Zmeny v zákone o dani z motorových vozidiel od 1. 1. 2025 závadza čl. IV zákona č. 357/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Daň z motorových vozidiel je jednou z daní, ktorú sú povinní platiť daňovníci, ktorí používajú motorové vozidlo na podnikanie. Zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel definuje v § 2 predmet dane.
Predmetom dane je vozidlo, ktoré je evidované v Slovenskej republike a používa sa na podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť (ďalej len „podnikanie“) v zdaňovacom období.
NEPREHLIADNITE!
Používaním vozidla na podnikanie sa na účely tohto zákona rozumie:
- skutočné používanie vozidla na podnikanie,
- účtovanie o vozidle,
- evidovanie vozidla v daňovej evidencii,
- uplatňovanie výdavkov spojených s používaním vozidla alebo
- používanie vozidla na podnikanie daňovníkom podľa § 3 písm. c) až e).
Nová úprava zákona o dani z motorových vozidiel má za cieľ zníženie zdanenia vozidiel používaných na podnikanie na úroveň minimálnych sadzieb daní stanovených v prílohe I. smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami v spojení s článkom 3 a článkom 6 tejto smernice, ktorými sú harmonizované minimálne sadzby dane pre ťažké nákladné vozidlá nad 12 ton v závislosti od hmotnosti vozidla (alebo jazdnej súpravy), počtu náprav a typu pruženia hnacej nápravy.
NEPREHLIADNITE!
Cieľom úpravy zákona je podporiť prevádzkovateľov nákladnej a kamiónovej dopravy, aby sa znížilo ich daňové zaťaženie výmenou za zvýšenie sadzieb mýta. Hlavným dôvodom na úpravu ročných sadzieb dane z motorových vozidiel je podpora štátu pre slovenských autodopravcov na výmenu tachografov v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1054 z 15. júla 2020, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 561/2006, pokiaľ ide o minimálne požiadavky na maximálne denné a týždenné časy jazdy, minimálne prestávky a doby denného a týždenného odpočinku, a nariadenie (EÚ) č. 165/2014, pokiaľ ide o určovanie polohy prostredníctvom tachografov.
V mýtnych sadzbách pre ťažké nákladné vozidlá sa premietnu aj poplatky za emisie oxidu uhličitého (CO2) a externé náklady spojené so znečistením ovzdušia premávkou. Novelou sa zavádza európska smernica Eurovignette, ktorou sa mení systém výberu mýta.
Od 1. 7. 2025 je zvýšenie mýta pre ...