Úvod
Prostredie farmaceutického priemyslu sa vyznačuje svojou špecifickou povahou spočívajúcou v jeho osobitnom odvetvovom zameraní, ktoré je nevyhnutne späté s prostredím poskytovania zdravotnej starostlivosti. Vzájomná interakcia týchto na sebe nevyhnutne a vzájomne prepojených oblastí je nerozlučne spojená aj so vzájomnou interakciu rozhodujúcich činiteľov pôsobiacich v týchto odvetviach.
POZNÁMKA:
Osobitne je možné z tohto spektra vzájomne prepojených vzťahov vyčleniť tie, ktoré sa týkajú vzájomných väzieb subjektov farmaceutického trhu a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti vo všeobecnosti, resp. v konkrétnom vyjadrení špecifických vzťahov smerujúcich od subjektov farmaceutického trhu k zdravotníckym pracovníkom. Okrem osobitných právnych súvislostí týchto vzťahov, ktoré sú komplexne regulované celým systémom právnych noriem, je možné poukázať aj na ich daňovo špecifický aspekt, keďže tieto vzťahy už niekoľko rokov podliehajú intenzívnemu vplyvu daňovo-právnych noriem.
V nadväznosti na uvedené je potrebné podotknúť, že spoločensko-ekonomické vzťahy zahŕňajúce účasť subjektov farmaceutického trhu je potrebné skúmať vždy z pohľadu každej zúčastnenej strany (keďže ich právne postavenie a s tým súvisiace právne povinnosti sa budú spravidla odlišovať). V praktickom vyjadrení to znamená dôkladné rozlíšenie povinností vzťahujúcich sa na tzv. držiteľov (tak ako sú definovaní v zákone o dani z príjmov a v zákone o liekoch) a na poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Pre každú zúčastnenú stranu môže mať poskytnutie, resp. prijatie plnenia iné právne a daňové následky, ktoré môže byť potrebné zohľadniť aj v príslušnej zmluve upravujúcej podmienky vzájomnej spolupráce. Z pohľadu daňových dosahov je predovšetkým dôležité vopred poznať, či a za akých podmienok konkrétne plnenie podlieha dani, a tiež aká forma zdanenia sa uplatní, aké daňové oznamovacie povinnosti je potrebné splniť a v akých lehotách.
POZNÁMKA:
Okrem uvedeného je tiež dôležité poznať aj dôsledky poskytnutia plnenia držiteľom z pohľadu osobitných právnych predpisov a osobitných oznamovacích povinností [napr. v súvislosti s povinnými hláseniami pre Národné centrum zdravotníckych informácií (ďalej ako „NCZI“) podľa zákona č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej ako „zákon o liekoch“)]. Vzájomná interakcia právnej úpravy v zákone o liekoch a v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (ďalej aj ako „ZDP“) vyžaduje zvýšenú pozornosť pri rozlíšení ich uplatnenia na rôzne praktické situácie, ktoré sa z hľadiska svojho právneho a daňového posúdenia môžu aj výrazne líšiť.
V posledných rokoch sme mohli pozorovať výrazne dynamický nástup a následnú modifikáciu daňovo-právnych noriem, ktorý boli zamerané na právne a daňové súvislosti spojené s poskytovaním peňažných a nepeňažných plnení od držiteľov pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Prísnosť týchto pravidiel bola badateľná nielen s ohľadom na ich zákonné vyjadrenie v ZDP, ale osobitne špecifický bol aj prístup finančnej správy k tejto problematike, ktorý bol vyjadrovaný v postupne vydávaných metodických pokynoch Finančného riaditeľstva SR (FR SR). Obsah týchto metodických pokynov však neraz prinášal prekvapivo rigorózny pohľad na spôsob a formu uplatňovania zákonných noriem v oblasti zrážkovej dane a v rôznych súvislostiach často vyvolával oprávnené otázniky adresátov týchto pravidiel o ich celkovom účele či dokonca súlade so zákonnou právnou úpravou, na ktorej praktickú aplikáciu boli z hľadiska svojej povahy určené. Súčasne je však potrebné uviesť aj pozitívum postupného vývoja metodických pokynov FR SR, ktorý priniesol celkom zjavnú revíziu a ustálenie niektorých interpretačných prístupov finančnej správy.
NEPREHLIADNITE!
Aktuálne sú tieto daňové otázky predmetom „Metodického pokynu FR SR č. 7/DZPaU/2023/MP k zdaňovaniu príjmov plynúcich poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti od držiteľa podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov v znení dodatku č. 1 a dodatku č. 2“. Táto najnovšia interpretácia súčasne aktualizuje Metodický pokyn č. 1/DZPaU/2021/MP, a to najmä v nadväznosti na novelizáciu ZDP s účinnosťou od 1. 1. 2023.
