Úvod:
Farmaceutický trh je veľmi špecifický a môžeme na ňom pozorovať veľmi členitú štruktúru spoločensko-ekonomických vzťahov, ktoré sa vyznačujú svojou komplexnosťou a podstatne sa odlišujú od vzťahov v iných hospodárskych odvetviach. V oblasti právnej regulácie sú aj preto tieto vzťahy reflektované v podobe špeciálnych právnych noriem, ktoré vytvárajú právny rámec pre poskytovanie plnení od tzv. držiteľov pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Hneď v úvode je potrebné podotknúť, že vzťahy subjektov farmaceutického trhu je potrebné vždy skúmať z pohľadu každej zúčastnenej strany (keďže ich právne postavenie a s tým súvisiace právne povinnosti sa budú spravidla odlišovať). V praxi to znamená dôkladné rozlíšenie povinností vzťahujúcich sa na tzv. držiteľov (tak, ako sú definovaní v zákone o dani z príjmov a v zákone o liekoch) a na poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Pre každú zúčastnenú stranu môže mať poskytnutie plnenia iné právne následky, ktoré môže byť potrebné zohľadniť aj v príslušnej zmluve upravujúcej podmienky vzájomnej spolupráce.
Predovšetkým je dôležité vedieť, či a za akých podmienok konkrétne plnenie podlieha dani a aká forma zdanenia sa uplatní, aké daňové oznamovacie povinnosti je potrebné splniť a v akých lehotách, a tiež aké dôsledky má poskytnutie tohto plnenia z pohľadu povinných hlásení na Národné centrum zdravotníckych informácií (ďalej ako „NCZI“) podľa zákona č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Podľa platných a účinných právnych predpisov sú vyššie uvedené povinnosti tak členité (a súčasne založené na rôznych skutkových predpokladoch), že v praxi môžu vznikať početné kombinácie rôznych právnych povinností, a to napr.:
- môže sa súčasne uplatniť zrážková daň, daňové oznamovacie povinnosti a súčasne sa uplatnia hlásenia na NCZI,
- môže sa uplatniť výlučne len zrážková daň a daňové oznamovacie povinnosti a súčasne sa neuplatnia hlásenia na NCZI,
- môžu sa uplatniť výlučne len ohlasovacie povinnosti na NCZI a súčasne sa neuplatní zrážková daň a pod.
Z pohľadu štruktúry právnej úpravy a záujmu štátu na regulácii tejto oblasti spoločensko-ekonomických vzťahov vychádzame z právnej úpravy obsiahnutej:
- v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej ako „ZDP“) a
- v zákone č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej ako „zákon o liekoch“).
Z celkového rámca vzťahov existujúcich v rámci farmaceutického trhu sa na tomto mieste zameriavame primárne na daňové aspekty poskytovania peňažných a nepeňažných plnení poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. V rámci toho rozlišujeme uplatnenie zrážkovej dane, uplatnenie daňových oznamovacích povinností (ktoré sa podľa novelizovaných pravidiel môžu uplatniť aj pri neuplatnení zrážkovej dane) a tento daňový kontext právnych vzťahov dávame do súvislosti s plnením povinností voči NCZI.
POZNÁMKA:
Cieľom je poskytnúť upozornenie na niektoré špecifiká uvedených právnych režimov, ktoré majú za cieľ regulovať poskytovanie peňažných a nepeňažných plnení od držiteľov pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Obsah:
1. Zhrnutie najnovších pravidiel
A. Prvá zmena – vyňatie právnických osôb (poskytovateľov zdravotnej starostlivosti) z uplatnenia osobitnej zrážkovej dane
B. Druhá zmena – rozšírenie oznamovacích povinností nad rámec režimu osobitnej zrážkovej dane
2. Vybrané špecifické situácie
2.1. Plnenia poskytované držiteľom právnickej osobe
I. Všeobecné daňové posúdenie plnenia prijatého poskytovateľom od držiteľa
II. Špecifické daňové posúdenie z pohľadu prenosu postavenia držiteľa ...