Smernica o obehu a kontrole účtovných dokladov je vnútorná organizačná a riadiaca norma. Jej účelom je zabezpečiť plynulosť prác pri spracúvaní všetkých účtovných dokladov tak, aby bola zabezpečená preukázateľnosť, úplnosť, správnosť a včasnosť vykázania a použitia finančných prostriedkov.
Údaje účtovnej jednotky
Obchodné meno:
| XXX. spol. s r. o.
|
Sídlo:
| XXXXXX
|
Právna forma:
| XXXXXX
|
IČO:
| XXXXXX
|
DIČ:
| XXXXXX
|
IČ DPH:
| XXXXXX
|
Predmety podnikania:
| XXXXXX
|
SK NACE:
| XXXXXX
|
Zapísaná v Obchodnom registri:
| XXXX, vložka XXX, číslo: XXXXXX
|
Konateľ
| XXXXXX
|
Informácie o obsahu a vypracovaní smernice:
Interné číslo smernice:
| XX/2019
|
Účinnosť smernice:
| XX. XX. 2019
|
Obsah smernice:
| 1. Cieľ smernice
2. Zákonné náležitosti účtovných dokladov
3. Obeh účtovných dokladov
3.1. Vznik účtovného prípadu
3.2. Kontrola formálnej správnosti účtovných dokladov
3.3. Kontrola vecnej správnosti účtovných dokladov
3.4. Príprava pre zaúčtovanie účtovného dokladu
3.5. Zaúčtovanie účtovného dokladu
3.6. Archivácia a skartácia účtovnej dokumentácie
4. Obeh jednotlivých druhov účtovných dokladov
4.1. Došlé dodávateľské faktúry – tuzemské
4.2. Došlé doklady o oprave základu dane – tuzemské
4.3. Došlé dodávateľské faktúry – zahraničné
4.4. Došlé doklady o oprave základu dane – zahraničné
|
Obsah smernice:
| 4.5. Odoslané odberateľské faktúry – tuzemské
4.6. Odoslané doklady o oprave základu dane – tuzemské
4.7. Odoslané odberateľské faktúry – zahraničné
4.8. Odoslané doklady o oprave základu dane – zahraničné
4.9. Zmluvy a objednávky
4.10. Pokladnica
4.11. Bankové účty – výpisy
4.12. Vyúčtovanie cestovných náhrad
4.13. Dlhodobý majetok
4.14. Zásoby
4.15. Interné doklady
4.16. Ostatné pohľadávky
4.17. Ostatné záväzky
4.18. Evidencia, kontrola a obeh dokladov miezd
5. Podpisové vzory
6. Záverečné ustanovenie
|
Použité právne predpisy:
| – Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov
– Opatrenie MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov
– Zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach v znení neskorších predpisov
– Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov
– Vyhláška Ministerstva vnútra SR č. 628/2002 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o archívoch a registratúrach
|
Dátum spracovania smernice:
| XX. XX. 2019
|
Aktualizácia smernice (periodicita):
| Ročne k otvoreniu účtovných kníh alebo pri zmene použitia právnych predpisov a potreby ich aktualizácie a transponovanie do smernice.
|
Počet príloh:
| XX
|
Vypracoval:
| XXXXXX
|
Podpis:
|
|
Dátum schválenia smernice:
| XX. XX. 2019
|
Schválil:
| XXXXXX
|
Podpis:
|
|
Znenie smernice
1. Cieľ smernice
Cieľom tejto smernice je určiť povinné náležitosti účtovných dokladov, ich obeh a stanoviť zodpovednosť za účtovné a finančné operácie oprávnených zamestnancov. Definuje a zisťuje sa vecná a formálna správnosť účtovných dokladov vzhľadom na platnú a aktuálnu legislatívu na príslušných účtovných dokladoch. Upravuje sa ich schvaľovanie, úplnosť dokladov, opodstatnenosť účtovných prípadov a povinné prílohy k predmetným účtovným a finančným operáciám.