Z celkového rámca vzťahov existujúcich v rámci farmaceutického trhu sa v tomto príspevku zameriavame primárne na daňové aspekty poskytovania peňažných a nepeňažných plnení poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. V rámci toho rozlišujeme uplatnenie zrážkovej dane, uplatnenie daňových oznamovacích povinností (ktoré sa podľa aktuálnych pravidiel môžu uplatniť aj pri neuplatnení zrážkovej dane) a tento daňový kontext právnych vzťahov dávame do súvislosti s plnením povinností voči NCZI. Cieľom je poskytnúť upozornenie na niektoré špecifiká uvedených právnych režimov, ktoré majú za cieľ regulovať poskytovanie peňažných a nepeňažných plnení od držiteľov pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Pre lepšiu prehľadnosť a orientáciu v nasledujúcom texte uvádzame štruktúru členenia tohto príspevku:
1. Kto je kto pri poskytovaní a prijímaní peňažných a nepeňažných plnení
2. Vzájomná interakcia zákona o dani z príjmov a zákona o liekoch
3. Zhrnutie najzásadnejších zmien v zákone o dani z príjmov
- Rozšírenie oslobodenia od dane
- Oznamovacie povinnosti aj pri neuplatnení zrážkovej dane
- Vyňatie právnických osôb zo zrážkovej dane
4. Funkcionalita režimu zrážkovej dane v príkladoch
5. Záver
1. Kto je kto pri poskytovaní a prijímaní peňažných a nepeňažných plnení
Osobitný režim zrážkovej dane je podmienený jeho uplatnením výlučne na príjmy plynúce od špecificky definovaného okruhu subjektov. Osobitné daňové a oznamovacie povinnosti podľa ZDP sa uplatnia iba v prípade, ak na obidvoch stranách poskytovaného plnenia sú zákonom predvídané subjekty. Z uvedeného tiež vyplýva, že osobitný režim zrážkovej dane sa neuplatní, ak peňažné alebo nepeňažné plnenie nebude poskytnuté alebo prijaté osobou presne vymedzenou v zákone.
Zároveň platí, že plnenie nebude podliehať režimu zrážkovej dane, ak bude poskytované držiteľom pre iného držiteľa (osobitné pravidlá sa však uplatnia v prípade subjektov s tzv. dvojakým postavením poskytovateľa a držiteľa). Z tohto dôvodu je veľmi dôležité dôkladné poznanie zákonných definícií zúčastnených subjektov a povinností pre nich plynúcich.
Základným predpokladom uplatnenia zrážkovej dane je poskytnutie peňažného alebo nepeňažného plnenia od „držiteľa“ pre „poskytovateľa zdravotnej starostlivosti“ (ďalej aj ako „poskytovateľ“). Pojmy „držiteľ“ a „poskytovateľ“ sú v ZDP presne definované a v každom individuálnom prípade je potrebné posúdiť, či dotknutá osoba spadá do jednej z týchto dvoch kategórií. Autonómne je však potrebné posudzovať naplnenie predpokladov pre vznik oznamovacích povinností podľa zákona o liekoch.
Držiteľ
Poskytovanie peňažných a nepeňažných plnení je z pohľadu držiteľa potrebné rozlišovať z hľadiska povinností vyplývajúcich zo ZDP a zákona o liekoch. Aj keď tieto sa z hľadiska svojej osobnej pôsobnosti čiastočne prekrývajú, ide o dve samostatné právne normy a samostatné právne povinnosti.
Držiteľ podľa zákona o dani z príjmov
Osoba držiteľa je v ZDP definovaná ako:
1.) držiteľ registrácie lieku,
2.) držiteľ povolenia na veľkodistribúciu liekov,
3.) držiteľ povolenia na výrobu liekov,
4.) farmaceutická spoločnosť,
5.) držiteľ povolenia na poskytovanie lekárenskej starostlivosti,
6.) výrobca zdravotníckej pomôcky,
7.) distribútor zdravotníckej pomôcky,
8.) výrobca dietetickej potraviny,
9.) distribútor dietetickej potraviny a tiež
10.) tretia osoba, ktorá sprostredkuje poskytnutie plnenia od týchto osôb.
Pre všetkých vyššie uvedených desať kategórií subjektov je v zákone o dani z príjmov použitá legislatívna skratka „držiteľ“ a všetky tieto osoby preto ...