pre konkrétnu neziskovú účtovnú jednotku je potrebné vždy prihliadať aj na príslušný hmotno-právny predpis, podľa ktorého účtovná jednotka vznikla.
Ak sa v internej smernici uvádza neziskovka (označené kurzívou), ide o všeobecný názov pre všetky typy neziskových účtovných jednotiek, ktoré môžu mať rôznu formu – nadácie, neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, občianske združenia, neinvestičné fondy, cirkvi, cirkevné organizácie a podobne. Aj v ďalšom texte, ktorý je písaný kurzívou, sú vyjadrené možnosti, kde je na účtovnej jednotke, aby si zvolila spôsob alebo postup prispôsobený svojim podmienkam a potrebám.
Nie všetky neziskové organizácie majú zamestnancov, preto sa potom interné smernice vzťahujú aj na členov, funkcionárov alebo na pracovníkov v inom pracovnom pomere – dobrovoľníkov a podobne.
Neziskovka, adresa
Systém vedenia účtovníctva a obeh účtovných dokladov
Schválené: (správnou radou, orgán oprávnený schvaľovať interné pravidlá v neziskovke)
Dňa:
Účinnosť od:
Článok I
Úvodné ustanovenia
1. Táto smernica sa riadi ustanoveniami
- zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“),
- opatrenia Ministerstva financií SR zo 14. 11. 2007 č. MF/24342/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnove pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania v znení neskorších predpisov,
- zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“).
2. Táto smernica ustanovuje postup pri spracovaní a obehu účtovných dokladov v jednotlivých organizačných útvaroch tak, aby bola zabezpečená plynulosť prác pri vypracovávaní a účtovaní všetkých účtovných dokladov s cieľom dodržania úplnosti, správnosti a včasnosti vykázania jednotlivých položiek, ktoré sú predmetom účtovníctva.
Článok II
Účtovné doklady
1. Účtovné doklady sú všetky doklady, ktoré sú podkladom pre účtovný zápis účtovných prípadov a musia obsahovať tieto náležitosti:
- slovné a číselné označenie účtovného dokladu,
- popis obsahu účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,
- peňažnú sumu alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
- dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
- dátum uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia,
- podpis osoby zodpovednej za účtovný prípad (tento podpis môže byť v neziskovke nahradený elektronickou výmenou údajov alebo vnútorným kontrolným systémom. Ak nie sú využívané takéto systémy, podpis na účtovnom doklade je povinný, pričom môže mať formu vlastnoručného podpisu alebo môže byť nahradený inou formou podpisu – môže ísť o nejakú formu elektronického podpisu alebo ide o údaje v elektronickej forme, ktoré sú pripojené alebo logicky pridružené k iným údajom v elektronickej forme a ktoré podpisovateľ používa na podpisovanie.).
2. Účtovné doklady sa vyhotovujú v slovenskom jazyku a bez zbytočného odkladu po zistení ...