2. Zákonné náležitosti účtovných dokladov
V zmysle § 10 zákona o účtovníctve je účtovný doklad definovaný ako preukázateľný účtovný záznam, ktorý musí obsahovať tieto náležitosti:
- slovné a číselné označenie účtovného dokladu,
- obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,
- peňažnú sumu alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
- dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
- dátum uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia,
- podpisový záznam osoby (§ 32 ods. 3 zákona o účtovníctve) zodpovednej za účtovný prípad účtovnej jednotky a podpisový záznam osoby zodpovednej za jej zaúčtovanie,
- označenie účtov, na ktorých účtovný prípad zaúčtuje v účtovných jednotkách účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, ak to nevyplýva z programového vybavenia.
Účtovná jednotka je povinná vyhotoviť účtovný doklad bez zbytočného odkladu po zistenej skutočnosti, ktorá sa ním preukazuje, a to tak, aby bolo možno určiť obsah každého jednotlivého účtovného prípadu spôsobom, ktorý je zrozumiteľný v štátnom jazyku a umožňuje jednotlivo a v súvislostiach spoľahlivo a jednoznačne určiť obsah účtovných prípadov.
V nadväznosti na použité účtovné zásady, účtovné metódy a obsah účtovných záznamov v nadväznosti na použité formy účtovných záznamov písomnou formou účtovný záznam vykonaný rukopisom, písacím strojom, tlačiarenskými alebo reprografickými technikami alebo tlačiarenským výstupným zariadením výpočtovej techniky, ktorého obsah je pre fyzickú osobu čitateľný alebo technickú formu účtovný záznam vykonateľný elektronickým, optickým alebo iným spôsobom, ktorý umožňuje jeho prevedenie do písomnej formy; prevedenie do písomnej formy sa nevyžaduje pri podpisovom zázname, ktorého obsahom je vlastnoručný podpis alebo obdobný preukázateľný účtovný záznam v technickej forme.
Obchodný zákonník v § 3a ustanovuje, že každý podnikateľ je povinný vo svojich obchodných listoch a objednávkach vyhotovených v písomnej alebo elektronickej forme (ďalej len obchodné „dokumenty“) uvádzať:
- obchodné meno,
- sídlo alebo miesto podnikania,
- právnu formu právnickej osoby,
- identifikačné číslo, ak je pridelené,
- označenie registra, ktorý podnikateľa zapísal, alebo číslo zápisu,
- ak sa rozhodne uviesť výšku základného imania, musí uviesť aj rozsah jeho splatenia.
3. Obeh účtovných dokladov
Obeh účtovných dokladov popisuje postup fyzického pohybu dokladov od ich vyhotovenia až po úschovu (archiváciu), vymedzenie práv zodpovedných osôb a ich postup pri overení vecnej a formálnej správnosti účtovných dokladov v nadväznosti na postupnosť spracovania dokladov medzi jednotlivými zodpovednými pracovníkmi. Účtovná jednotka musí zabezpečiť prenos dokladov a prijať opatrenia pred ich zneužitím, poškodením, zničením, neoprávnenými zásahmi a neoprávneným prístupom k účtovným dokladom alebo ich odcudzením.
3.1. Vznik účtovného prípadu
Vznik účtovného prípadu podmieňujú externé doklady, ktoré sú do spoločnosti prevzaté priamo od dodávateľov, sú doručené poštou, kuriérskou alebo prepravnou spoločnosťou. Vstupujú do spoločnosti označené identifikačnými údajmi dodávateľa, štátnych inštitúcií, orgánom verejnej správy a finančných inštitúcií, s ktorými spoločnosť prichádza do hospodárskeho styku v zmysle svojej podnikateľskej činnosti.
Interné doklady spoločnosti vstupujú do evidencie a spoločnosti.
Za ich zhotovenie sú zodpovední zamestnanci príslušného odborného úseku, skladu, výroby, technického oddelenia, oddelenia mzdovej a finančnej učtárne a iných interných oddielov spoločnosti v zmysle internej organizačnej štruktúry, ktorá tvorí prílohu č. X.
3.2. Kontrola formálnej správnosti účtovných dokladov
Kontrolu formálnej správnosti účtovných dokladov kontroluje zodpovedný pracovník účtovného oddelenia....................... pred ich zaúčtovaním skontroluje náležitosti dokladu.
