Predaj a kúpa rozostavanej nehnuteľnosti
Medzi platiteľmi DPH došlo k predaju rozostavanej nehnuteľnosti. Predávajúci vystavil faktúru, na ktorej uviedol základ dane, DPH a celkovú sumu. Kupujúci si uplatnil odpočítanie dane.
Predávajúci predložil aj stavebné povolenie s tým, že stavba ešte nebola skolaudovaná. Daňový úrad začal u kupujúceho kontrolu nadmerného odpočtu DPH a pri kontrole zistil, že predávajúci v roku 2008 vykonával v uvedenom objekte podnikateľskú činnosť – záhradníctvo. Na základe uvedeného zistenia daňový úrad rozhodol, že predávajúci nesprávne posúdil dodanie stavieb, konkrétne pri fóliovníkoch, ktoré v roku 2008 používal na podnikateľskú činnosť. Na základe toho daňový úrad požiadal pri miestnom zisťovaní predávajúceho o rozpis hodnoty predávaných nehnuteľností. Predávajúci predložil na daňový úrad: storno pôvodnej faktúry a dve faktúry – jednu na používané nehnuteľnosti, pri ktorej je prenos daňovej povinnosti na kupujúceho a druhú na rozostavané nepoužívané nehnuteľnosti, na ktorých je uvedený základ DPH, DPH a suma spolu. Uvedené faktúry daňový úrad zahrnul medzi doklady súvisiace s kontrolou a upravil podľa nich nadmerný odpočet u kontrolovaného – t. j. kupujúceho.
Predávajúci doručil kupujúcemu predmetnú storno faktúru a nové faktúry. Podľa vyjadrenia daňového úradu nemá kupujúci podávať dodatočné daňové priznanie, lebo uvedené faktúry zohľadnil pri kontrole.
Má kupujúci uvedené faktúry len zaúčtovať a zaevidovať do evidencie DPH a podať len dodatočný kontrolný výkaz za marec? Faktúry aj storno sú vystavené s dátumom 14. 7. 2014, ale daňová povinnosť je uvedená ako na pôvodnej faktúre dňa 27. 3. 2014.