Vzor
Odborné stanovisko hlavného kontrolóra
k návrhu záverečného účtu
obce/mesta/vyššieho územného celku ___________ za rok ______
V zmysle § 18f ods. 1 písmeno c) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov predkladám odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu obce/mesta/vyššieho územného celku __________ za rok ________ (ďalej len „odborné stanovisko“).
Odborné stanovisko som spracoval na základe návrhu záverečného účtu obce/mesta/vyššieho územného celku __________ za rok ________ (ďalej len „návrh záverečného účtu“ ).
A. Východiská spracovania odborného stanoviska
Návrh záverečného účtu je predložený na rokovanie zastupiteľstva v zákonom stanovenej lehote, t. j. do 30. júna rozpočtového roka.
1. Súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi
Návrh záverečného účtu je spracovaný v súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).
2. Dodržanie informačnej povinnosti
Návrh záverečného účtu bol verejne sprístupnený na úradnej tabuli v zákonom stanovenej lehote, t. j. najmenej 15 dní pred jeho schválením v súlade s § 16 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, s § 9 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení a § 9 ods. 3 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov.
3. Dodržanie povinnosti auditu
Obec/mesto/vyšší územný celok (ďalej len „samospráva“) si splnili povinnosť podľa § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a dala/lo/l si overiť účtovnú závierku audítorom podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č.431/2002 Z. z. o účtovníctve.
4. Metodická správnosť predloženého návrhu záverečného účtu
Predložený návrh záverečného účtu obsahuje povinné náležitosti podľa § 16 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy:
- údaje o plnení rozpočtu v členení podľa § 10 ods. 3 v súlade s rozpočtovou klasifikáciou,
- bilanciu aktív a pasív,
- prehľad o stave a vývoji dlhu,
- údaje o hospodárení príspevkových organizácií,
- údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti,
- hodnotenie plnenia programov rozpočtu mesta.
Údaje o plnení rozpočtu sú spracované podľa rozpočtovej klasifikácie v súlade s Opatrením MF SR č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová, organizačná a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie, ktorá je záväzná pri zostavovaní, sledovaní a vyhodnocovaní rozpočtov územnej samosprávy v znení neskorších predpisov.
B. Zostavenie záverečného účtu
Samospráva pri zostavení návrhu záverečného účtu postupovala podľa § 16 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a po skončení rozpočtového roka údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracovala do záverečného účtu. V súlade s § 16 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy bolo finančne usporiadané rozpočtové hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytla prostriedky svojho rozpočtu; ďalej usporiadala finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov.
1. Rozpočtové hospodárenie
Samospráva zostavila rozpočet na rok ____ v súlade s § 10 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Rozpočet mesta na rok _____ bol zostavený a schválený ako prebytkový. Bežný rozpočet bol zostavený a schválený ako prebytkový a kapitálový rozpočet ako schodkový. Schodok kapitálového rozpočtu mal byť vykrytý prebytkom bežného rozpočtu.
(odporúčam uviesť podľa podmienok samosprávy aj s vyčíslením výšky prebytku/schodku rozpočtu)
Zmeny rozpočtu boli počas rozpočtového roka vykonávané rozpočtovými opatreniami v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Schválený rozpočet bol v priebehu rozpočtového roka _____ zmenený __ rozpočtovými opatreniami.
(odporúčam uviesť podľa podmienok samosprávy, ktorý orgán vykonal koľko zmien rozpočtu, uviesť uznesenie, na základe ktorého má starosta/primátor/predseda oprávnenie schvaľovať zmeny rozpočtu)
Schválený rozpočet bol v priebehu rozpočtového roka _____ zmenený __ rozpočtovými opatreniami.
(odporúčam uviesť podľa podmienok samosprávy, koľko rozpočtových opatrení bolo vydaných na vykonanie zmien rozpočtu)
1.1. Rozpočtové hospodárenie v roku _____
Hospodárenie samosprávy dokumentuje nasledovná tabuľka:
v €
| Schválený rozpočet
| Rozpočet po zmenách
| Čerpanie rozpočtu
|
Bežný rozpočet
| | | |
Príjmy
| | | |
Výdavky
| | | |
Prebytok bežného rozpočtu
| | | |
Kapitálový rozpočet
| | | |
Príjmy
| | | |
Výdavky
| | | |
Schodok kapitálového rozpočtu
| | | |
Prebytok/schodok rozpočtu
| | | |
Finančné operácie
| | | |
Príjmové finančné operácie
| | | |
Výdavkové finančné operácie
| | | |
Rozdiel vo finančných operáciách
| | | |
Z analýzy rozpočtovania a hospodárenia je zrejmé, že samospráva hospodárila
(odporúčam uviesť základnú charakteristiku rozpočtového hospodárenia, zásadné úpravy rozpočtu a ich vplyv na čerpanie rozpočtu).