3.3. Kontrola vecnej správnosti účtovných dokladov
Súlad vecnej správnosti údajov a skutočností uvedených v účtovných dokladoch a hmotnej reality preveruje peňažnú sumu, množstvo, rozsah práce, dodržiavanie zmluvných podmienok. Vecnú správnosť potvrdí podpisom zodpovedný pracovník. Kontroluje poverený zamestnanec podľa prílohy XX.
3.4. Príprava pre zaúčtovanie účtovného dokladu
Zodpovedný účtovník ............... priradí doklad do príslušnej agendy a opatrí doklad interným číslom podľa účtovného systému v chronologickom poradí podľa poradia, v akom vstupujú do účtovného systému spoločnosti. Na doklade vykoná predkontáciu, t. j. označí účty, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje a opatrí ich podpisom.
Označenie účtovných dokladov, účtovných kníh a ostatných účtovných písomností a ich usporiadanie musí byť uskutočnené tak, aby bolo zrejmé, že sú kompletné a ktorého účtovného obdobia sa týkajú.
Opravy účtovných dokladov, podľa § 34 zákona o účtovníctve, v účtovných knihách a v ostatných účtovných písomnostiach sa vykonajú, ak účtovný záznam je neúplný, nepreukázateľný, nesprávny alebo nezrozumiteľný. Opravy sa musia vykonať tak, aby bolo možné vždy určiť zodpovednú osobu, ktorá je zodpovedná za opravu, ako aj za obsah pôvodného účtovného záznamu.
Na opravu účtovného zápisu treba vždy vyhotoviť účtovný doklad.
3.5. Zaúčtovanie účtovného dokladu
Účtovná jednotka vykoná účtovný zápis v zmysle § 11 zákona č.431/2002 Z. z. v účtovných knihách, ktoré tvoria účtovnú dokumentáciu účtovnej jednotky. Účtovná jednotka je povinná podľa zákona zaznamenávať účtovné zápisy v účtovnom období priebežne, nemôže vykonávať účtovné zápisy mimo účtovných kníh, vykonávať účtovný zápis o skutočnosti, ktorá nevznikla, zatajovať a neúčtovať skutočnosti, ktoré sú predmetom účtovníctva. Doklad sa zaúčtuje v zmysle predkontácie do účtovných kníh. Účtovnú dokumentáciu podľa § 31 tvorí súhrn všetkých účtovných záznamov, ktoré majú:
- Písomnú formu – účtovný záznam vykonaný rukopisom, písacím strojom, tlačiarenským alebo reprografickými technikami alebo tlačiarenským výstupným zariadením výpočtovej techniky, ktorého obsah je pre fyzickú osobu čitateľný.
- Technickú formu – účtovný záznam vykonaný elektronickým, optickým alebo iným spôsobom neuvedeným v písomnej forme, ktorý umožňuje prevedenie do písomnej formy, sa nevyžaduje pri podpisovom zázname, ktorého obsahom je vlastnoručný podpis alebo obdobný preukázateľný účtovný záznam nahrádzajúci vlastnoručný podpis v technickej podobe.
Zaúčtovanie potvrdí podpisom zodpovedným pracovníkom za zaúčtovanie prípadu, uvedie sa dátum, kedy bol zaúčtovaný a spôsobom zaručujúcim trvácnosť pripevní košieľku účtovného prípadu s predkontáciou k účtovnému dokladu.
Jednotlivý a súhrnný účtovný záznam
Jednotlivý účtovný záznam poskytuje informácie o jednej účtovnej alebo hospodárskej informácii, prípadne o jednom účtovnom prípade, skutočnosti o nákupe zásob alebo služieb.
Súhrnný účtovný záznam poskytuje informácie o viackrát opakovaných rovnorodých skutočnostiach. Ako príklad nákup poštovného za určité časové obdobie ako deň, týždeň, najviac však za kalendárny mesiac, a to z dôvodu, že obrat strany Má dať a Dal na jednotlivých účtoch sa musí vykázať minimálne raz za mesiac. V zmysle § 12 ods. 2 zákona o účtovníctve, kde hlavná kniha zahŕňa syntetické účty a analytické účty podľa účtovného rozvrhu a obsahuje najmä tieto údaje:
- stavy účtov ku dňu, ku ktorému sa otvára hlavná kniha,
- súhrnné obraty strany Má dať a strany Dal jednotlivých účtov, minimálne za kalendárny mesiac,
- zostatky účtov a stavy účtov ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.
Z dôvodu preukázateľnosti vedenia účtovníctva je prílohou súhrnného účtovného dokladu rozpis čiastkových účtovných dokladov, malo by ísť o rovnorodé účtovné prípady a originály dokladov týchto prípadov sú
prílohou súhrnného dokladu, ktorým sa vykoná zúčtovanie týchto prípadov. Za súhrnný účtovný doklad sa považuje aj uzávierka e-kasy a je možné tieto prijaté tržby účtovať do kníh raz mesačne, prílohou tohto účtovného prípadu musí byť denný rozpis tržieb podložený závierkou alebo mesačný report e-kasy zo stránky financnasprava.sk.
3.6. Archivácia a skartácia účtovnej dokumentácie
V zmysle ustanovení § 35 zákona č. 431/2002 Z. z. je účtovná jednotka povinná zabezpečiť ochranu účtovnej dokumentácie proti strate, odcudzeniu, zničeniu alebo poškodeniu.
Taktiež je povinná zabezpečiť ochranu použitých technických prostriedkov, nosičov, informácií a programového vybavenia pred ich zneužitím, poškodením, zničením, neoprávnenými zásahmi do nich, neoprávneným prístupom k nim stratou a odcudzením.
Účtovná jednotka je povinná uchovávať účtovnú dokumentáciu:
Účtovné záznamy
| Lehota
|
Účtovná závierka, výkazy vybraných údajov z účtovných závierok (Individuálna účtovná závierka, Konsolidovaná účtovná závierka) a výročná správa
| 10 rokov
nasledujúcich po roku, ktorého sa týka
|
Účtovné doklady, účtovné knihy, zoznamy účtovných kníh, zoznamy číselných znakov alebo iných symbolov a skratiek použitých v účtovníctve, odpisový plán, inventúrne súpisy, inventarizačné zápisy, účtový rozvrh
| 10 rokov
nasledujúcich po roku, ktorého sa týka
|
Účtovné záznamy, ktoré sú nositeľmi informácie, týkajúce sa spôsobu vedenia účtovníctva a ktorými účtovná jednotka dokladuje formu vedenia účtovníctva (písomná/technická forma)
| 10 rokov
nasledujúcich po roku, ktorého sa týka
|
Správa audítora
| 10 rokov
nasledujúcich po roku, ktorého sa týka
|
Ostatné účtovné záznamy
| Doba určená v registratúrnom pláne v zmysle smernice o archivácii účtovných písomností a záznamov číslo XX/2019
|
Účtovná jednotka je povinná pred svojím zánikom alebo pred skončením podnikania alebo jej zárobkovej činnosti zabezpečiť uchovanie účtovných záznamov.
Účtovné záznamy, ktoré sa týkajú správneho konania, trestného konania, súdneho konania alebo iného konania, ktoré sa neskončilo, je povinná v zmysle ustanovení § 36 zákona č. 431/2002 Z. z. uchovávať do konca účtovného obdobia nasledujúceho po účtovnom období, v ktorom sa skončila lehota na ich preskúmanie. Účtovné záznamy, podľa ktorých sa zisťuje alebo preveruje základ dane alebo iné skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane alebo vznik daňovej povinnosti, sa uchovávajú v lehote, podľa tohto zákona najmenej však v lehote na zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane podľa zákona č. 222/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákona č. 105/2004 Z. z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 105/2004 Z. z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov alebo v lehote podľa zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov.
4. Obeh jednotlivých druhov účtovných dokladov
Pri vedení účtovníctva vstupujú do účtovnej jednotky rôzne účtovné doklady, ktoré v zmysle tejto smernice rozdeľuje do jednotlivých kategórií a agend, ktoré sú určené v tejto smernici. Účtovné doklady členíme na:
- vonkajšie účtovné doklady:
- vydané – účtovná jednotka vystupuje ako dodávateľ, vydáva tieto doklady,
- prijaté – účtovná jednotka vystupuje ako odberateľ, prijímateľ, vstupujú do účtovnej jednotky.