1.2. Plnenie rozpočtu príjmov
Vlastné príjmy bežného rozpočtu predstavovali daňové príjmy a nedaňové príjmy; kapitálového rozpočtu predstavovali najmä príjmy z predaja majetku.
Cudzie príjmy bežného rozpočtu boli tvorené dotáciami na činnosť preneseného výkonu štátnej správy a príjmami od obcí na činnosť spoločnej úradovne; kapitálové príjmy boli tvorené dotáciami, ktoré samospráva získala cez projekty Európskej únie.
Samospráva plnila rozpočet príjmov nasledovne:
v €:
| Schválený rozpočet
| Upravený rozpočet
| Skutočnosť
|
Bežné príjmy
| | | |
Kapitálové príjmy
| | | |
v porovnaní s plnením príjmov v predchádzajúcom roku:
v €:
| Schválený rozpočet
| Upravený rozpočet
| Skutočnosť
|
Bežné príjmy
| | | |
Kapitálové príjmy
| | | |
ide o výrazný posun v plnení príjmov – bežné príjmy boli vyššie/nižšie ______________
v €
Rok
| Schválený rozpočet
| Skutočnosť
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
(odporúčam uviesť vývoj plnenia príjmov a zhodnotiť pozitíva alebo negatíva)
1.2.1. Plnenie rozpočtu bežných príjmov
Bežné príjmy zahŕňajú vlastné príjmy (daňové a nedaňové) a cudzie príjmy (granty a transfery); ich plnenie bolo nasledovné:
v €
| Schválený rozpočet
| Upravený rozpočet
| Skutočnosť
|
Daňové príjmy
| | | |
Nedaňové príjmy
| | | |
Granty a transfery
| | | |
Plnenie bežných príjmov v predchádzajúcom roku bolo nasledovné:
v €
| Schválený rozpočet
| Upravený rozpočet
| Skutočnosť
|
Daňové príjmy
| | | |
Nedaňové príjmy
| | | |
Granty a transfery
| | | |
Z porovnania je zrejmé, že k zvýšeniu/zníženiu príjmov došlo pri všetkých kategóriách, ale najväčší posun je zaznamenaný najmä pri daňových príjmoch.
v €
Rok
| Schválený rozpočet
| Skutočnosť
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
(odporúčam uviesť vývoj plnenia bežných príjmov a zhodnotiť pozitíva alebo negatíva)
1.2.1.1. Daňové príjmy
Najväčší podiel na celkovom objeme daňových príjmov má výnos dane poukazovanej územnej samospráve zo štátu, tzv. podielová daň zo štátneho rozpočtu. Jej vývoj od roku ______ dokumentuje nasledovná tabuľka:
v €
Rok
| Schválený rozpočet
| Skutočnosť
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Daň z príjmov fyzických osôb poukazovaná obciam zo ŠR, tzv. podielová daň zo ŠR predstavuje pre samosprávu ________ % celkových skutočných bežných príjmov.
Podielové dane zo ŠR boli poukázané vo výške ________________ €, čo je oproti zverejnenej prognóze zo strany Ministerstva financií SR viac/menej o _____________ €.
Plnenie týchto príjmov sa vyvíja veľmi priaznivo _________________
(odporúčam okomentovať, ak je to možné z hľadiska priaznivého vývoja, napr.:
„Odporúčam, aby tento objem finančných prostriedkov nebol v plnej výške rozpočtovaný do bežnej spotreby, ale aby bol určený na rozvojové programy samosprávy. Dôsledkom bude zabezpečenie potrieb samosprávy a jej obyvateľov v oblastiach, ktoré boli dlhodobo poddimenzované, realizácia naplánovaných rozvojových aktivít a tiež sa z ekonomického hľadiska zlepší majetková kondícia obce, a to zvýšením kapitálových aktív.“)
alternatíva, ak vývoj nie je priaznivý
(„Objem finančných prostriedkov musí byť v plnej výške rozpočtovaný v rámci bežného rozpočtu do bežných výdavkov, pretože len z týchto príjmov je možné zabezpečenie základných potrieb samosprávy a jej obyvateľov.)
Vývoj dane z nehnuteľností:
v €
Rok
| Schválený rozpočet
| Skutočnosť
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
(odporúčam okomentovať, napr.:
„Obci sa ani v tomto roku opätovne ako po minulé roky nepodarilo naplniť plánovaný výnos dane z nehnuteľnosti; čo však hodnotím kladne, je, že v tomto roku mala o ______ € vyšší výber dane z nehnuteľnosti oproti roku minulému.“)
Vývoj plnenia výnosu z miestnych daní a poplatku za komunálny odpad a drobný stavebný odpad:
v €
Rok
| Daň z pozemkov
| Daň zo stavieb
| Daň z bytov
| Poplatok za komunálny odpad a drobný stavebný odpad
|
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
(okomentovať, napr.:
„V prípade vývoja plnenia výnosu z poplatku za komunálny odpad a drobný stavebný odpad v porovnaní s minulým obdobím sa budem opakovať, ale dovolím si opätovne ako po minulé roky upozorniť, že samospráva z dosahovaných výnosov z poplatku za komunálny odpad a drobný stavebný odpad nepokrýva náklady na likvidáciu komunálneho odpadu a drobného stavebného odpadu (dofinancovanie tohto rozdielu tak zvyšuje nároky na výdavkovú časť rozpočtu mesta). Snahou mesta by malo byť zvýšiť výnosy tohto poplatku a znížiť náklady na likvidáciu komunálneho odpadu a drobného stavebného odpadu s cieľom následného zníženia týchto nákladov a zvýšenia efektivity a účinnosti vykonávania tejto činnosti.“)
Výber ostatných miestnych daní v roku _____ v porovnaní s minulými rokmi dokumentuje nasledujúca tabuľka:
v €
| 2010
| 2011
| 2012
| 2013
| 2014
| 2015
|
Daň za psa
| | | | | | |
Za nevýherné hracie automaty
| | | | | | |
Za predajné automaty
| | | | | | |
Za ubytovanie
| | | | | | |
Za užívanie verejného priestranstva
| | | | | | |
(okomentovať, napr.:
„S ohľadom na údaje o výške úrokov z omeškania a pokút za daňové delikty odporúčam zvýšiť efektivitu a účinnosť vymáhania daňových nedoplatkov a vo väčšej miere uplatňovať sankcie v daňovom konaní.“)
1.2.1.2. Nedaňové príjmy
Zahŕňajú príjmy z podnikania a vlastníctva majetku a príjmy z administratívnych a iných poplatkov; ich plnenie bolo nasledovné:
v €
| Schválený rozpočet
| Upravený rozpočet
| Skutočnosť
|
Z podnikania a vlastníctva majetku
| | | |
Administratívne a iné poplatky
| | | |
Úroky
| | | |
Iné nedaňové príjmy
| | | |
Porovnanie plnenia nedaňových príjmov s minulými rokmi:
v €
Rok
| Nedaňové príjmy
| Príjmy z podnikania a vlastníctva majetku
| Poplatky
|
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
(odporúčam uviesť vývoj plnenia nedaňových príjmov a zhodnotiť pozitíva alebo negatíva; zamerať sa na analýzu plnenia príjmov z vlastníctva majetku)
Granty a transfery
Ide o príjmy získané v rámci sektora verejnej správy, sú to príjmy účelovo určené na financovanie preneseného výkonu štátnej správy, dotácie z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, zo samosprávneho kraja, účelové dary od fyzických a právnických osôb a iné dotácie. Najväčší objem týchto finančných prostriedkov je určený na financovanie základných škôl (ide o prostriedky zo ŠR na prenesený výkon štátnej správy v školstve).
V návrhu záverečného účtu je spracovaný podrobný prehľad o poskytnutých transferoch a grantoch – je uvedený poskytovateľ, účel a aj poskytnutá suma. Najväčší objem z poskytnutých transferov predstavujú normatívne a nenormatívne finančné prostriedky určené najmä na financovanie preneseného výkonu štátnej správy, avšak významný objem predstavujú aj transfery do oblasti sociálnej práce.
Samospráve boli poskytnuté transfery vo výške _____________ €; aj výška transferov v porovnaní s minulými rokmi rastie _____________ (okomentovať).
1.2.2. Plnenie rozpočtu kapitálových príjmov
Schválený rozpočet vlastných kapitálových príjmov (z predaja kapitálových aktív – pozemkov, budov a bytov) vo výške __________ € sa v priebehu roka upravoval podľa získaných príjmov z predajov majetku obce, a to až na úroveň ___________ €.
(odporúčam okomentovať plnenie kapitálových príjmom s dôrazom na zdroj rozvoja mesta)
Samospráva získala kapitálové granty a transfery vo výške ________________ €:
v €
Poskytovateľ
| Výška v €
| Účel
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
1.3. Čerpanie rozpočtu výdavkov
Samospráva čerpala výdavky nasledovne:
| Schválený rozpočet
| Upravený rozpočet
| Skutočnosť
| %
|
Bežné výdavky
| | | | |
Kapitálové výdavky
| | | | |
1.3.1. Čerpanie rozpočtu bežných výdavkov
Vývoj čerpania rozpočtu ...