- Vnútorné účtovné doklady:
- ide o interné doklady, ktoré zachytávajú vzťahy vo vnútri účtovnej jednotky,
- sú predtlačené tlačivá alebo výstupom ekonomických systémov (pokladničné doklady, príjemky, výdajky, interný doklad),
- účtovná jednotka ich vyhotovuje sama.
Všetky účtovné doklady musia byť vyhotovené včas a správne. Každý účtovný doklad musí účtovná jednotka spracovať. Spracovanie účtovných dokladov možno zahrnúť do týchto činností:
- kontrola a preskúmanie dokladov,
- opatrenie dokladu interným číslom a evidencia,
- zaúčtovanie účtovných dokladov,
- archivácia účtovných dokladov.
Znázornenie procesu obehu účtovných dokladov

4.1. Došlé dodávateľské faktúry – tuzemské
Za tuzemskú dodávateľskú došlú faktúru sa považujú všetky doklady, ktoré sú vystavené tuzemským podnikateľským subjektom, ktorý je registrovaný na území SR pre daň z príjmov a zapísaný v obchodnom alebo živnostenskom registri. Doklad obsahuje názov „Faktúra“ a má náležitosti podľa § 71 a § 74 zákona č. 222/2004 Z. z.
Podľa § 71 ods. 1 zákona o DPH, je faktúrou každý doklad alebo oznámenie, ktoré je vyhotovené v listinnej forme alebo v elektronickej forme podľa zákona č. 222/2004 Z. z.
Podľa § 71 ods. 3 zákona o DPH je zdaniteľná osoba povinná zabezpečiť vierohodnosť pôvodu, neporušiteľnosť obsahu a čitateľnosť faktúry od jej vydania do konca obdobia uchovávania faktúr. Vierohodnosťou pôvodu faktúry sa rozumie, že faktúra bola vydaná dodávateľom alebo inou osobou v jeho mene. Neporušiteľnosťou obsahu sa rozumie zachovanie obsahu faktúry, teda, že obsah pôvodnej faktúry nebol zmenený.
Za zásah do obsahu faktúry sa nepovažuje zmena formátu pri konvertovaní elektronickej faktúry napr. na účely jej archivácie. Faktúry musia byť čitateľné ľudským okom. Podmienka čitateľnosti pri listinných faktúrach nie je splnená, ak sú údaje nečitateľné (napr. vyblednuté z titulu netrvanlivej tlače); podmienka elektronických faktúr nie je splnená, ak zdaniteľná osoba počas celej doby archivácie nemá k dispozícii vhodný prehliadač formátu elektronickej faktúry.
Vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť faktúry môže účtovná jednotka zabezpečiť:
- kontrolnými mechanizmami podnikových procesov (u listinných aj elektronických faktúr),
- zaručeným elektronickým podpisom (ZEP) (pri elektronických faktúrach),
- elektronickou výmenou údajov (EDI) (pri elektronických faktúrach),
- iným spôsobom zabezpečujúcim vierohodnosť a neporušenosť obsahu faktúry (pri elektronických faktúrach).
Faktúra musí obsahovať (§ 74 zákona č. 222/2004 Z. z.):
- meno a priezvisko zdaniteľnej osoby alebo názov zdaniteľnej osoby, adresu jej sídla, miesta podnikania, prevádzkarne, bydliska alebo adresu miesta, kde sa obvykle zdržiava, a jej identifikačné číslo pre daň, pod ktorým tovar alebo službu dodala,
- meno a priezvisko príjemcu tovaru alebo služby alebo názov príjemcu tovaru alebo služby, adresu jej sídla, miesta podnikania, prevádzkarne, bydliska alebo adresu miesta, kde sa obvykle zdržiava, a jeho identifikačné číslo pre daň, pod ktorým mu bol dodaný tovar alebo mu bola dodaná služba,
- poradové číslo faktúry,
- dátum, keď bol tovar alebo služba dodaná, alebo dátum, keď bola platba prijatá, ak tento dátum možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry,
- dátum vyhotovenia faktúry,
- množstvo a druh dodaného tovaru alebo rozsah a druh uvedenej služby,
- základ dane pre každú sadzbu dane, jednotkovú cenu bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene,
- uplatnenú sadzbu dane alebo oslobodenie od dane, pri oslobodení od dane sa uvedie odkaz na ustanovenie tohto zákona alebo smernice Rady 2006/112/ ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení alebo slovná informácia „dodanie je oslobodené od dane“,
- výšku dane spolu v eurách, ktorá sa má zaplatiť, okrem výšky dane uplatnenej podľa osobitej úpravy v § 66 zákona o DPH,
- slovnú informáciu „vyhotovenie faktúry odberateľom“, ak odberateľ, ktorý je príjemcom tovaru alebo služby, vyhotovuje faktúru podľa § 72 ods. 6 zákona o DPH,
- slovnú informáciu „prenesenie daňovej povinnosti“, ak osobou povinnou platiť daň je príjemca tovaru alebo služby,
- údaje o dodanom novom dopravnom prostriedku podľa § 11 ods. 12 zákona o DPH,
- slovnú informáciu „úprava zdaňovania prirážky – cestovné kancelárie“, ak sa uplatní osobitná úprava podľa § 65 zákona o DPH,
- slovnú informáciu „úprava zdaňovania prirážky – použitý tovar“, „úprava zdaňovania prirážky umelecké diela“ alebo „úprava zdaňovania prirážky – zberateľské predmety a starožitnosti“, a to v závislosti od tovaru, pri ktorom sa uplatní osobitná úprava podľa § 66 zákona o DPH,
- meno a priezvisko alebo názov daňového zástupcu podľa § 69a alebo § 69aa, adresu jeho sídla alebo bydliska a jeho osobitné identifikačné číslo pre daň, ak zahraničná osoba je zastúpená daňovým zástupcom podľa § 69a alebo § 69aa zákona o DPH.
Účtovník, ktorý je poverený evidovaním faktúr, ihneď po prevzatí faktúr overí všetky zákonné náležitosti v zmysle zákona o účtovníctve a uvedené náležitosti v zmysle dane z pridanej hodnoty a splatnosť došlej faktúry. Ak faktúra nespĺňa uvedené náležitosti podľa zákona alebo tejto smernice, bude vrátená naspäť dodávateľovi spolu s výzvou na odstránenie nedostatkov a neakceptovanie tejto faktúry. Ak bola faktúra doručená oneskorene tak, že nebude možné dodržať termín splatnosti, ponechá obálku s pečiatkou pošty pri faktúre.
Faktúru zaeviduje do knihy došlých faktúr, opatrí faktúru likvidačnou pečiatkou alebo košieľkou, opatrí faktúru interným poradovým číslom, ktoré nasleduje chronologicky podľa dátumu doručenia, pod týmto interným číslom je došlá faktúra evidovaná v knihe došlých faktúr, ako aj v celej účtovnej evidencii.
Každému účtovnému dokladu sa prideľuje samostatne interné poradové číslo v rámci danej agendy. Poradové číslo agendy tuzemských došlých faktúr sa skladá:
- skratka DF – je pre tuzemské došlé faktúry,
- skratka RRRR – je rok účtovného obdobia 2019,
- skratka nnn – zobrazuje poradové číslo faktúry chronologicky.
Interné poradové číslo agendy v tvare DFRRRRnnn (napríklad DF2019001).
Upozornenie!
Účtovná jednotka uvedie všetky interné poradové čísla podľa svojej potreby. Upraví členenie alebo pridá identifikátor s podrobným opisom v zmysle uvedeného vzoru. Doklady možno členiť podľa stredísk, činností, filiálok, zamestnancov alebo iných kritérií, ktoré treba uviesť v tejto smernici pri každej agende. Počet členení nie je obmedzený a závisí od potreby každej účtovnej jednotky pri zohľadnení možnosti ekonomického systému. Rovnako aj použité skratky agendy si určuje účtovná jednotka sama.
Po zaevidovaní faktúry odovzdá faktúru na kontrolu a potvrdenie vecnej správnosti – vecné odsúhlasenie faktúry, zodpovednému zamestnancovi alebo konateľovi spoločnosti. Ak sa pri preskúmaní faktúr nezistia formálne alebo vecné nedostatky, zodpovedný zamestnanec alebo konateľ potvrdí svojím podpisom na likvidačnej pečiatke alebo košieľke správnosť hospodárskej operácie, doplní príslušné prílohy a vráti faktúru spolu s prílohami na zaúčtovanie do učtárne zodpovednému účtovníkovi.
K faktúre pre overenie vecnej správnosti by mali byť doložené tieto doklady ako prílohy, pokiaľ sú k dispozícii a boli vyhotovené:
- objednávka, potvrdenie rezervácie, obchodná korešpondencia, mailová komunikácia,
- hospodárska zmluva,
- dodací list (montážny list, súpis vykonaných prác, rozpočet),
- príjemka, potvrdenie o prevzatí tovaru, ak ide o príjem skladových zásob,
- výdajka, ak ide o výdaj materiálu priamo do spotreby.
Ak doklad nie je možné priložiť, je nutné uviesť miesto, kde je dokumentácia uložená. Riaditeľ ekonomického úseku alebo konateľ podpisom potvrdí správnosť formálnych náležitostí faktúry – formálne odsúhlasenie faktúry.
Kompletné faktúry, odsúhlasené a potvrdené faktúry predkladá riaditeľovi alebo konateľovi spoločnosti, ktorý dá súhlas na úhradu predmetnej faktúry, po preskúmaní predchádzajúcich vecných a formálnych náležitostí zabezpečí včasnú úhradu faktúry príkazom do banky, prípadne overí úhradu, ak bola faktúra hradená hotovostnými prostriedkami.
V priebehu účtovného obdobia uchováva faktúry v rámci operatívnej evidencie daného účtovného obdobia, po uzatvorení účtovného obdobia a kníh presunie danú agendu do archívu v zmysle smernice č. XX/2019 o archivácii účtovných písomností a záznamov.
Účtovná jednotka je povinná uchovávať:
- prijaté faktúry vyhotovené zdaniteľnou osobou alebo treťou osobou v jej mene a na jej účet po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú,
- prijaté faktúry vzťahujúce sa na investičný majetok uvedený v § 54 ods. 2 písm. b) a c) zákona o DPH do konca obdobia na úpravu odpočítanej dane podľa § 54 a § 54a zákona o DPH.
4.2. Došlé doklady o oprave základu dane – tuzemské
Za došlý tuzemský doklad, ktorý upravuje základ dane, sa považujú všetky doklady, ktoré sú vystavené tuzemským podnikateľským subjektom, ktorý je registrovaný na území SR pre daň z príjmov a zapísaný v obchodnom alebo živnostenskom registri. Doklad obsahuje názov „Faktúra, Doklad o oprave základu dane, Dobropis, Ťarchopis“ a má náležitosti podľa § 71 a § 74 zákona č. 222/2004 Z. z.
Podľa § 71 ods. 1 zákona o DPH, je faktúrou každý doklad alebo oznámenie, ktoré je vyhotovené v listinnej forme alebo v elektronickej forme alebo mení obsah pôvodnej faktúry podľa zákona č. 222/2004 Z. z.
Oprava základu dane sa uskutočňuje (podľa § 25 zákona č. 222/2004 Z. z.), pri nadobudnutí tovaru alebo služby v tuzemsku z iného členského štátu, ak:
- dôjde k úplnému alebo čiastočnému zrušeniu dodávky tovaru alebo služby a pri úplnom alebo čiastočnom vrátení dodávky tovaru,
- pri znížení ceny tovaru alebo služby po vzniku daňovej povinnosti,
- pri zvýšení ceny tovaru a služby.
Podľa § 71 ods. 3 zákona o DPH je zdaniteľná osoba povinná zabezpečiť vierohodnosť pôvodu, neporušiteľnosť obsahu a čitateľnosť faktúry od jej vydania do konca obdobia uchovávania faktúr. Vierohodnosťou pôvodu faktúry sa rozumie, že faktúra bola vydaná dodávateľom alebo inou osobou v jeho mene.
Neporušiteľnosťou obsahu sa rozumie zachovanie obsahu faktúry, teda, že obsah ...